ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jemtgården Årby  (läst 528 gånger)

2020-01-21, 10:19
läst 528 gånger

Utloggad Harald Börje

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2020-01-24, 14:11
    • Visa profil
Min morfar växte upp på Jemtgården i Årby, Stora Tuna. Jag har bara den information kring vår han bodde. När han blev föräldralös 1915 flyttade han därifrån, men dess förinnan så har nog åtminstone två generationer bott där. Jag skulle vilja försöka lokalisera var huset låg någonstans och om det kanske t.o.m finns kvar. Någon som har några tips på hur jag ska gå tillväga.

2020-01-21, 10:57
Svar #1

Utloggad Åke Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-01-11, 10:51
    • Visa profil
    • www.dis.se
Hej
Det går säkert om du får tag på lokala kartor från den tiden. Kolla med hembyggsföreningen i St Tuna ifall de vet.  Detta finns på lantmäteriets hemsida Generalstabskarta från 1899
Det finns en massa små hus i Årby men vem som är vad?





2020-01-21, 11:08
Svar #2

Utloggad Harald Börje

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2020-01-24, 14:11
    • Visa profil
Tack Åke! Jag var inne på Lantmäteriverket, men kunde inte hitta rätt. Jag ska genast gå in och kolla. :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna