ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Soldaten Sven Jonsson Lind  (läst 966 gånger)

2020-01-01, 21:31
läst 966 gånger

Utloggad Sandra Lembke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 23:03
    • Visa profil
Hej


Vill har hjälp att finna mer information om soldaten Sven Jonsson Lind skulle vara född 1749 (vet inte var). Blev godkänd soldat på rote Lilla Hult (no 86) i Ormesberga socken på Kronobergs regemente år 1776. Försvann 1788 ??
Sven gifte sig 1776 november 24 i Tjureda med pigan Stina Jonasdotter som kom ifrån klåckaregården i Tjureda.
Bosätter sig på soldattorpet. Fick 3 barn; Jon 1777-10-13 Ormesberga, Ingrid 1778 Ormesberga och Elin 1786 Ormesberga. Finns inte med i födelseböckerna.
Hittade hustrun i stugan Jonsboda i Ormesberga i boken AI:2  1795-1811 sidan 69. Då var hon änka. När och var avlider maken? Fortsatte han inom militären efter 1788 på ett annat ställe, såfall var?
Stina avlider 1809-09-18 i backstugan Jonsboda Ormesberga CI:2 s353. Av ålder 54 då skulle hon vara född 1755 men var ?
Barnen har jag löst. Men det är föräldrarna jag behöver hjälp med.
Var kan man hitta information om torpet och torpesyn.
Var ligger Jonsboda och Lilla hult i dagens kartor?
Behöver all hjälp jag kan få. Hoppas ni förstå vad jag behöver hjälp med, har svårt skriva pga av min dyslexi.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna