ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Orter, socknar, församlingar, län och landskap  (läst 621 gånger)

2020-01-14, 13:20
läst 621 gånger

Utloggad Sven-Göran Lindmark

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 13:57
    • Visa profil
Jag har följt diskussionerna om hur Finland är och har varit indelat. Jag har släktforskat i Sverige ,Norge och Finland sedan början av 1970-talet innan något var digitaliserat. Jag har släkt i alla dessa länder , 91,9% Skandinavisk och 8,1% Finsk enl DNA-test i USA-lab. Det är väldigt viktigt att hålla isär hur socknar, församlingar, landskap och län ändrats genom århundraden. De geografiskt/klimatiskt och folkligt motiverade landskapen är mest stabila. De administrativa länsgränserna har varit väldigt flytande och man diskuterar ju idag om en regionindelning som kommer att sudda ut gamla länsgränser. Jag har släktingar i Sverige och Norge som administrativt flyttats mellan församlingar trots att de bott på samma plats hela tiden. Församlingar har upphört och gått upp i andra.
De kyrkligt / administrativa ideerna har inte underlättat precis men har haft orsak i befolkningsutvecklingen i sådana områden då församlingar växt bl.a.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna