ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rånman i Knista  (läst 1688 gånger)

2000-05-22, 15:00
läst 1688 gånger

Aron Axelsson

En svenskamerikansk ättling till soldaten Peter Rånman i Knista f. 1810-12-07 i Edsberg ohh Cathrina Andersdotter f. 1816-04-24 i Edsberg söker ivrigt efter sina anor och framförallt Rånmans-ättlingar.Se vidare under Knista.
aron.axelsson@swipnet.se

2000-11-07, 02:08
Svar #1

Kerstin Lindquist

Hej Aron Jag har en släkting Per Rånman född 1752 han var soldat bosatt på Råntorps ägor i Edsberg senare på Via ägor i samma socken. Hans hustru hette Stina Gustavsdotter var född 1750.
Per Rådmans son hette Lars Bäckman född 1781 i Rånstorp och han mor hette Kerstin Larsdotter född i maj 1782 i Edsberg död 1843 i Segerberg. Det kan vara en koppling här någonstans.
Tror du att Catrina Andersdotter hade en syster som hette Maja Andersdotter född 1808 i Svennevad?
hör av dig. Hälsningar Kerstin

2000-11-08, 17:55
Svar #2

Utloggad Gunlög Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2023-08-21, 08:15
    • Visa profil
Hej!
Det är svårt med soldatnamn. Troligen fick de soldater som lejdes av Råntorps rote namnet Rånman, även om de inte var det minsta släkt, och oavsett vad de hette innan.
Eftersom både namnet Rånman och socknen Svennevad nämns här, så kan jag inte låta bli att undra om ni hört talas om den förrymde gardisten Anders Rånman? Jag har hittat honom i Edsbergs härads dombok för 1833, men han lär förekomma i domböcker både i Risinge i Östergötland och i Nora/Hjulsjö härad. Han stal lite här och där. Han var antagen som soldat för Råntorps rote 1828, fick avsked därifrån 1831 och lämnade då hustru och barn och gav sig av och tog värvning i Svea livgarde. Därifrån rymde han 1833 och var sedan hemma hos hustrun i Edsberg ett par dagar innan han gav sig av igen. Enligt prästbeviset var han född 1810 och kom från Svennevad 1823. Han skulle ställas inför krigsrätt, men om det blev av förmäler inte Edsbergs häradsrätts dombok.
Det var bara lite kuriosa, och om denne Anders var släkt med övriga med namnet Rånman och i så fall hur, kan man kanske hitta i kyrkböckerna.
Hälsningar Gunlög Ström

2000-11-10, 00:46
Svar #3

Elaine Löfgren

I Vintrosa A1:2 1750-1764, fiche 4, pag 142 Sanna ägor finns en Anders Råman (utan -n-) och hans hustru Ingeborg. Men det är nog inte samma släkt. Ingen notering om yrke. Har noterat namnet eftersom jag har ett par anor ibm.

2001-03-15, 19:58
Svar #4

Gunnar Wallstedt

Hej!
Jag kan bringa klarhet i den svenskättling som sökte sina rötter efter Peter Rånman.
Peter var son till Pehr Rånman f 1752 d 1824 och Ulrika Ekeberg f 1788.  
Peter hade minst två söner, den ena av dem hette Carl Fredrik Rånman f 1849. Han blev knekt och bodde i Skoftesta som tillhörde Kräcklinge socken. I samband med att han blev knekt antog han namnet Sköld. Han emigrerade till Amerika 8/11 1881. Elmer Skold, som var i Sverige och sökte sina rötter, är barnbarnsbarn till Carl Fredrik.

2001-09-23, 00:44
Svar #5

Roger Fallberg

Hej!
Någon som känner till var Ulrika Ekeberg f 1788 i Stockholm slutade sina dagar efter Pehr Rånman f 1752 död 1824. Söker även hennes släkt i Stockholm. Per Rånman var från Östergötland och hans fars var Soldaten Lars Wederbrand från Wedemö socken ( han dog på Anklam fher i Tyskland som fånge).

2002-12-09, 00:48
Svar #6

Utloggad Mats Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 270
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:30
    • Visa profil
    • www.släktforsking.se
Roger, vem var det som dog i Tyskland? Per eller Lars?

2011-06-05, 11:38
Svar #7

Maude Andersson

är släkting till Peter Rånman,som är far till min mormors mor,Kristina Lovisa Rånman.Ulrica Ekeberg flyttade efter maken rånmans död tillbaks till stockholm,hon gifte om sig med en Brandvaktssoldat,och flyttade till Killingen om du inte har funnit henne så maila mig så sänder jag dem.
elisabethlollo@hotmail.com

2019-01-23, 22:22
Svar #8

Utloggad Agneta Yngve

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2019-01-28, 23:19
    • Visa profil
Jag är ättling till Ulrika Ekeberg och hennes make Rånman på Råntorp. Jag har svårt att förstå hur Ulrika kunde lämna sina barn efter makens bortgång, har hittat henne som omgift med brandvakten Fält i kvarteret Killingen, Stockholm, och senare i kvarteret Träsket, Stockholm. Nån som vet mer?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna