ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Taget efternamn  (läst 827 gånger)

2020-01-02, 10:28
läst 827 gånger

Utloggad Fredrik Ekdahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2020-01-02, 18:01
    • Visa profil
Min morfars far föddes Hjalmar Alexander Jonsson år 1869 i Elmershult i Norra Solberga, hans far hette Petter Jonas Alm. 1888 flyttar Hjalmar till Nässjö för (vad jag förstår) bli skomakarlärling. I Nässjö bor han på Stationen och i en husförhörslängd har namnet Ekdahl lagts till. Så när han efter fyra år i Nässjö flyttar tillbaka till Elmershult heter han Jonsson Ekdahl i efternamn, även hans några år yngre syster lägger till Ekdahl runt år 1900.
Är det troligast att Hjalmar bara lagt till namnet Ekdahl för att han gillade det eller är det någon som har en bra förklaring till varför man lade till eller ändrade sitt efternamn på 1800-talet? Jag kan inte hitta någon koppling till namnet, t.ex att det skulle ha med uppväxtorten att göra.
Med vänlig hälsning Fredrik

2020-01-02, 16:07
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21972
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:20
    • Visa profil
Mycket har redan skrivits i detta ämne här i forumet.
Hans Högmans ”Svenskt namnskick i gångna tider” ger en bra orientering, bland annat om hantverkare och deras namn:

http://www.hhogman.se/namnskick_sv.htm
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna