ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Myndigbrev eller bouppteckning  (läst 328 gånger)

2020-01-15, 15:26
läst 328 gånger

Utloggad Eva-Lotta Karnlind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 08:59
    • Visa profil
Jag sitter med ett dokument framför mig som är angivet som Avskrift Bouppteckning. En avskrift av bouppteckning är det, delvis skulle jag säga. Den är upprättad 1935. Kvinnan har avlidit och efterlämnar make och omyndig son. Behållning 1 515,09 kr. På sista sidan (4) redovisas sonens tillgångar enligt bouppteckningen till 757,55. Därefter följer ett uppräknande av utgifter från år 1935-1940 med en summa på 775,07. "Utgifterna som äro påförda X, är endast utgifter för kläder och skolmaterial". Jag har hela tiden läst dokumentet som en bouppteckning men vid närmare granskning är jag inte lika säker längre. Min teori är att det är kopplat till att X blev myndig. Kan det vara så? Jag jämför med vad som idag gäller för underåriga där överförmyndaren är inkopplad av olika anledningar. På myndigdagen skickas den ekonomiska redovisningen som ställföreträdaren redovisat till överförmyndaren, till den myndige för information om vad som skett med pengarna. Någon som vet?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna