ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bouppteckningsregister Västra Göinge (som inbegriper Vittsjö)  (läst 624 gånger)

2020-01-21, 17:56
läst 624 gånger

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 15:32
    • Visa profil
Jag har levt i villfarelsen att bouppteckningregistret i riksarkivet täcker i princip allt. Nu verkar jag inte kunna hitta bouppteckningar för folk från Vittsjö, och trots att NAD verkar hävda att det existerar ett bouppteckningsregister för Västra Göinge häradsrätt, verkar åtminstone jag inte kapabel att hitta det, varken i riksarkivet eller på arkivdigital.

Är jag bara förvirrad, och registret är lätt att hitta? Om inte, har ni med mer erfarenhet av detta geografiska område någon idé om hur/var man kan söka (utan att gå igenom samtliga bouppteckningar manuellt)?

Detta gäller väl antagligen fler socknar än just Vittsjö, men det råkade vara den socknen jag behövde information om.
Mer specifikt vill jag se om det finns någon bouppteckning för Pernilla Olaidotter i Björstorp, vars man Nils Nilsson avled 1786-04-25. Den senares bouppteckning letade jag fram manuellt till

Västra Göinge häradsrätt (L, M) FIIa:30 (1786-1787) Bild 2690 / sid 52 (AID: v158764.b2690.s52, NAD: SE/LLA/10076)

Men det vore ju lättare att hitta ett register...
Hälsningar
Stefan Gelow



2020-01-21, 18:28
Svar #1

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 08:24
    • Visa profil
Hejsan, register som finns är inte alls allomfattande.
Men för just Västra Göinge häradsrätt finns det på Arkiv Digital.
Gå in på Vittsjö, klicka på bouppteckningar, scrolla förbi bouppteckningar och domböcker så kommer du till registren.

Vänligen,
Calle

2020-01-21, 18:34
Svar #2

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 15:32
    • Visa profil
Tack!
Jag var alltså förvirrad.  ;D
Jag hade redan gjort detta åtminstone två gånger, men verkar lyckats scrolla förbi registren bägge gånger... Hittat nu dock  :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna