ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barn i polyamorösa förhållanden  (läst 1868 gånger)

2020-01-24, 09:49
läst 1868 gånger

Utloggad Markus Fredriksson Ohliw

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 08:37
    • Visa profil
Hej!

Jag har en undran. Hur skall man gå till väga när det kommer ett barn i ett polyamoröst förhållande?

Om till exempel 3 personer lever i ett samboförhållande, mannen (nr1) kvinnan (nr2) är gifta sedan tidigare, kvinna (nr3) dyker upp och blir en del av förhållandet. De beslutar sig för att skaffa barn.
Mannen nr1 kan inte få egna barn. kvinna nr 2 får barn genom spermadonator. Alltså är enbart hon biologisk förälder, men dessa 3 ser ju sig allihopa som föräldrar till barnet.... Juridiskt är ju endast nr 1 och nr 2 föräldrar, men hur skall man bära sig åt när man lägger in dessa 4 personer i sin forskning? Fungerar det rent praktiskt systemmässigt i Disgen?

Tacksam för ideer och förslag

Mvh Markus Ohliw

2020-01-24, 12:02
Svar #1

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 838
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:07
    • Visa profil
Man kan ju skapa flera relationer för en person. Disgen bryr sig väl inte om att det är tidsmässigt överlapp mellan relationerna. I ditt första fall kan du skapa en sambo-relation (eller särbo om de inte bor ihop) mellan mannen och den andra kvinnan. Man kan väl även skapa en sambo-relation mellan kvinnorna. I det andra fallet kan du skapa en utom-äktenskap-relation mellan spermadonatorn och kvinnan.


Värre är om någon ensamstående har adoptiv- eller fosterbarn. Det går inte för sig i Disgen. När man lägger till barnet så skapas det en relation, som man alltså får lämna tom.


Tillägg: Jag gjorde en testdatabas och lekte lite. Skapa en relation mellan de två kvinnorna gick inte. Om man gör det så försvinner en av de andra relationerna. Jag tror Disgen behöver lite HBTQ-anpassning. ;)


Tillägg 2: Det gick faktiskt. När jag försökte koppla genom att dra så försvann den personen jag drog från en av relationerna, men nu gjorde jag så att jag började skriva in den saknade partnern och då fick jag förstås förslag om en dublett och kunde klicka på "Koppla dublett". Så nu har jag en man och två kvinnor där mannen och den ena kvinna är gifta och de båda är sambor med den andra kvinnan.

2020-01-25, 15:22
Svar #2

Utloggad Jan Lilliesköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 13:39
  • Jan Lilliesköld
    • Visa profil
Vet inte direkt vad du menar med "Värre är om någon ensamstående har adoptiv- eller fosterbarn" ?

Även om det gäller ett adoptiv/fosterbarn, så handlar det ju faktiskt om en relation av något slag !

Prövade själv lite nu.

Om jag har en kvinna, och lägger till ett adoptivbarn, så får jag som sagt även en relation (även om den inte behöver ges något notis-namn).
Men sedan kunde jag koppla in en annan kvinna till denna relation.
Alltså ett barn med två olika kvinnor som adoptivföräldrar.
Sedan kunde jag även "dra över" till ny relation...

Likaså kan jag koppla ihop män och kvinnor och barn "lite hur som helst".

Verkar vara bra så flexibelt.

Så vari låg problemet ?

Jan Lilliesköld

2020-01-25, 16:25
Svar #3

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 838
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:07
    • Visa profil
Vet inte direkt vad du menar med "Värre är om någon ensamstående har adoptiv- eller fosterbarn" ?

Även om det gäller ett adoptiv/fosterbarn, så handlar det ju faktiskt om en relation av något slag !
Relationen i Disgen är inte till barnet utan till en partner som programskaparna har förutsatt finns. Det skapas inte bara en relation utan även en partner när man lägger till ett fosterbarn.

2020-01-25, 17:27
Svar #4

Utloggad Jan Lilliesköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 13:39
  • Jan Lilliesköld
    • Visa profil
Nåja, det skapas en "ruta" för en "partner", men inget "innehåll" i denna.
Till vilken man sedan kan koppla en annan person - eller låta bli...

(se bilden)

Eller har jag missuppfattat ditt "upplägg" ?
Jan Lilliesköld

2020-01-25, 18:46
Svar #5

Utloggad Markus Fredriksson Ohliw

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 08:37
    • Visa profil
Tack för svar!

Ska sätta mig och testa lite av förslagen och se vad som passar bäst..

Mvh Markus Ohliw

2020-01-25, 20:58
Svar #6

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 838
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:07
    • Visa profil
Nåja, det skapas en "ruta" för en "partner", men inget "innehåll" i denna.
Till vilken man sedan kan koppla en annan person - eller låta bli...

(se bilden)

Eller har jag missuppfattat ditt "upplägg" ?
Ja, och det är det som irriterar mig. Det förutsätts att en kvinna inte kan klara ett fosterbarn utan en partner. Jag har ett sådant fall i mina anor, men jag har löst det till min belåtenhet nu. Kvinnan hette Cornelia så jag gav "partnern" förnamnet "Cornelia" och efternamnet "var självförsörjande", så nu står det "Cornelia var självförsörjande" i den rutan i stället för "Partner" utan namn. ;D

2020-01-25, 21:56
Svar #7

Utloggad Jan Lilliesköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 13:39
  • Jan Lilliesköld
    • Visa profil
Tja, det är väl hur man ser på saken ;-)

Ett barn har ju alltid minst en relation till någon annan. Åtminstone biologiskt ett par stycken föräldrar - tills det handlar om kloning förståss  8)
Sedan kan det ju finnas en eller flera relationer ytterligare, såsom både fosterbarn och adoptivbarn.

Oavsett vilken typ av relation det är, så kan naturligtvis endera eller bägge vara tomma/okända.

Så att det handlar ju inte om att det förutsätts att en kvinna inte kan klara ett fosterbarn utan en partner - för då är det väl bara att acceptera att denna partner inte finns ?

Har svårt att tro att något släktregistreringsprogram inte förutsätter två partners som föräldrar till ett barn (oavsett biologiskt eller adoptiv/fosterbarn ) ?
Jan Lilliesköld

2020-01-25, 23:44
Svar #8

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 838
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:07
    • Visa profil
Tja, det är väl hur man ser på saken ;-)

Ett barn har ju alltid minst en relation till någon annan. Åtminstone biologiskt ett par stycken föräldrar - tills det handlar om kloning förståss  8)
Sedan kan det ju finnas en eller flera relationer ytterligare, såsom både fosterbarn och adoptivbarn.

Oavsett vilken typ av relation det är, så kan naturligtvis endera eller bägge vara tomma/okända.

Så att det handlar ju inte om att det förutsätts att en kvinna inte kan klara ett fosterbarn utan en partner - för då är det väl bara att acceptera att denna partner inte finns ?
Det är ju just det Disgen inte gör. Disgen förutsätter att det finns en partner.

Har svårt att tro att något släktregistreringsprogram inte förutsätter två partners som föräldrar till ett barn (oavsett biologiskt eller adoptiv/fosterbarn ) ?
Naturligtvis finns det två biologiska föräldrar. Det var ju inte det jag skrev utan om foster/adoptivföräldrar. Varför skulle det krävas två sådana? Ensamstående får adoptera, men du menar alltså att alla som gör släktregistreringsprogram är så inkrökta att de förutsätter att man måste vara två.

2020-01-26, 17:09
Svar #9

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Har aldrig märkt att DisGen kräver en partner när man ska skriva in ett barn. Trycker jag "g" så kommer en ruta där jag kan knyta an ett barn. Man kan sedan kalla rutan i stort sett vad man vill.
För övrigt tycker jag det är lite konstigt att skriva in fosterbarn eller adoptivbarn som barn i DisGen, eftersom det är släktforskning och inte social forskning jag ägnar mig åt. Ovanför ett barn förväntar jag mig att biologiska föräldrar ska finnas...

2020-01-26, 17:57
Svar #10

Utloggad Jan Lilliesköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 13:39
  • Jan Lilliesköld
    • Visa profil
Att det skulle vara av "inkrökthet" tror jag inte för ett ögonblick på. Det handlar säkert om "teknisk lösning" - att i normalfall så har ett barn två föräldrar, och då hanteras detta "databastekniskt" likadant, avsett "typ" av barn-relation.

Har väl ingen alls djupare kunskap i det här med adoptiv-/fosterbarn i olika släktregistreringsprogram. Men för det första är det nog först under senare år som flera av dessa fått denna möjlighet överhuvudtaget?
Av de få som jag tittat på nu, och som har denna möjlighet, verkar det vara sammalunda gällande att adoptiv-/fosterbarn har "möjlighet" att ha (minst) två föräldrar. Även om det "grafiskt" ser lite olika ut i de olika programmen, så visas en tom "ruta" för att lägga till en person till i aktuell relation.

Kan ju i sammanhanget nämna att jag själv endast har 1 adoptivbarn, och 1 fosterbarn, registrerade utav mina snart 50000 personer i min databas - bägge med föräldra-par ;)
Så man kan ju inte säga att jag har någon egen större erfarenhet av hantera icke-biologiska relationer  8)
Men har ju testat detta när det kom förståss...
(men det borde en Disgen-fadder kunna hjälpa till med)

Men som sagt - det är ju upp till var och en att "lösa" saker på sitt eget bästa sätt  :)
Jan Lilliesköld

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna