ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fotografen Oscar Brogårdh, Malmö  (läst 863 gånger)

2020-01-10, 18:52
läst 863 gånger

Utloggad Lennart Börnfors

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-01-22, 11:55
    • Visa profil
Sedan 2003 håller jag på med att åt Folklivsarkivet försöka identifiera börringefotografen Martin Svenssons foton. En dam med ursprung i Börringe visade mig nyligen ett antal gamla foton och bad om hjälp med dem. Bland de foton som var helt i Martins stil fanns några som var utformade som vykort men de hade på adress-sidan i tryck "Oscar Brogårdh, Malmö". Ett sådant vykort var taget på Norra Lindveds gård i Börringe men hade inte frankerats och använts. Eftersom Martin sedan ungdomen var god vän med familjen på den gården verkar det underligt att en malmöfotograf skulle ha tillkallats för att fotografera. Brukade kanske Brogårdh åt kunder kopiera andra fotografers foton till vykort?


Lennart Börnfors

2020-01-11, 19:38
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vad man ser av de gamla vykorten verkar vara att man inte kunde utläsa fotografen till dem. Däremot vilken som utgav vykortet, t ex någon viss bokhandel. Det är ju möjligt att Brogårdh även gjorde vykort och kanske sålde dem i sin ateljé.



I Porträttfynd finner man två fotografier #23717 och #210955 av Oscar Brogårdh.


Han var handlare och fotograf, född i Smedstorp 14/12 1886, död i Malmö 5/8 1977, bror till fotografen Elster Brogårdh.


Bosättningsorter: 1900, Smedstorp, Burlöv 1917, Malmö 1912-1922.
Källa: Bernhard Johansons Fotografregister.
Ann-Mari Bäckman

2020-01-11, 22:20
Svar #2

Utloggad Lennart Börnfors

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-01-22, 11:55
    • Visa profil
Tack, Ann-Mari!


Motiven på de aktuella fotona/vykorten var för privata för att kunna säljas i butik. Kunden ville att fotona skulle göras som vykort för att kunna sändas till släkt och vänner.


Men det kan vara foton som Brogårdh tagit eller foton som kunden hade med sig vid beställning av vykort.


Lennart B.

2020-01-12, 10:55
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har flera kort av t ex uppradade militärer, hus och andra människor, som gjorts som vykort, men där står fotografens namn. Jag vet egentligen inte hur dessa "vykort" uppkom. Vad det gäller militärerna kan det ju ha varit så att kompisar erbjöds i samband med fotograferingen, att förevigas på ett vykort. När det gäller hus och även människor uppställda framför sitt hus, så kan ju fotografen ha åkt omkring och fotat efter beställning.


Jag har även en hel del fotografier, gjorda som vykort, utan fotografnamn.
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna