ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp, Skövde sf/lf o.ä barn  (läst 702 gånger)

2020-01-22, 21:07
läst 702 gånger

Utloggad Martin Zetterblad Hen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2022-12-04, 19:16
    • Visa profil
Är nybliven släktforskare och har (vad jag har förstått) En nästan omöjlig uppgift att lösa.
Att hitta okänd pappa till 4 st o.ä barn födda mellan 1880-1900.
Mamman ”Inga Elisabet fredriksdotter 18591123 född i Edåsa” var fattig piga som flyttade runt mycket. Har följt henne i hfl:er mm för att hitta ledtrådar och har stött på en del texter som jag behöver hjälp att tyda.
Är mest intresserad av far till hennes son ”Karl Gustaf Teodor Hèn 18910703”
Har hittat datum där hon genomgått absolution men kan inte hitta något om det i skövde stad/lands församlings kyrkoarkiv. Någon som har något tips?
Alla tips och trix välkomnas!
Bifogar bilder med text som jag behöver hjälp att tyda.

Källinfo för varje bild finns t.h i bilden.

Hoppas på hjälp!

2020-01-22, 21:22
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det blir napp på två Hen i Skaraborgs län i folkräkningen 1890 (som visar befolkningen den 31/12 det året, alltså cirka ett halvår innan Karl Gustaf Teodor föddes).

Båda är soldater:

· Den ogifte Johan August (född 1853) från Forsby Skattegård i Forsby socken.

· Den gifte Per Alfred (född 1859) från Hene Övergård i Norra Kyrketorps socken.

Både Forsby och Norra Kyrketorp är grannsocknar till Skövde. Var Inga Elisabet Fredriksdotter piga i närheten av någon av de gubbarna nio månader innan sonen föddes?

Om Karl Gustaf Teodor står skriven med patronymikon i någon källa, alltså Johansson (möjligen Augustsson) eller Persson (möjligen Alfredsson), så underlättar ju det...  :)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2020-01-22, 21:41
Svar #2

Utloggad Martin Zetterblad Hen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2022-12-04, 19:16
    • Visa profil
Jag har kollat lite närmare på dom båda. Men inte hittat någon direkt anknytning. Johan august har bott vid forsby annex, där har även Inga Elisabet bott men dock inte vid samma tillfälle.
Har ju hört att mitt efternamn Hen är att ”taget” soldatnamn, så dom är ju sjukt intressanta.

Ska självklart leta vidare på dom gubbarna.

Eftersom Inga Elisabet flyttade runt så mycket är det väldigt svårt att veta exakt var hon befann sig när hon bör blivit gravid.

Har än så länge inte hittat att han står skriven med något annat efternamn. Dock så börjar han inte kallas för ”Hèn” förrän när hans lillebror Sven-Erik föds år 1900...

2020-01-22, 21:53
Svar #3

Utloggad Christina Blanck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 15:59
    • Visa profil
I första bilden står det "Modren låtit anteckna samtl. barnen som sina för deras arfsberättigande efter henne."
Utomäktenskapliga barn hade annars inte arvsrätt.

I andra bilden ser det ut att stå "Oatt" framför datumen och jag gissar att det kanske betyder "oattesterad", vet inte vad det syftar på. Kanske att personen saknar prästbetyg för perioden eller något? (Ren gissning.)

I tredje bilden står det "Pig. Inga Elisabet Fredriksdotter hvilken från Bjarby 1884 20/10 uttagit fl[ytt] betyg till Wara". (Jag är inte insatt i ortnamnen så jag kan ha tolkat dem fel.)

I näst sista bilden betyder "Hgb p39" att han flyttat till Hagelbergs församling, sidan 39 i församlingsboken. Där finns han på rad 22!

I sista bilden ser det ut att stå "Fadren uppgifver, att han ned-doppat barnet i rent vatten till Fadrens, sonens o. d. H. An [och den helige andens] namn, men detta är icke styrkt."

2020-01-22, 22:20
Svar #4

Utloggad Martin Zetterblad Hen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2022-12-04, 19:16
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna