ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Leverin Margareta Greta  (läst 580 gånger)

2020-01-17, 12:33
läst 580 gånger

Utloggad Annika Brodin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2023-11-10, 15:30
    • Visa profil
Hej!

Har hittat en Greta Leverin troligen född 1756, som 1775-1780 som är jungfru hos madame Eleonora Charlotta Groth och Abraham Henrik af Ulfklou på Björnö slott. Greta gifter sig sedan med Gästgivare Nils Engström i Bötterum, Ålem, Kalmar.
Någon som vet något om hennes ursprung?
Det spekuleras om att hon är dotter till Pastor Jonas Leverin och Sara Maria Groth från Tillberga, men hittar inga källor för det.

2021-06-27, 16:28
Svar #1

Utloggad Andreas Engström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2023-06-21, 12:44
    • Visa profil
Hej, kanske är det mitt träd på Ancestry du sett? I så fall har du missförstått min spekulation lite. Jag skriver där "Hon bör höra till den Leverin-släkt som utgår från frälsefogde Abraham Leverin i Slagåla, Lillhärad. Hans son Jonas, pastor i Grangärde och senare Tillberga, var gift med Sara Maria Groth"


Dvs. det känns troligt att det är den Leverinsläkten hon hör till (det finns flera) eftersom hennes matmor har släkt som är ingift i den. Däremot är hon så vitt jag vet inte dotter till Jonas Leverin, han är bara den som råkar stå för kopplingen. :-) Jag har fortfarande inte hittat hennes föräldrar trots mycket sökande.


Jag försöker just hitta i  mina gamla anteckningar var någonstans jag sett det, men det sägs att hon ska ha varit komministerdotter och eventuellt hette hennes far Nils.

Greta är min mormors farfars farfars mor, för övrigt. :-)

-Andreas Engström





2021-06-27, 16:35
Svar #2

Utloggad Andreas Engström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2023-06-21, 12:44
    • Visa profil
Överstens familj flyttar in på Björnö 1775 och tar över efter överstens far major Ulfklou som just dött.[/size]Åby (H) AI:1 (1771-1780) Bild 47 / sid 81 (AID: v24603.b47.s81, NAD: SE/VALA/00460)Det verkar som om Greta kommer inflyttande med resten av hushållet, så frågan som måste lösas är var översten bodde innan 1775? Han gifte sig med hovjungfru Eleonora Charlotta Grooth 1765-02-11 i Stockholms Hovförsamling.Hovförsamlingen (AB, A) CI:3 (1715-1766) Bild 226 / sid 443 (AID: v85363.b226.s443, NAD: SE/SSA/0007)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna