ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sven Svensson Yxhult Lantbrukare  (läst 848 gånger)

2002-04-24, 22:50
läst 848 gånger

Utloggad Monika Olsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Är det någon som vet något om denna släkt. Det jag vet är att han skall ha ägt en gård i Yxhult, Hällebråten kan vara namnet på gården.Han är född i slutet på 1700 eller början på 1800.

2002-04-25, 08:45
Svar #1

Ellert Peterson

Hej Monika.
Denne Sven Svensson tillhör en rikt förgrenad Yxhults-/Hällabrottssläkt (Kumla sn), som jag håller på att utforska. Förfäderna kan jag nog redovisa utförligt, men framåt i tiden är det än så länge lite knapphändigt. Sven Svensson föddes i mitten av 1700-talet och levde en bit in på 1800-talet. Jag har för tillfället inte tillgång till uppgifterna men återkommer om tre eller fyra dagar.
Jag är f.ö. själv född i Hällabrottet.
Vad har du själv för relationer till denna släkt och denna bygd?
Hälaningar
Ellert Peterson

2002-04-25, 22:08
Svar #2

Utloggad Monika Olsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Ellert!
Sven Svensson är min morfars farfar. Min morfar heter Gösta Svensson och hans pappa var Erik Bernard Svensson. Jag ser framimot att höra mera om denna släkt.
Hälsningar Monika

2002-04-28, 19:33
Svar #3

Ellert Peterson

Den Sven Svensson som jag spontant kom att tänka på först är den Sven Svensson (se nedan) som levde mellan 1748 och 1829. Så fann jag när jag fick tillgång till alla uppgifter att han i sitt andra gifte på ålderns höst fick sonen Sven Svensson, f 1817, d v s när han var 69 år (!). Om denne Sven Svensson var din mf ff, så borde där finnas en son Erik Bernhard Svensson, men det gör det inte. En möjlighet är att din Sven Svensson är identisk med Sven August Svensson, f 1847 (se nedan). Det är ju möjligt att denne kom att bli bosatt i Hällabrottet (eller Yxhult). Jag har som framgår ännu inte följt familjen senare än 1861. Du har säkert födelsetid, födelseort och vistelseort för Erik Bernhard Svensson och Gösta Svensson. Då skulle man kanske kunna se om den sistnämnda teorin kan vara tänkbar. Varifrån har du överhuvudtaget fått informationen om en Sven Svensson i Yxhult eller Hällabrottet?
 
 
Här följer nu en kortfattad ansedel på Sven Svensson, f 1817. Känner du igen någon eller några av personerna?
 
Sven Svensson. Född 1817-06-27 i Hällabrottet, Kumla (T). Torpare. Oforskat efter 1861 i Brattberga, Helgholmen, Kumla (T).  
 
Far   Sven Svensson. Född 1748-07-14 i Hällabrottet, Kumla (T). Hemmansägare. Död av bröstsjukdom 1829-06-03 i Hällabrottet, Kumla (T).  
 
Mor   Stina (Kerstin) Ersdotter. Född 1784-04-01 i Älvesta, Kumla (T). Död av giktvärk 1826-01-02 i Hällabrottet, Kumla (T).  
 
Gift 1843-10-19 med  
Anna Maria Jönsdotter. Född 1820-02-25 i Helgholmen, Kumla (T). Oforskat efter 1861 i Brattberga, Helgholmen, Kumla (T). Död 1893-11-08 i Helgholmens ägor, Kumla (T) [Bou Kumla].  
 
Barn   Anna Stina Svensdotter. Född 1844-09-15 i Brattberga, Helgholmen, Kumla (T). Oforskat efter 1861 i Brattberga, Helgholmen, Kumla (T). Gift [Bou Kumla] med Nils Otto Åsberg. Stenhuggare. Född 1848-04-09 i Södra Mossby ägor, Kumla (T).  
 
 Sven August Svensson. Född 1847-10-02 i Brattberga, Helgholmen, Kumla (T). Oforskat efter 1861 i Brattberga, Helgholmen, Kumla (T).  
 
 Jonas Erik Svensson. Född 1850-10-15 i Brattberga, Helgholmen, Kumla (T). Oforskat efter 1861 i Brattberga, Helgholmen, Kumla (T).  
 
 Oskar Svensson. Född 1853-12-01 i Brattberga, Helgholmen, Kumla (T). Oforskat efter 1861 i Brattberga, Helgholmen, Kumla (T).  
 
 Maria Lovisa Svensdotter. Född 1857-10-11 i Brattberga, Helgholmen, Kumla (T). Oforskat efter 1861 i Brattberga, Helgholmen, Kumla (T). Död 1898-02-25 i Nedre Vesta ägor, Kumla (T) [Bou Kumla]. Gift med Lars Oskar Olsson. Torpare, gruvarbetare.

2002-05-02, 16:55
Svar #4

Utloggad Monika Olsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
HEJ ELLERT!
Om Sven Svensson är född i Yxhult vet jag inte säkert.Den information jag har har jag fått av min morfar. Det jag vet säkert är att Gösta Svensson är född i Yxhult. Erik Svensson jobbade som privatchaför åt en disbonent på en fabrik i Yxhult eller strax utanför.Jag skall prata med min morfar igen om han kommer ihåg något mera.Och
om han känner igen något namn .
Hälsningar Monika

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna