ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stina Nilsdotter f. 1763 Berget Viby  (läst 832 gånger)

2020-01-30, 19:50
läst 832 gånger

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2441
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:33
    • Visa profil
Försöker hitta mer om förfäder/-mödrar till Stina Nilsdotter. Enligt Viby CI/2 sid 279 föddes hon 1763-06-20 som dotter till Nils Nilsson och Maria Andersdotter, Berget (?), Viby.
Jag hittar inte familjen (eller Berget) i Viby DII/1 och har försökt hitta Nils Nilsson med hustru Maria Andersdotter på varje sida utan framgång.
De finns inte under Berget i Viby AI/1 men den är ju också betydligt senare.
I mantalslängden 1764 sid 986 hittar jag en Nils N med hustru, sonen Nils, dottern Stina - men det hjälper ju inte så mycket.
Jag hittar inte heller någon vigselnotis för åren före 1763, men den kan ju skett i Marias hemsocken som inte nödvändigtvis var Viby.

2020-01-31, 10:14
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:24
    • Visa profil
Berget verkar ju ha varit ett torp under Viby och i DII:1 finns ett ställe som heter Bergstugan på Viby ägor, sid 90. Men 1768 är familjen redan därifrån. 6 apr 1766 fanns de dock kvar, för då fick de dottern Kajsa så de måste ha flyttat ganska nyligen. Jag antar att du härstammar från Stina och var ser du sedan henne igen? Kanske det går att spåra henne bakåt?

2020-01-31, 10:58
Svar #2

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2441
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:33
    • Visa profil
Hej Kalle och tack,
i en gammal tråd här har jag sett att Berget också gått under namnet Bergsgård/Bergsgården: https://forum.rotter.se/index.php?topic=48432.0

Stina är min farmors farfars mormor. Stina gifte sig med Anders Jonsson. De finns i Valla, S:t Lars (Linköping) AI/1 sid 265 med barnen Johannes, Maja Stina, Nils. Anders Jonsson står där som född i Herrestad 1761 men jag kan inte hitta honom i fb detta år eller åren runtonkring. Det finns ingen anteckning om varifrån de kom till Valla eller att de flyttade därifrån, inte heller hittar jag dem i Valla i S:t Lars AI/2.

Deras dotter Maria Christina (Maja Stina) föddes i S:t Lars 1791-07-19. Hon gifte sig i S:t Lars 1818-01-16 med Lars Ericsson Kindström, kvarndräng i Tannefors, min farmors farfars far. Hon hade då efternamnet Nystedt. Hon ska ha varit inflyttad från Rystad 1816. Tyvärr finns inga in- och utflyttningslängder från S:t Lars eller Rystad vid denna tid.

2020-01-31, 14:46
Svar #3

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:06
    • Visa profil
I det här fallet har prästen gjort ett rejält fel. Maria Christina Andersdotter Lindström, född 1791 19/7, gifte sig 1815 30/5 med betjänten Isak Peter Hellgren i Linköping. Vid vigseln var hon piga i komministergården. Strax efter det hon lämnat tjänsten där, flyttade pigan Stina Nystedt, född 1792 20/10 (i hfl ofta 21/10), till komminstergården. I S:t Lars A I:6, p. 135, återfinns de långt ner på sidan med endast en person mellan sig. När Stina Nystedt efter vigseln bodde tillsammans med mannen vid kvarnarna nr 5 och 6 på södra sidan i Tannefors har hon påförts Maria Christina Lindströms födelsedatum (A I:5, p. 115). Samma sak då hon senare bodde i backstugan Norrbrinken på Berga ägor (A I:8, p. 3),

Stina Zachrisdotter Nystedt är född uä 1792 20/10 i Kallerstad, S:t Lars sn.

2020-01-31, 17:10
Svar #4

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2441
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:33
    • Visa profil
Tusen tack Bo! Hur sjutton lyckades du hitta Stina Nystedt och sammanblandningen med Maria Christina Andersdotter? Jag föreställer mig att du vet det mesta som är värt att veta om Linköping i arkiven, men ändå - du kan väl inte ha letat igenom varje sida i varje hfl?

Då får jag radera och börja nysta i en ny tråd bara  :D

Har ännu inte hittat Stinas mor Kierstin Bengtsdotter i Kallerstad.

PS Var hittade du namnet Zachrisdotter? Jag noterar att det fanns en dräng Zacharias Jansson i Kallerstad som flyttade därifrån 1793, man undrar

2020-02-01, 12:34
Svar #5

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:06
    • Visa profil
En bra och arbetsekonomisk genväg - den är inte hundraprocentig vad gäller korrekta läsningar, vilket denna typ av databaser sällan är - är Demografiska databasen (Umeå universitet), som är sökbar med verktyget Indiko. Databasen omfattar större delen av Linköpings och Åtvidabergs kommuner samt några socknar i norra Kinda. I några fall är endast några få handlingar registrerade, vilket gör att hjälpen blir begränsad. Man kan bara söka i en sockens böcker åt gången. Ett tiotal socknar är extra bearbetade med hopkopplade personer och familjer, men alla sådana kopplingar är inte korrekta.

2020-02-01, 13:22
Svar #6

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2441
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:33
    • Visa profil
Tack!

Jag har tidigare arbetat en hel del med Tabellverksdatabasen i DDB och passivt registrerat Indikos existens och då att den databasen hade begränsad täckning och speciellt då i norra Sverige. Att Linköpingsområdet också finns där var en glad upptäckt!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna