ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jössasson - Jössesson - Stenbocksätten  (läst 863 gånger)

2020-01-05, 19:14
läst 863 gånger

Utloggad Mikael Heimerlöv

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2020-09-04, 13:56
    • Visa profil
Hej,
Kan någon hjälpa mig att klara ut vilka som är Olof Jössassons föräldrar och äldre släktingar? Det finns ganska många som vill göra gällande att hans släkt leder till den äldre Stenbockssläkten men jag är ytterst tveksam.

Olof Jössasson f 1460 i Gärdet, Grangärde, Kopparberg och d 1539 i Söderbärke, Dalarna. Hans maka kan ha hetat Olofsdotter som ogift och deras barn tycks vara Peder (Per) i Gärde Olofsson samt Olof, Hans, Jöns och Esbjörn. Jag tror att hans föräldrar hette Josse Fisk Lindberg (c:a 1425-1500) och Malin Bur-Marit Olofsdotter (1443-1530).

Åtskilliga andra tycks göra gällande att han skulle ha hetat Olof Jössesson och härleda hans släkt till den äldre Stenbockssläkten. Att hans far skall ha varit Jöns Jösse Olsson i Stenbocksätten samt Margareta (Karin) född Magnusdotter Fleming. Han skall då även ha haft en annan partner som hette Kirstin Jössesson född Esbjörnsson. Rent geografiskt får jag inte ihop det här och när jag tittar på den gamla Stenbocksätten så hittar jag inte någon Olof Jössasson.

Självklart vore det kul att få in lite gammal adel i släkten men viktigast är att det blir rätt. Så om någon kan bringa lite klarhet i det här vore jag tacksam.

Med Vänlig Hälsning

Mikael Heimerlöv, Valbo

2021-09-16, 21:47
Svar #1

Utloggad Johan Palmaer

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2021-09-16, 22:04
    • Visa profil
Hej.

Håller med dig i att det verkar tveksamt att en Stenbock och/eller en Fleming skulle vara föräldrar till Olof.
Men funderar på vad du baserar din hypotes om vilka som är föräldrar till Olof Jössesson.
Jag hittar nämligen inget om dessa personer du omtalar som mer troliga föräldrar till Olof.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna