ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bengt Rosengren  (läst 705 gånger)

2020-01-24, 10:35
läst 705 gånger

Utloggad Ted Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2020-01-24, 22:53
    • Visa profil
Hejsan,

Söker Bengt Rosengren's föräldrar, vad hette de och var kom de ifrån? Bengt Rosengren föddes 1781 i Smedstorp, gift med Margareta Olsdotter (född i Köpinge 1788). Bengt var smed (taget från annan sida). Ber väldigt mycket om ursäkt ifall jag postat fel eller inte använt befintlig tråd, helt ny på forumet.  :)

Mvh Ted

2020-01-24, 13:33
Svar #1

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2320
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 09:45
    • Visa profil
Hej Ted


Du behöver inte alls be om ursäkt det bli alltid lite fel i början men du har gjort så rätt du har kunnat. Jag har har hittat detta till dig. Föddebok Smedstorp C1:4 1777-1781 s 45 i tredje anteckningen ovan i från så finns det en Bengt som var född 1781. Kolla själv också modern var 22 år gammal när Bengt föddes.


Titta i Kverrestad D11:1 1797-1781 bild 4 mitt på sidan med stämpel landsarkivet i Lund där finns Bengt och hans familj. Man får läsa det flera gånger.


MVH Ulla

2020-01-24, 22:53
Svar #2

Utloggad Ted Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2020-01-24, 22:53
    • Visa profil
Hej Ted


Du behöver inte alls be om ursäkt det bli alltid lite fel i början men du har gjort så rätt du har kunnat. Jag har har hittat detta till dig. Föddebok Smedstorp C1:4 1777-1781 s 45 i tredje anteckningen ovan i från så finns det en Bengt som var född 1781. Kolla själv också modern var 22 år gammal när Bengt föddes.


Titta i Kverrestad D11:1 1797-1781 bild 4 mitt på sidan med stämpel landsarkivet i Lund där finns Bengt och hans familj. Man får läsa det flera gånger.


MVH Ulla

Hej Ulla,

Tack så mycket för ditt svar och din hjälp, jag har nyligen fått upp intresset för släktforskning så mina kunskaper inom området är rätt så begränsade. Därför ber jag allra ödmjukast om ursäkt återigen för kommande frågor som antagligen ser rätt så dumma ut för den erfarne. Föddebok Smedtorp C1:4 får jag åtkomst till genom ArkivDigital? Tyvärr har jag inte åtkomst till premiumversionen och kan inte söka i fler församlingar.

Får man fram någon information om Bengt's föräldrar och om de också var ifrån Smedstorp?

Tack igen Ulla, Mvh Ted.

2020-01-25, 10:43
Svar #3

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2320
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 09:45
    • Visa profil
Hej Ted


Inga frågor är dumma frågor,i husförhörslängder och församlingsböcker A serie får man veta när familjemedlemmarna är födda och vart de är födda, om de har flyttat inom socknen eller flyttat in. Serie B är in och utflyttning. Serie C föddeböcker där får man veta barnets namn föräldrars namn vart de bodde hur gammal modern var när barnet föddes dopvittens namn och vart de bodde. Serie D innehåller allt möjligt som kan vara till hjälp. Serie E är vigde bok där står vart och när som de gifte sig vart de bodde och vittnen. Serie F död och begravningsbok där står vart de bodde när de dog ålder och dödsorsak om de visste det.


Prenumerationer Arkiv Digital har hemsida på nätet där du kan köpa en prenumeration på olika lång tid. Riksarkivet har hemsida och det är gratis. Jag har båda två. Skriften på 1700 talet är svår att läsa det blir lättare längre fram i tiden, ja det beror också på hur nykter den var som skrev i böckerna. Hardu frågor så sätt ut dem som du har gjort så finns det forskare som hjälper dig.


MVH Ulla

2020-01-26, 01:18
Svar #4

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Om du inte redan har Arkiv Digital kan du läsa om tjänsten här och ladda ner en nybörjarhandbok.
https://www.arkivdigital.se/slaktforskning
De har ett nybörjarpaket med ett kvartals abonnemang och en bok "Släktforskning på riktigt". Någon Premiumversion känner jag inte till.

Riksarkivets tjänst är gratis, men bilderna kan ibland vara av något sämre kvalitet och deras bildvisningssystem lite krångligt.

Det kan förstås också vara bra att gå en kurs. Finns på de flesta studieförbund.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna