ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skanna glasplåtar  (läst 2622 gånger)

2020-01-06, 17:52
läst 2622 gånger

Utloggad Glenn Murberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2021-12-01, 18:00
    • Visa profil
Jag har fått ta hand om ganska många glasplåtar som jag ska skanna.
Men innan jag börjar att skanna så ska jag köpa bomullshandskar och är det några speciella man ska ha, eller kan jag gå in på Biltema och köpa?
Tackar på förhand.

2020-01-06, 19:07
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag vet att man har dille på bomullsvantar i arkivvärlden. Om man sitter och bläddrar i gamla handlingar, så är det krav på att man ska använda vantar - trots att det bara sliter på de ömtåliga handlingarna när man bläddrar och gång på gång försöker få tag i samma sida med de klumpiga vantarna.

Och jag har också sett rådet på andra håll att använda bomullsvantar vid hanteringen av glasplåtar, men det tycker jag låter mycket riskabelt. Vantarna är glatta och det är därmed svårt att få ett säkert grepp om det man håller. Och om en plåt glider ur fingrarna, så är det stor risk att den inte finns mer...

Oavsett om det gäller arkivhandlingar eller glasplåtar, så är mitt råd: Tvätta händerna och glöm vantarna! Om du håller plåten runt kanterna, så sätter du inga märken på den med fingrarna. M.a.o. på samma sätt som man hanterar en CD/DVD-skiva eller en gammal hederlig grammofonskiva.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2020-01-07, 12:02
Svar #2

Utloggad Madeleine Axberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 14:50
    • Visa profil
Hej!

Om man ska ha skyddshandskar kanske det är bättre att köpa engångplasthandskar/vinylhandskar. Finns i storpack på flera ställen.
Hälsar Madeleine

2020-04-03, 10:34
Svar #3

Utloggad Thomas Hagfors

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2022-04-11, 21:17
    • Visa profil
Hej!

Jag kör med bommulsvantar och det fungerar bra.  De är av märket Tegera.

Har digitaliserat plåtar med storlekarna 18x24 cm, 10x15 cm,  och 9x12 cm.

Ofta kan man behöva vara utan vante på den handen som man håller kuvertet med, om dom ligger i sådan

2020-04-04, 11:51
Svar #4

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Hur scannar du dem? Undvik JPEG och satsa på TIFF som inte komprimerar bilden

2020-04-04, 12:29
Svar #5

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
Har din scanning funkat bra?
 Jag har haft svårt att få bra kvalité när jag scannat glasplåtar. Det har blivit tråkiga ränder i bilden, troligen störningar från ljus som bryts i glaset.

Så nu har jag helt dumpat scannern och börjat med att rigga kameran på ett reprostativ, laggt glasplåten på ett litet ljusbord och fotat med RAW format med en systemkamera med fullformat sensor. Resultatet blir ganska bra. Iallafall för svartvita glasplåtar, för då i färg påverkar färgtemperaturen i köksbordet färgerna lite, tror jag. Men det bygger förstås på att man har något mer ch dyrare utrustning än en scanner.

2020-04-05, 21:43
Svar #6

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Ska du scanna glasplåtar behöver du en scanner med lampa i locket för att få bra resultat. Linjer i bilden kan uppstå om man har för hög upplösning

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna