ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hemming Baltsmeier nämnd 1652 i Söderköping stad -koppling Naverstad socken i Bohuslän  (läst 391 gånger)

2020-01-29, 22:10
läst 391 gånger

Utloggad Ulf Hansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2021-08-11, 22:06
    • Visa profil
Hej!

Jag har i min forskning på Wallentinsläkten i Naverstad socken i norra Bohuslän - som sägs ha tyskt ursprung - hittat ett möjligt tysk ursprung via Hemming Baltsmeier handlare i skinnvaror?  nämnd i Söderköpings mantalslängder 1642 och i ett skuldbrev 1652. Han har en son Fallentin Hemmingsson Balsmeier som efter det han dör 1691 blir föremål för en lång diskussion där hans långivare är i farten. Han är djupt skuldsatt.

Min fråga är om det är någon som forskat/forskar på denne Balsmeier?

Jag tror att Hemming Baltzmeiers sonson Hemming Fallentin Baltzmeier är nämnd i en dom i Naverstad:
Från Domboken 1687-11-28 Naverstad Sn
Rustmästaren Måns Jonsson i Torp klagar öfwer Dragonen Hemming Ballsmeyer för han medellst sitt öfwer fallande uthi hans egett huus, honom förorsakat att gifwa sigh en örfihl, på sistta stora Söndagh, ...osv

Här finns en koppling i namnet. Men, ett ytterligare argument för att det kan stämma är en mönsterrulla från 1683 där en Hemming Fallentinsson - Östgöte - tjänat 8 år - finns med i rullan över de dragoner som finns i Naverstad socken. Efter kriget mellan Norge och Sverige  1675-1679  placerades flera kompanier Östgötar och andra i norra Bohuslän då de nya svenska herrarna inte litade på nordbohuslänningarna.
Ännu ett möjligt argument är att dragonen i Naverstad blir Sadelmakare. Hans möjliga fader står som skomakare i Söderköping (plus att det finns en Fallentin Sadelmakare nämnd 1619)
Namnet Balsmeier/Belsmeier finns i orten Jöllenbeck i Bielefeld i norra Tyskland

Någon som känner till Balsmeier i Söderköping och om det kanske finns släktingar i Östergötland?

Ulf


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna