ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Steb  (läst 499 gånger)

2020-01-06, 18:19
läst 499 gånger

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2716
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 13:01
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Emedan iag undertecknadt tänker i Herrans namn begifwa mig uti thet H: Ächta ståndet med Wälborne Fru Anna Christina von Steeb, och Kongl: Feldt Consistorium icke kan tillåta sammanwigningen oss emillan, innan Kongl: May:tz Kyrkiolag blifwer fullgiord, som Cap: XV § 24 nödwändigt fordrar angående mina barns afwitring som iag har med min förra, nu Sahl: hustru Maria Eleonora Ammond; fördenskull, och som en sådan laga afwitring nu denna tiden omöÿeligen af mig skee kan, dels emedan min Egendomb är belägen uti Pommern och Stralsund, derest fienden nu rådandes är, och iag owiss, huru snart annorledes blifwa kan, dels och den underdånige fordran hos Hans Kongl:ge Maÿ:t iag hafwer, till förtigande de anseenl: Medell som i privatorum händere så wäl här i Swerie som utj Utrikes Ohrter ännu utestå, och i desse förwirrande tider mig ogiörligit at utnämna något wist quantum ag hwad iag i så måtto nu kan wara ägare af; will iag med detta mit egenhändiga fasta bref krafttigast försäkra mina käre Barn Dauid Gustav och Carl Martin af mit förra gifte, at iag, såsom en Christelig wälbetänkt och ömhiertat fader, /.../
Thetta skedde i Lund d 2 Augusti A:o 1718
Dauid Kohl
[Sigill]

J. Jäger
[Sigill]   

H Behr
[Sigill]"

Källa: Riksarkivets ämnessamlingar. Acta ecclesiastica (o) Vol:162 (1710-1814) Bild 1470 ff (AID: v817430a.b1470, NAD: SE/RA/752)


"Wälborne Hr Öfwerste [=P Adlerfelt]
Hos Kongl HofConsistor. i fält har Fru Anna Christina von Steeb angifwit sig at willia byggia ächtenskap med Cammereraren wid Artilleriet Hr David Kohl; hwarwid Consistorium har, ibland annat, funnit för sig nödigt wara, at efterfråga then afwitring, som Kongl. Kyrkiolagen fordrar C. 15 § 24 af them, som hafwa Ächta barn, tå the träda i annat gifte. /.../
wil sina med thess saliga förra mannen aflade barn, tildela then arfspart, som efter lag them kan tilkomma: Men som bem:e Fru von Steeb är Wälb: H: Öfwerstens Swägerska, som förut till ächta haft Kongl. Maj:tz Hofjunkare Sal: H: Gustaf Adlerfelt, som wid Pultava olyckel. omkom /.../
Lund d. 3 Augusti a:o 1718"

Källa: Riksarkivets ämnessamlingar. Acta ecclesiastica (o) Vol:162 (1710-1814) Bild 1780 f (AID: v817430a.b1780, NAD: SE/RA/752)


https://www.adelsvapen.com/genealogi/Steb_nr_1216
https://www.adelsvapen.com/genealogi/Adlerfelt_nr_1272

2020-08-12, 11:34
Svar #1

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2716
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 13:01
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

David Kohls meritförteckning år 1722 hittar man här:

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0066115_00194 ff
Källa: Krigskollegium Krigskollegii kansli, Krigskollegii brevböcker, SE/KrA/0001/E c/86 (1722)

2022-07-10, 13:25
Svar #2

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2716
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 13:01
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Anno 1718 d 2 Aug. woro Consistorii
/.../
IV. Inkom Cammereraren wid Kongl. May:tz Artiglerie David Kohl och begärte Kongl. Hoff- och Fält Consistorii bifall at få byggia ächtenskap med Fru Anna Christina von Steeb, Sahlig Hoffjunkarens Adlerfeldtz Änkiefru?
/.../
d. 7 Aug: fick Consistorium af H:r Öfwersten Adlerfeldt swar på thes bref, at han på gifftermåhlet emellan hans Swägerska Fru von Steeb och Cammereren David Kohl intet hade at klandra, blef altså all twifwelsmåhl om thetta Ächtenskapz bygnad Uphäfwit och gick Copulationen för sig d: 10 Aug: [1718] el:r D:nica X post Trinit."

Källa: Riksarkivets ämnessamlingar. Acta ecclesiastica (o) Vol:162 (1710-1814) Bild 740 (AID: v817430a.b740, NAD: SE/RA/752)


Om David Kohls första hustru Maria Eleonora Ammons död i Stralsund d. 10 Junij A:o 1717 (nya stilen) - se: Riksarkivets ämnessamlingar. Acta ecclesiastica (o) Vol:162 (1710-1814) Bild 1150 (AID: v817430a.b1150, NAD: SE/RA/752)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna