ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Valloner i Vintrosa  (läst 1869 gånger)

1999-06-22, 20:30
läst 1869 gånger

Mikael Tallberg

Jag undrar om det är någon som känner till något om några valloner som invandrade till Vintrosa socken (till Lanna tror jag) i mitten av 1800-talet. Jag vet att det är knapphändiga uppgifter, men jag är tacksam för alla svar.
 
/Mikael Tallberg

2000-01-06, 22:09
Svar #1

Helen Ohlsson

Min mormorsmors far Per Adolf Carlsson är född 1849 och lär ha varit frukten av bonddottern Anna Sophia Carlsdotter och en vallon i trakten. Han ska ha dött i rasad gruva (trots att det inte verkar finnas någon historisk källa som bekräftar detta.) och sonen föddes som oäkting. Fadern är okänd men har lämnat efter sig mörka drag och lite gul ton i skinnet.
 
Detta skedde inte i Vintrosa utan i Lerbäck i mitten av 1800-talet.
Vet inte om detta stämmer men om det är någon annan som har vaga aningar om att det skulle ha funnits valloner i trakten i mitten av 1800-talet kan ni väl dela med er av era hörsägner så kanske vi kan bli kloka av varandra?

2000-01-07, 19:37
Svar #2

putte

Detta är lite utanför den öppnade diskussionen !
Men Helen, om du går in under upplysningar och tittar på Lerbäcks socken:Per Karlsson. (Efternamnet är jag lite osäker på) Det är med all säkerhet din släkt.
 
Hälsningar Putte Skoog Örebro

2000-01-07, 22:09
Svar #3

Helen Ohlsson

Putte, jag tycker inte att detta var utanför den öppnade diskussionen. Hans fråga gällde ju om det fanns valloner där i mitten av 1800-talet och jag sa att enligt mina uppgifter ska det ha funnits valloner i trakterna. En av dem slog sig i lag med bonddottern/pigan Anna Sophia i Lerbäck.
Var bodde vet jag inte.
Om de flyttat hit från Vallonien borde ju ju också vara mobila några socknar bort....eller?
 
Jag undrar nu om det är någon annan som hört talas om någon valloninflyttning i mitten av 1800-talet till dessa trakter?
(Jag är intresserad av att få veta detta just för att en av dem påstås vara en av mina anfäder.)
 
Ha en bra helg!

2000-01-08, 16:06
Svar #4

putte

Helen!
Jag menade att mitt inlägg var lite utanför diskussionen.
Det jag ville hänvisa till var ovanstående där just din troliga släkt omnämns.
Du missuppfattade mig stort. Kanske var jag otydlig?
Om du tittar på efterlysningar under Närke och den ovanstående delen Lerbäcks socken:Per karlsson född i... osv. Där står precis samma sk.familjeberättelse som du gett. Även fakta om gruvras mm.
Hoopas du uppfattar mig rätt nu !
 
MVH Putte Skoog Örebro

2000-01-08, 22:56
Svar #5

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Det finns åtminstone en vallonsläkt som invandrade på 1800-talet till Närke men i detta fall till Zinkgruvan som ju ligger några mil söder om Vintrosa. Jag har inte namnet noterat just nu men kan nog ta fram det om intresse finns.
 
Hälsningar Stig Geber

2000-01-09, 00:10
Svar #6

Helen Ohlsson

Stig, jag skulle vara mycket intresserad av att få veta namnet på den vallonsläkt som invandrade på 1800-talet till Närke och Zinkgruvan.
Min mormor hävdar bestämt att det var i Zinkgruvan som min okände vallonförfader förolyckades.
Namnet Witt/Witte/White/Whyte har förekommit i den hörsägen som vandrar i släkten.
 
Putte, tack för tipset. Jag hade redan varit på  sidan du tipsade om. Jag blev jätteglad när jag hittade den! :-) Jag missförstod nog dej där...och det är samma släkt men fallet med vem vallonen är och vilken gruva det gäller verkar inte vara utrett i den diskussionen riktigt.
 
MVH  Helen Ohlsson

2000-01-13, 20:48
Svar #7

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Helen!
Den släkt som flyttade in till Zinkgruvan någon gång på 1860-talet hette Loneux. Denna släkt finns fortfarande i Sverige. Om detta är den släkt Du söker kan jag sända mer info. Ett belgiskt företag ägde gruvan och sände personal dit. Det är mycket möjligt att det även fanns andra släkter som på samma sätt kom dit. Det bör gå att se i husförhörsländer och i arkiv från företaget.
Hälsningar Stig Geber

2000-01-17, 22:12
Svar #8

Helen Ohlsson

Stig!
Det ser ut som om 1860-talet är för sent för att pusselbitarna ska stämma. Den person jag är ute efter ska ha omkommit 1848 och således ha befunnit sig här 15-20 år innan Loneux slog sig ned i trakten. Vet du vilket år det belgiska företaget startade i gruvan? Var det också på 1860-talet?

2000-01-18, 21:45
Svar #9

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Helen!
Tyvärr har ja inga fler uppgifter just nu men jag återkommer om jag hittar något mer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna