ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tyda text i Södra Vings kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/GLA/13540/C/1 (1704-1749)  (läst 383 gånger)

2020-01-23, 18:28
läst 383 gånger

Utloggad Jan Nyberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 16:46
    • Visa profil
Hejsan !
På min morfars sida finns det en ff som heter Kierstin Persson(f Svensdotter) född 1748 i Södra Ving Västergötland.
I Södra Vings kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/GLA/13540/C/1 (1704-1749) Bild 151 Sida 264 kan jag se att hon
är född i feb 1848 men vilken dag är hon född och vad står det i resten av texten angående vilka som är hennes föräldrar osv ?
Se bif bild.
Vore tacksam för hjälp
mvh
Janne
Janne

2020-01-23, 19:03
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Fadern heter Lars, så det är m.a.o. inte henne som du letar efter.

Du skriver att hon heter "Kierstin Persson (f Svensdotter)". Menar du med det att hennes man heter Persson? Det betyder i så fall inte att hon också heter det som gift.

En kvinna på landsbygden fick inte sin mans efternamn vid vigseln på 1700-talet. Det skulle dröja till runt sekelskiftet 1900 innan det påhittet blev praksis (olika tidigt i olika delar av landet, och rent allmänt tidigare i städerna än på landsbygden; och genom lag först 1901). Om Kierstins far heter Sven, så heter hon Svensdotter hela livet, både som ogift och gift.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna