ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Jag söker  (läst 225 gånger)

2020-01-17, 11:30
läst 225 gånger

Utloggad Börje Frick

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 18:20
    • Visa profil

Hej jag undrar om det finns någon som kan ge mig hjälp
ja söker efter Britta Larsdotter f 18040501 småland
hon finns i Hyringa A:3-1822-31 pag 126 under hålken
men finns inte i förra bok A:I 2  och inte i inflyttning har letat 1811-1825
tacksam för all hjälp som finns att få


2020-01-17, 13:32
Svar #2

Utloggad Börje Frick

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 18:20
    • Visa profil
kan du hitt när hon kom till hyringa

2020-01-17, 16:55
Svar #3

Utloggad Björn Groth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 379
  • Senast inloggad: 2020-01-21, 10:39
    • Visa profil
Nej. Jag kollade inflyttning bakåt till 1811, utan resultat.
Men du kanske skulle kolla hennes man Jars Johansson bakåt.


2020-01-17, 17:09
Svar #4

Utloggad Börje Frick

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 18:20
    • Visa profil

jag har sökt bak och han finns väla a5 1823-43 pag33
han flyttad till ösrslössa 24 men han finns inte där






2020-01-21, 08:07
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3610
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 21:40
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
På s. 33 i Väla AI:5 (https://app.arkivdigital.se/aid/v56639.b21.s33) står inte att Lars flyttar till Örslösa 1824. Han flyttar till Levene 1825.

I Levenes inflyttningslängd (B:1, s. 118, n:r 47; https://app.arkivdigital.se/aid/v13889.b65.s119) sägs han komma från Örslösa, d.v.s. Örslösa pastorat (där Väla socken ingår). Han flyttar in till Ulfstorp, som ligger i Sparlösa socken (i Levene pastorat; inflyttningslängden är alltså gemensam för hela pastoratet vilket är mycket vanligt).

I Sparlösa hfl (AI:5, s. 54; https://app.arkivdigital.se/aid/v13973.b32.s55) finns han på Ulfstorps Skattegård. Han är kvar där i nästa hfl (AI:6, s. 51; https://app.arkivdigital.se/aid/v13975.b30.s51). 1826 flyttar han därifrån till Ulfstorps Kvistegård (s. 49 i samma bok).

På sistnämnda ställe står att han flyttar till Särestad 1827. Enligt inflyttningslängden (B:1, s. 311, n:r 35; https://app.arkivdigital.se/aid/v8008.b159.s311) flyttar han in till Stommen i Flakebergs socken (i Särestads pastorat). Och här har hans födelsedag ändrats från den 1/5 till 5/1.

I Flakebergs hfl (AI:4, s. 61; https://app.arkivdigital.se/aid/v9882.b35.s61) finns han mycket riktigt på Stommen. Han är kvar där i nästa hfl (AI:5, s. 52; https://app.arkivdigital.se/aid/v9883.b32.s53), där det står att han flyttar till Tengene 1828.

'Naturligtvis' är det en lucka i Tengene inflyttningslängd just 1828, liksom i annexen Hyringa, Trökörna och Längnum. Men i det fjärde annexet, Malma, är det inte tomt - där finns en inflyttad...  :) Men det är inte Lars.

Lars kommer alltså till Tengene pastorat från Flakebergs socken 1828. Kan han och Brita ha träffats där?

I Särestads utflyttningslängd (som alltså också gäller för Flakeberg) finns flera Brita Larsdotter. Några kan avfärdas för att de har fel födelsedatum - men en ser särskilt intressant ut redan innan födelsedatumet är kontrollerat i husförhörslängden. Hon har nämligen titeln hustru, men flyttar ensam; m.a.o. lär hon vara nygift och flyttar till sin man - och hon flyttar från Flakeberg till Tengene 1829 (Särestad B:1, s. 324, n:r 31; https://app.arkivdigital.se/aid/v8008.b166.s325).

Hon flyttar närmare bestämt från Flakebergs Passegård, och där finns hon också i hfl (AI:5, s. 63; https://app.arkivdigital.se/aid/v9883.b37.s63). Och mycket riktigt - hon är född i Småland den 1/5 1804. Och det står där att hon är inflyttad från Tengene 1827. Och hon finns också i Särestads inflyttningslängd det året (B:1, s. 311, n:r 28; https://app.arkivdigital.se/aid/v8008.b159.s311), bara några rader ovanför Lars.

Det finns också en attest från den flytten (Flakeberg HII:1; https://app.arkivdigital.se/aid/v203055.b2200). Den är som synes daterad Tengene den 30/10 1827, och har n:r 18 (vilket då ska motsvara numret i utflyttningslängden). Också Lars har en attest för flytten till Flakebergs samma år (https://app.arkivdigital.se/aid/v203055.b2150).

Har de då gift sig i Flakeberg? Ja, de finns i Särestads vigselbok (som är gemensam för pastoratet - C:4, s. 686; https://app.arkivdigital.se/aid/v7969.b305.s687) 1829, lysning den 8/2 och vigsel den 3/5. Hon har förmyndarens muntliga bifall och moderns skriftliga tillåtelse - vilket betyder att hennes far är död. Dessvärre står det inte vad modern heter eller var hon bor.

Men vid vigseln bor Lars i Ulvetorp; socken står inte, men det ligger i Hyringa, där han också finns i husförhörslängden (AI:3, s. 90; https://app.arkivdigital.se/aid/v9973.b49.s90). Han ska ha flyttat in från Särestad 1828 (när det alltså är en lucka i inflyttningslängden). Brita bor vid vigseln på Flakebergs Hans Passegård, vilket ju stämmer med både husförhörs- och utflyttningslängd, som redan konstaterats.

Brita flyttade alltså till Flakeberg (i Särestads pastorat) från Tengene pastorat 1827, och hennes attest har nummer 18. Den enda av de fem socknarna i pastoratet som har någon som passar in på det i utflyttningslängden är Hyringa (C:3, s. 331, n:r 18; https://app.arkivdigital.se/aid/v6001.b108.s331). Där finns Brita Larsdotter Stalberg från Kalvekärr, som flyttar till Särestad. Hon finns dock inte på Kalvekärr i den samtida husförhörslängden (AI:3, s. 144; https://app.arkivdigital.se/aid/v9973.b76.s144).

Men vi har fått tre ledtrådar genom flytten från Hyringa till Flakeberg 1827. I attesten står att Brita har "varit här från barndomen", alltså i Tengene pastorat. Och i utflyttningslängden står att hon heter Stalberg och kommer från Kalvekärr (även om hon inte finns där i husförhörslängden just då).

Det finns en bouppteckning från den 6/10 1808 efter torparen Lars Stålberg från Kalvekärr (Viste häradsrätt FII:10, s. 373; https://app.arkivdigital.se/aid/v144315.b191.s373). Han efterlämnar enkan Annika Olsdotter, samt döttrarna Anna på det 12:e och Brita på det 6:e året. Det betyder att Brita bör vara född omkring 1802-1803.

Lars Stålberg finns i Hyringas dödbok (C:2, s. 128; https://app.arkivdigital.se/aid/v6000.b64.s129), den 1/10 1808. Han är avskedad soldat på Kalvekärr, och blev 41 år, alltså född omkring 1767.

När vi nu vet vad Britas mor heter, så går vi tillbaka till Hyringas hfl 1827. Brita fanns alltså inte på Kalvekärr då, och där finns heller ingen Annika Olsdotter. Men om vi vänder på bladet, så finns där på Högelid (s. 145; https://app.arkivdigital.se/aid/v9973.b77.s146) en enka med rätt namn, född i Levene 1771.

Går vi så till föregående längd (AI:2, s. 75; https://app.arkivdigital.se/aid/v9972.b42.s75), så finns på Högelid en Bengt Andersson med hustrun Annika Olsdotter, född i Levene 1771, och dottern Brita Larsdotter, född 1802 (vilket ju passar med åldern i faderns bouppteckning). Britas födelsort skulle (om den ska ligga i Småland) kunna vara "Jönköp.", även om den första bokstaven inte ser ut som ett normalt J.

Jag kan inte hitta någon Stålberg i någon av de fem socknarnas inflyttningslängd i Tengene pastorat från 1808 (när han dog) och bakåt till 1800 (jag kollade några år extra, eftersom man inte kan vara säker på att Brita inte är född före 1802). Men längderna ser ofta 'tunna' ut, så jag skulle inte bli det minsta förvånad om alla inflyttade inte kommit med.

Stålberg är alltså avskedad soldat. Och i soldatregistret finns en Lars Stålberg som är soldat för n:r 124 Toveryd vid Livkompaniet av Jönköpings regemente, antagen 1795. Enligt generalmönsterrullan den 20/6 1803 (https://app.arkivdigital.se/aid/v50733.b39) är han 36 år och västgöte samt har tjänstgjort i 8 år. Där står också att han begär avsked, och att han är sjuklig enligt attest.

Toveryd ligger i Järstorps socken. Och i dess födelsebok (C:4, s. 16; https://app.arkivdigital.se/aid/v34637.b13.s17) finns den 26/1 1803 Brita från Lomsjö. Föräldrar: Soldaten Lars Stålberg och hans hustru Annika Olsdotter.

I husförhörslängden (AI:4, s. 214; https://app.arkivdigital.se/aid/v20572.b116.s215) finns de i Bomstugan under Lomsjö. Där framgår att Lars heter Torstensson. I utflyttningskolumnen finns en klammer runt makarnas rader och noteringen "Tengene 95", men det borde rimligen ha stått i inflyttningskolumnen. Och i utflyttningskolumnen finns också en klammer runt hela familjen med noteringen "Levene 1804".

Men i Levenes inflyttningslängd (som omfattar hela pastoratet) hittar jag ingen Stålberg, varken 1803, 1804 eller 1805. De kanske ändrade sig och flyttade till Tengene pastorat i stället, med dess 'tunna' inflyttningslängder. Där bodde de ju vart fall när Lars dog 1808.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

 

Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna