ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Maria Andersdr från Örebro län  (läst 392 gånger)

1999-12-31, 12:49
läst 392 gånger

Utloggad Hans Poromaa

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 12:09
    • Visa profil
I vigselbok för Pajala 1739-09-09 läser man: Per Giöstasson fr. Lovika med Pn Maria Andersdr fr. Örebro Län. utan Crona. bet. pellet.  
Denne Per är son till Gösta Persson i Lovikka i Norrbotten. Det är möjligt att Per var soldat. Om jag inte helt missminner mig avrustades Westerbottens regemente i Örebro efter något krigståg. Alla spår efter Maria och Per försvinner 1739 resp. 1741. Kan de unga ha återvänt till Örebro? Eller kanske försvann Per i något av de många krigen. Kring 1740 förekom bataljer mellan ryssar och svenskar i Finland.
Har någon stött på Maria i sin forskning? Någon notering om ålder finns inte. Borde finnas noterat när hon lämnar länet. Prästbetyg var obligatoriskt.

2001-10-08, 21:54
Svar #1

Bengt Ode

Hej Hans!
Det här kommer väldigt sent och är kanske inaktuellt. Jag hittade Maria i en sammanställning av Erik Kuoksu Birkarlen Olof Joensson (Olkuri) i Kainuunkylä. Enligt den var hon och Per bosatta i Ruskola, Övertorneå. De fick en dotter Anna född 1742. Det är allt jag har.
Mvh Bengt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna