ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Inskrivningsnummer 437 22/1916  (läst 778 gånger)

2020-01-18, 22:40
läst 778 gånger

Utloggad Marie Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2022-10-02, 22:14
    • Visa profil
Hej

Jag letar efter ett värnpliktskort/stamkort på en släkting.
Inskrivningsnumret är 437 22/1916, Erik Sixten Emanuel Nilsson född 1894 27/8 i Tuna socken, Kalmar län.

Tror att 22 betyder RO 22 Vimmerby rullföringsområden som ingår i Östergötlands västra inskrivningsområde men sen läste jag någonstans att det västra området inte fanns längre och att det skulle ingå i något annat inskrivningsområde. Där nånstans körde jag fast. :)

Erik utvandrade 1903 till Norra Amerika med sin familj men kom tillbaka till Sverige på besök 1914 och blev kvar till 1922 då han utan familjen reste tillbaka till Amerika för gott. Jag antar att han då blev avregistrerad eller hur gick det till?

I utflyttningsboken står det (om jag tolkar texten rätt):
"Nåd tillstånd till utflyttningen erhållet 28/4 1922, enl fö............ anteckning i inskrivningsboken. Anmälan till r.o. nr 25 25/8."
(Törnsfalls kyrkoarkiv, Utflyttningslängder, SE/VALA/00396/B II/1 (1916-1944))

Vad är en inskrivningsbok? Är det något som den värnpliktige själv hade eller är det något som finns att hitta i något arkiv?

Tacksam för tips om hur jag kommer vidare.

Vänliga hälsningar

Marie




2020-01-19, 07:49
Svar #1

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Det stämmer att 22 står för Vimmerby rullföringsområde som åren 1902 – 1927 ingick i Östergötlands västra inskrivningsområde. Året 1916 betyder att han mönstrades som värnpliktig detta år, dvs skrevs in i inskrivningsrullan och på ett stamkort. Om han godtogs som soldat erhöll han ett värnpliktsnummer (437 22/1916) samt en personlig inskrivningsbok. Denna inskrivningsbok skulle den värnpliktige ta med sig då han inställde sig till tjänstgöring både i fred och krig. Exempel på Inskrivningsbok för värnpliktiga i hären, 1907: http://www.hhogman.se/inskrivningsbok_vpl_1907.htm
Inskrivningsboken var således i den värnpliktiges förvar och de finns sällan att hitta på arkiven.
Det var bostadsorten som den blivande värnpliktige bodde i det år han inträdde i värnpliktsåldern som avgjorde vid vilket rullföringsområde han skulle mönstras (inskrivas).
Vid mönstringen blev de som mönstrades tilldelade ett regemente som de sedan skulle fullgöra värnpliktsutbildningen vid.
Stamkorten följde den värnpliktige fram till dess han avregistrerades som värnpliktig. När en person mönstrades in som värnpliktig gjorde han det i det inskrivningsområde som hans bostadsort tillhörde vid mönstringstillfället. Stamkortet fanns därför vid denna tidpunkt i detta inskrivningsområde. Om den värnpliktige sen flyttade till en ort som låg inom ett annat inskrivningsområde så skickades hans stamkort till inskrivningsmyndigheten i detta inskrivningsområde. OBS, den värnpliktiges inskrivningsnummer ändrades aldrig utan var detsamma även om den värnpliktige flyttade till en ort i ett annat inskrivningsområde.
 Detta fortgick sen på samma sätt om den värnpliktige flyttade till orter inom andra inskrivningsområden tills det år han avregistrerades som värnpliktig. Då arkiverades hans stamkort slutgiltigt i det inskrivningsområde han till hörde detta år (dvs där han var mantalsskriven detta år).
Om en person avled, emigrerade eller frikallades innan han blev avregistrerad av åldersskäl (ex: 47 år) finns hans stamkort arkiverad vid den inskrivningsmyndighet han tillhörde just då.
Om din ana emigrerade 1922 så skall du leta hans stamkort i det inskrivningsområde han bodde i när han emigrerade 1922.
 Indelningen i inskrivningsområden följde vanligen (men inte alltid) länsindelningen vilket gör att man kan gissa sig till rätt inskrivningsområde. Så ofta räcker det med län för att hitta rätt inskrivningsområde.
Sen gäller det att ha tur att stamkortet finns kvar och blivit digitaliserat också. /Hans

2020-01-19, 10:00
Svar #2

Utloggad Marie Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2022-10-02, 22:14
    • Visa profil
Hej

Tack snälla för utförlig information.
Jag har varit in och läst på din hemsida och förstår upplägget bättre nu.

Att det i utflyttningslängden står "Anmälan till r.o. nr 25 25/8." verkar också kunna stämma för Törnsfall som han bodde i när han emigrerade tillhör RO 25. Då är det i så fall där jag ska söka.

Återstår "bara" att hitta kortet.
Är det samma material som är skannat och digitalierat i Arkiv Digital som hos Riksarkivet svar eller kan det skilja sig åt?

Om det inte finns skannat, kan man i så fall beställa det någonstans ifrån?

Tack!

Marie

2020-01-19, 14:19
Svar #3

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Jag känner inte till om antalet inskannade stamkort skiljer sig åt mellan ArkivDigital och Riksarkivet.
 AD har indexerat sina inskannade stamkort och gjort dem sökbara online. Jag prövade att söka på din anas värnpliktsnummer ”437 22/1916” men fick ingen träff på AD.
Det är Krigsarkivet som har stamkorten i original så om du inte kan hitta ”ditt” stamkort på AD eller Riksarkivets digitala forskarsal så kan du pröva att kontakta Krigsarkivet. /Hans

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna