ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ebba Axelsdotter Natt och Dag  (läst 1061 gånger)

2020-01-20, 20:32
läst 1061 gånger

Utloggad Agneta Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 597
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:55
    • Visa profil
Hjälp!
Jag har Ebba Axelsdotter N o D i mitt släkträd. Hon ska ha varit dotter till Axel Johansson N o D. Gift med Per Gundersson, verksam på Traneberg, Otterstad församling, Skaraborg.
Nu till mitt problem. Uppgifterna har jag fått från Hûlphers samling, som fanns/finns på Västerås stadsbibliotek. I Örnbergs samling skulle hon ha varit gift tidiigare med en kyrkoherde i Flo socken. Jag hittar henne varken som dotter eller vem hon gift med i Flo församling.
De fick en dotter Brita Persdotter (N o D), född 1610, död 1676.
Tack på förhand.

2020-01-20, 23:59
Svar #1

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 896
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:01
    • Visa profil
Hej
Uppgiften från Hülphers stämmer med Elgenstiernas ättartal: Ebba Axelsdotter (Natt och Dag) är dotter till Axel Johansson (Natt och Dag) d 1604 och Ingel Bonde d 1604. Dottern är här gift med befallningsmannen på Traneberg Peder Gudmundsson. I Warholms herdaminne över prästerna i Skara stift finns ingen hänvisning till någon fröken Natt och Dag gift med någon präst i Flo församling.
H LarsO

2020-01-21, 21:52
Svar #2

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 896
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:01
    • Visa profil
Hej igen
Från en duktig forskare i ämnet har jag fått följande information kring frågan:



Min slutsats.


Jag har tittat lite i äldre genealogiska samlingar rörande Natt och Dag, dels Johan Peringskiölds uppställning upprättad senast 1720, en av Johan Carl Johansson Natt och Dag (1727-1799) daterad 1768 28/8 och en av upprättad av Johan Åkerstein upprättad senast 1766. Ingen av dessa upptar någon dotter Ebba. Enligt RA brevreigster finns två brev (1613-1616) från Per Gudmunsson (förvaltare och arrendator åt Ture Axelsson Natt och Dag av gården Traneberg) till Axel Oxenstierna (1583-1654). Axel Johansson Natt och Dag två kända mågar var Carl and Ture Eriksson Sparre, ståthållare och riksråd. Att den tredje mågen skulle varit befallningsman på det egna godset finner jag orimligt.
Riddarhuset: Peringskiölds genealogier (o) 2.H-P Bild 1610 (AID: v910617.b1610)
Riddarhuset: Originalgenealogier (o) 9.M,N Bild 1950 / sid 174b (AID: v910854.b1950.s174b)
Riddarhuset: Åkersteins genealogier (o) 9.M,N,O,P Bild 2010 (AID: v910869.b2010)


I alla genealogiska verk fram till Elgenstierna saknas Ebba. Varför är hon senare tillagd?


Uppgifterna kommer ifrån https://sok.riksarkivet.se/sbl/Presentation.aspx?id=9916&forceOrdinarySite=true som i sin tur pekar på Sundholms samling.


Nu har jag tittat i Sundsholm samling (vol 6, Skara skift bibliotek) som verkar bygga på en berättelse av prosten och doktorn Axel Luth (1708–81), p. 262. Med finns också en extra lapp med uppgifter i Carlmarkska samlingen (Skara Stiftsbibliotek) med kompletterande uppgifter av professorn Sven Hof (1703-1786). Axel Luth har angett i sin berättelse att Sven Hofs farmor Gertrud Luth var helsyskon med Axel Månsson Luth medan Hof uppger att dessa var halvsyskon och att hon var dotter inspektorn Jöns Svensson och Märta Persdotter (som sedan var omg. 1637 med Måns Anderson).
Uppgiften att Gertud var dotter till Måns Andersson finns även i Warholms Herdaminne II, s. 173. Abraham Hülphers (1734-1798) skriver [Genealogiska samlingar 7] Vol VII Genealogier och tom. IV i svite. Utkast till Åtskillige Ofrälse Slägt-Tabeler i Lands Orterne, mäst Wermland. : Började 1793, såsom suplement til förre Tom: I-II-III, , p. 225, Västerås stadsbibliotek, att han fått efter professor Sven Hofs anmärkning uppgifterna om Jöns Svenssons barnaskara.
Vid Lagmanstinget 1685 30/6 över Västergötland och Dal § 15 tas arvstvisten upp mellan Märta Persdotter barn upp. Den innerhåller väldigt mycket genealogiska uppgifter och verifierar Hofs uppgifter rörande barnen till Märta Persdotter (Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Älvsborgs län (P) EVIICA:6 (1681-1690) Bild 1880 (AID: v405056.b1880, NAD: SE/VALA/0382503). Här framgår det indirekt att Axel Månsson Luth upptagit sin halvbror prästen Per Luths släktnamn.
Det verkar vara så att felen uppstår när man går ännu längre tillbaka i tiden. Hof uppger bl.a. att Jöns Svensson var bror till borgmästaren i Örebro Johan Luth (se https://sv.wikipedia.org/wiki/Johan_%C3%85kesson_Luuth), vidare uppger Hof att Per Gudmundsson var son till prosten i Åker Gudmund Petri och Ebba Axelsdotter (Natt och Dag) (Sic!). Fadern kan vara rätt dock är inte någon son Per upptagen i Strängnäs stifts herdaminne D. 3 , Magnus Callmer, s. 708 ff. Tyvärr ger inte lagmansdomen några spår ännu längre tillbaka i tiden. Dock verifierar den hel del uppgifter.
I Sven Hofs självbiografi är det uppenbart att han var intresserad av genealogi, han skriver om många anfäder och anmödrar men han nämner inget om han skulle anor till Natt och Dag. http://www.tam-arkiv.se/node/1779.
Eftersom det går att hitta en befallningsman på Traneberg som hette Per Gudmundsson, borde uppgiften att hon var dotter till honom stämma, vem som var modern är okänt. Hon hette troligen inte alls Ebba eftersom ingen av Märtas döttrar fick det namnet.
Collmar uppger att Gudmund Petris hustru hette Karin Persdotter. Axel Månsson Luth hade också ett helsyskon hustru Annika Månsdotter, som inte nämns av varken Hof eller Luth (nämnd Skånings häradsrätt 1679 vintertinget § 25) Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Skaraborgs län (R) EVIIAAAA:56 (1679) Bild 2110 (AID: v228525.b2110, NAD: SE/VALA/0382503)



Med vänliga hälsningar

2020-01-22, 23:05
Svar #3

Utloggad Agneta Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 597
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:55
    • Visa profil
Hej LarsOlof!
Jag är väldigt, väldigt glad för dina uppgifter  :D :D :D :D Nu blir det att läsa denna text ordentligt.
/Agneta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna