ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Köpebrev från 1474  (läst 538 gånger)

2020-01-01, 23:23
läst 538 gånger

Utloggad Thomas Strindberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2020-06-09, 22:35
    • Visa profil
    • www.thompabompa.net
  Jag försöker tolka ett gammalt köpebrev från 1474. Att läsa gammal handstil är inte min starkaste sida, än mindre sån från 1400-talet. Jag har gjort viss egen tolkning, men osäker på om det är rätt. Är det någon som kan hjälpa mig att fylla i tomrummen? (eller kommentera de fel som rimligen finns)
TUSEN tack på förhand.

ALLA MÅ SOM --- BREFF SEE ALLE HÖRA LÆSA- HELSAR JAK LASSE KARLSSON AFF WAPN KERLIGHA MED
-------- GÖR JAK --- ---TA MIT -PET BREFF AT JAK MED WIFIA OK ------- ----- HAN ----
OK WAPLETET ---- KERT SWAGER HANS PEDER I OK HANS HUSTRU KATERINA -- ---- THETTA ERTERSCRPPE GOTZ
WISERBOY LIGGIANDES I BÖRRSTILS SOKN I RODHIN -- ALL TESS ------ SOM --- --- TILLIGEER OK
ATT ALLES TILLIGHAT ---- -- AKER OK ÆNG SKOGH OCH FRISKE WATN ----- OK TH---- --- ----- --
-NNA --- BY OK FIE---N ENGO -----TAGNA FOR SEXTIGHO MARK SWENSKA STOKHOLMSMYNT
HWILKA ----- SPENIGA JAK KÖNESS MEK REDELIK ETT ---- ----- TIL FULLS NÅGHRE ------
HAFFNA ---- AFFHEND- RAK MEK OK MINA ARFFWINGARA FOR GOTZ OK TILEGNAR --- --- -----
OK HAN- A-FF----- TIL ---CHGHA EGHO --- ALT GEN KALL --- --- ------- OK BATRE -------
---- ---- --- HEDERLIGHE OK WELBYR DUGHA QWINNO HUSTRU KESTIN I MARTORP OK NIGELS SLATTA
AFF WAPN AT HENGIO THERES ----- MED ---- EGNA INSIGNE --- ---- BREFF SOM ---- OK ------
- - ---- ---- ---- --- ---- ------ ------- ---- --- GUDS ----
- ----- ---- ------- ------ ---- -- -----





Dokumentet kommer från Riksarkivets medeltidsbrev, men där finns inte mer beskrivning än "Väpnaren Lasse Karlsson upplåter till sin svåger Hans Petersson och sin syster hustru Katarina, dennes maka, sitt gods Vässarö i Börstils (nu Gräsö) sn i Roden.")

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna