ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bouppteckning för Truls Hansson 1714  (läst 448 gånger)

2020-01-06, 14:12
läst 448 gånger

Utloggad Ola Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2020-04-25, 18:41
    • Visa profil
Ystads rådhusrätt och magistrat (M) FI:33 (1714) Bild 3340 / sid 325 (AID: v227417.b3340.s325, NAD: SE/LLA/10214)

Här undrar jag också om det finns någon uppgift om var han dog/levde, finns inga orter angivna  i AD:s bouppteckningsregister

Hans två barn Hans 1706, och Ingvar 1709 är födda i Ystad st Petri men där finns ingen dödsnotis för honom (DDSS)
Allt jag får hjälp mig kommer så småningom att bidra till det som hamnar här: https://www.wikitree.com/wiki/Lidén-40

2022-02-07, 12:14
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Ola!
 
Truls Hansson avled tydligen två år innan bouppteckningen, den 26 juli 1712. Dödsfallet finns antecknat i Ystads S:t Petri död- och begravningsbok, där man kan läsa att ”samma Dag döde Trulls hanskemakare och begrofz samma dag på nya kyrkio gården gl: 60 åhr.”. Det faktum att begravningen skedde samma dag som dödsfallet, och att Truls avled under det då pågående pestutbrottet, gör att man nog kan sluta sig till att han dog i pesten.
 
I bouppteckningen den 29 oktober 1714 omnämns ju tyvärr ingenting om var i Ystad familjen bodde, endast att Truls Hansson vid sin död ägde ”Ett litet hus eller våning, bestående av 7 binningar, som är mycket förfallet och g[ammal]t, med en liten tomt […] till vilket hus eller våning jämväl brukas en liten strimmel jord till kålhage, som staden tillkommer och kastar 6 öre silvermynt årlig jordskyld av sig” (Ystads rådhusrätt och magistrat FI:33, 1714, sid. 325ff).
 
Jag misstänker att detta hus är detsamma som omnämns i bouppteckningen den 6 april 1700 efter Truls Hanssons första hustru Elna Åstradsdotter, och som Elna tydligen hade köpt tillsammans med sin förste make Jöran Hansson den 10 november 1669 av Ystads hospital. Detta hus tycks ha legat i nära anslutning till dåvarande Ystads hospital, alltså klostret och Sankt Petri kyrka, vilket ju stämmer bra med att Truls Hansson begravdes i just Sankt Petri församling. Exakt var huset låg blir jag dock inte klok på, men en intressant detalj är att det i bouppteckningen efter Truls Hanssons första hustru Elna Åstradsdotter år 1700 sägs att paret då ägde en handkvarn ”ståendhe i Hospitals Qwarnhuset” – tydligen bodde man alltså så nära nuvarande klostret så att man förvarade hushållets handkvarn i klostrets (dåvarande hospitalets) kvarnbyggnad (Ystads rådhusrätt och magistrat FII:11, 1700, sid. 1ff).

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-02-07, 12:47
Svar #2

Inloggad Ola Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 390
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 15:48
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna