ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vilka var de resande?  (läst 1342 gånger)

2020-01-11, 17:04
läst 1342 gånger

Utloggad Terese Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2022-04-19, 02:07
    • Visa profil
Jag hittar många soldatnamn bland de resande och vissa soldatnamn räknar här till resandefolk. När de namnen dyker upp och personerna har beskrivits står det ibland svart hår, mörk hy osv men ibland står det brunt hår, blå ögon, ljus hy eller rödlätt hy.
Så vilka var resandefolket? För när jag hör ordet resandefolk går mina tankar till romer, sinti men finns det här på rötter under resandesläkter alltså resandefolk som var ljusa och i grunden då kanske svenska? Vet vi hur resandefolket såg ut på 1600-1800 talet.




2020-01-11, 17:59
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10490
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 00:10
    • Visa profil
    • Gensvaret
Detta är förstås en stor fråga, men ett kort svar skulle kunna vara att personer som historiskt kategoriseras som resande kan ha helt olika etniskt ursprung. Bo Lindwall diskuterar utförligt omkring det hela i sin bok Anor från landsvägen (sid 117-131). Vid sidan av romer tar han till exempel upp skarprättar- och nattmanssläkter (rackarsläkter) av sannolikt nordiskt eller ibland tyskt ursprung. Likaså förekom ingiften, där etniska svenskar figurerade. Lindwall nämner att sådana blandäktenskap eller förhållanden förekom redan på 1600-talet.

2020-01-12, 11:37
Svar #2

Utloggad Terese Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2022-04-19, 02:07
    • Visa profil
Tack för svar Åke. Under resande ryms då alltså många olika etniska bakgrunder, det förklarar färgerna. Jag har funderat om resandesläkt i familjen betyder att vi hade romer i släkten men då vet vi egentligen inte vilken bakgrund det är på dessa människor. :-) tack för svar. Jag ska skaffa mig Bo Lindwalls bok.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna