ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Aner til hammersmed Lorens/Lorentz/Laurents Anderson fra Garpenberg, Kopparberg 1678?  (läst 610 gånger)

2020-01-15, 11:10
läst 610 gånger

Utloggad Marit Jørgensen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2020-01-27, 17:11
    • Visa profil
Hei
Jeg har en svensk mann i slekten som er kommet til Norge for å arbeide. Han heter Lorens Andersson Dahlkarl Født i SVERIGE er gift med norske Kirsti Jørgensdatter som dør 1746 i Sauherad, Telemark, Norge.

    Lorens er hammersmed. Jeg har ikke funnet hans død.

    Han finnes på Geni under denne lenken - https://www.geni.com/people/Lorens-D...00011340759888

    Er det noen som kan hjelpe meg med å finne hans aner bakover i Sverige?

    Et skudd i blinde er denne Laurents Anderson fra Garpenberg, Kopparberg, døpt 1.12.1678
    1. Advent And. Hultmans barn Laurentz
LÄNK
    https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0012604_00028
   
KÄLLHÄNVISNING
    Garpenbergs kyrkoarkiv, Dalarnas län, Födelse- och dopböcker, SE/ULA/10321/C/1 (1667-1678), bildid: C0012604_00028, sida 21

    Dette er jo Dalarna, så kanskje det er derfor han kaller seg Dahlkarl i Norge?

    Håper noen kan hjelpe meg her og takker mange ganger på forånd.
    Vennlig hilsen fra Marit Næss Jørgensen

2020-01-16, 05:54
Svar #1

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:53
    • Visa profil

Hej igen, Marit!


Föreningen för smedsläktsforskning
smedforskning.se/

och den "smeddatabas" på USB de säljer kan kanske vara ett alternativ.


Bästa hälsningar
Lars










2020-01-17, 09:44
Svar #2

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2193
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 09:28
    • Visa profil
Fick du inte hjälp av mig på annan sida om denne man?
Hälsningar
Leif

2020-01-17, 10:44
Svar #3

Utloggad Marit Jørgensen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2020-01-27, 17:11
    • Visa profil
Hei igjen Leif og igjen takk for ytterligere info. :) Jeg skal sjekke der også. Jeg tror faktisk at jeg må lete i utvandringsprotokollene fra Sverige til Norge, hvis det finnes slike, for først da får jeg vel det riktige navnet hans. Jeg tror kanskje at han har endret litt på navnet "underveis" :)

... og jo, vi snakket sammen da jeg hadde lagt ut spørsmålet mitt på DIS, men du anbefalte meg å prøve å legge det inn her i stedet! :D Så derfor kjenner du nok igjen meg.

Kan  jeg spørre deg om en ting; en annen svensk ane som har kommet til Norge, har uppgitt sitt yrke til å være: "Digeskjæres og med Hoslekjoppe" .... sier det deg noe? Det er innført som yrke i en folketelling, og jeg tror kanskje han arbeidet med trä....

Ha en fin dag!
Gode hilsener fra Marit :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna