ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Saknad son?  (läst 465 gånger)

2020-01-24, 13:48
läst 465 gånger

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1369
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 08:41
    • Visa profil
Har en fundering ang en bouppteckning från 1938 i Kinnevalds härad. I bouppteckningen finns, som dödsbodelägare, den avlidnes båda systrar, men inte hans son. Sonen emigrerade till USA 1910. Var det så att man miste sin arvsrätt om man emigrerade? Eller om man sökte medborgarskap i annat land? Det kan förstås vara så att han är död, och därför inte nämns. Det har jag ingen koll på.


/Peppe

2020-01-24, 14:20
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6923
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 18:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Nej, inte miste man arvsrätten om man emigrerade.

Det finns ju ett oräkneligt antal bouppteckningar där ärvande barn finns i Amerika. Jag har också sett många bouppteckningar där emigrerade barn är döda och arvingarna då i stället är deras "till namn och antal okända barn".

Det troliga är väl att sonen är död - eller så "glömde" fastrarna honom vid bouppteckningen...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna