ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Beridare  (läst 703 gånger)

2020-01-27, 19:22
läst 703 gånger

Utloggad Brittmarie Källgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 16:22
    • Visa profil

Hej!
Jag har efter mycket letande hittat att min anfader  Oluf Flygare hade titeln BERIDARE (på Bäckaskog )fr 1713 och några år framåt innan han delvis tog över sin svärfaders syssla. Svärfadern var befallningsman på Bäckaskogs kungsgård. Min undran är !


Var en beridare självlärd eller fanns det utbilnings -ställen ?Kanske inom kavalleriet?
MVH Brittmarie K

2020-01-28, 23:37
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Brittmarie!
 
Även jag har funderat kring dessa beridare i äldre tid, men har inte heller hittat något uttömmande svar. Jag misstänker dock att det kan vara alla tre av de punkter som du nämner - att man kunde vara självlärd (av fadern), ha utbildat sig vid kavalleriet, eller någon annanstans.
 
I Gabriel Anreps ”Svenska adelns ättar-taflor” har jag hittat två intressanta herrar som sägs ha varit beridare, och i vars biografier man får en bild av utbildningsgången. Den förste är Anton Günther Campsen, adlad Güntherfelt (nr. 1019), född 1642, som blev beridare vid Oldenburgska hovstallet 1655, kom 1657 till Sverige och blev stallmästare hos riksrådet greve Anders Torstensson, sedan beridare vid Kungl. stallet i Stockholm 1659 och därefter stallmästare hos änkedrottning Hedvig Eleonora 1674. Tyvärr sägs det endast att hans fader ”gjort tjänst i tyska kriget”, men ifall han varit verksam inom kavalleriet kan man ju tänka sig att han lärt upp sin unge son - som ju blev beridare redan vid tretton års ålder. I ett utdrag ur boken ”Handlingar angående revolutionen i Sverige 1718–1719” (sid. 76) sägs i varje fall om en viss beridare att ”Thenne, wid namn Carl, war med framledne Konungen i sista polska kriget; war en stark beridare såsom Fadren…”, så det var nog vanligt att sönerna lärdes upp av sina fäder.
 
Lite annorlunda ser det ut för Anders Stuberg, adlad Reuterstam (nr. 2113), född 1727. Han var son till en kornett vid Södra skånska kavalleriet och blev själv volontär vid faderns regemente 1748 samt kvartermästare där 1751, och därefter ”Beridare vid Kongl. Hofstallet i Stockholm 1762; Under-Stallmästare derst. 1770”. Här kanske man kan gissa att fadern lärt upp sonen som sedan blivit ännu skickligare under sin tid vid regementet, eftersom det ju var därifrån han gick vidare till beridaretjänsten?
 
Jag hittade dock även en intressant notis i ett bihang till Uppsala universitets årsskrift 1913 (?), som handlar om Uppsala universitets historia och berättar att ”Widare ingaf Hans Excellence en Kongl. Mayestäts remiss af d. 17 januarii på beridarens Georg Friedrich von Waldens giorda ansökning, att et beridare hus måtte effter 1696 års stat här blifwa inrättadt den studerande ungdomen till tienst, och han der till beridare blifwa antagen…”.
 
Det verkar alltså som att titlarna beridare och (under)stallmästare gick hand i hand, och att de herrar som var särskilt skickliga på hästryggen kunde bli beridare; detta tycks enklast ha skett om man var son till en beridare eller redan var i tjänst vid något kavalleriregemente, men man kunde även utbildas i ridkonsten av en särskild beridare vid Uppsala universitet?

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2020-01-29, 23:14
Svar #2

Utloggad Brittmarie Källgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 16:22
    • Visa profil

Hej Markus!
Ja, som Du ser rotar jag fortfarande runt Bäckaskog och har fått  en förklaring till varför Oluf Flygare var där. Det var ju förövrigt en generallöjtnat Öhrstedt från  skånska kavalleriet som arrenderade Bäckaskog i början av 1700 .Så jag tackar för det enormt uttömmande redogörelsen från Dig !
STORT tack hälsar Brittmarie K

2020-03-23, 20:31
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Brittmarie!


Ah, ja då låter det absolut som att generallöjtnant Örnestedt kan vara den gemensamma nämnaren – för som du säger var han ju både arrendator på Bäckaskog och chef för Norra skånska kavalleriregementet. Då kanske man skulle kunna hitta Flygare någonstans vid detta regemente, med förhoppningen att Örnestedt hämtade personal till Bäckaskog från sitt eget regemente?


Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna