ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Husförhör/Församlingsbok  (läst 901 gånger)

2020-01-19, 17:38
läst 901 gånger

Utloggad Eva-Lotte Lirbank

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2024-02-18, 15:39
    • Visa profil
Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska få reda på. Det gäller:
Asta Viola Persson född 26/3-1922 i Slimminge, död 19/1-1996 i Malmö. Hon ska ha blivit bortlämnad vid ca 3 års ålder eftersom hon var ett oäkta barn som modern förde med sig när  hon gifte sig. När jag följer henne i kyrkböckerna ser hon ut att leva med familjen tills hon är ca 18 år, eftersom hon står med bland familjemedlemmarna. Men hennes nu levande halvsyster Ann-Marie säger att hon inte bodde med dem utan blivit bortlämnad. De växte alltså inte upp tillsammans. Min fråga är nu, varför står hon med bland sin familj fast hon uppenbarligen inte bor där? Och hur ska jag kunna hitta henne på en annan plats, kan man finnas på två platser genom åren?
Samma fenomen dyker upp på hennes halvbror.
Sture Gotthard Bergström född 8/1-1919 i Slimminge och död 14/11-2010 i Trelleborg. Även han skulle blivit utslängd, men står också med familjen i Församlingsböckerna?
Tilläggas ska att Asta, Sture och Ann-Marie har alla olika fäder. Så hur hittar man Asta och Sture och får reda på var de egentligen bott? Mycket tacksam för hjälp.

2020-01-19, 19:37
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21972
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:20
    • Visa profil
Det hände att barn var skrivna hos den biologiska föräldern trots att de vistades i fosterhem – jag har sett det i min egen släkt, även där på 1920- och 1930-talet.

Eftersom Asta Viola var född utom äktenskap tilldelades hon kort efter födelsen en barnavårdsman. Slimminge barnavårdsnämnds arkiv förvaras i Skurups kommunarkiv, varifrån du kan beställa kopia på barnavårdsmannaakten (sekretessprövning).

https://www.skurup.se/arkiv-kommunens-historia

I barnavårdsmannaakten kan finnas noteringar om fosterhemsplacering(ar), och även om hennes biologiske far.
Hälsar vänligen
Maud

2020-01-20, 12:22
Svar #2

Utloggad Eva-Lotte Lirbank

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2024-02-18, 15:39
    • Visa profil
Tack Maud, jag får prova att skriva till dem och se om jag kan få några svar där. Men om jag förstår det rätt kommer hon inte finnas med i församlingsboken hos den nya familjen?

Jag har denna uppgift, men detta gäller väl bara att hennes biologiska pappa blev dömd som fader?

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00122396_00241

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna