ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Felskrift i dödsorsak  (läst 538 gånger)

2020-01-27, 22:03
läst 538 gånger

Utloggad Lars-Åke Truedsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2021-08-02, 12:43
    • Visa profil
Min morfars farfar, Johan Hane, f. 1819-01-12 i Segerstad, Värmland dog 1909-11-19 i Karlstad.
Prästen skrev som dödsorsak följande: Arterdocardio sclerosis + prostatismus. Prästen har väl skrivit fel? Borde det inte stå: Artercardio sclerosis + prostatismus
Dödsorsaken ovan tolkar jag då som om att det var åderförkalkning i hjärtat samt inflammation i prostatan. Har jag rätt?
Bildkälla: Segerstads kyrkoarkiv, Död- och begravningsböcker, SEVA13456F 2 (1895-1920) sid28

2020-01-27, 22:55
Svar #1

Utloggad Anti Poika

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1729
  • Senast inloggad: 2021-03-11, 19:57
    • Visa profil
Du har nog att välja på arteriosclerosis, atherosclerosis eller arteriolosclerosis vilket betyder olika saker, men det låter som att någon typ av artärer i hjärtat har varit förhårdnade. Diagnosen prostatismus ska inte vara en inflammation utan det handlar nog om obstruktiva symptom vid hyperplasi och det som hör till denna. Inflammationer brukar nu för tiden ha ändelsen -itis.
Mvh Anti

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna