ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: catharina lonetta hamilton  (läst 2765 gånger)

2019-12-31, 09:01
läst 2765 gånger

Utloggad Birgit Burman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 11:45
    • Visa profil

Hej


Ja jag letar fortfarande efter Catharina Lonetta Hamiltons anor, dvs hennes föräldrar. Ja i flera år! Det verkar vara  störtomöjligt att hitta hennes anor och var hon föddes. Kring 1700 talet.
Vet redan om hennes uppgifter dvs giftermål och barn samt hennes död.Allt om hennes liv var i Stockholm. Det enda jag efterlyser är hennes föräldrar.


Tips!?!


Bibbi

2019-12-31, 11:21
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:23
    • Visa profil

2019-12-31, 12:59
Svar #2

Utloggad Anders Väppling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 07:52
    • Visa profil


Hej


Ja jag letar fortfarande efter Catharina Lonetta Hamiltons anor, dvs hennes föräldrar. Ja i flera år! Det verkar vara  störtomöjligt att hitta hennes anor och var hon föddes. Kring 1700 talet.
Vet redan om hennes uppgifter dvs giftermål och barn samt hennes död.Allt om hennes liv var i Stockholm. Det enda jag efterlyser är hennes föräldrar.


Tips!?!


Bibbi
Vilken är den första noteringen du har på henne? Är det vid vigseln med första maken?
(Länka gärna källan)

2020-01-01, 16:17
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil


Jag kikade ju lite på detta 2011 och kom då bara fram till att det finns en koppling mellan det väldigt ovanliga namnet Lonetta / Lunetta och friherrliga ätten Hamilton af Hageby, genom fröken Lunetta Beata Hamilton (1674–1761). Hennes död omnämns i Inrikes tidningar 1762 15/2 där man kan läsa ”Fröken Lonetta Beata Hamilton död, 88 år gammal, på Råda Gård i Götheborgs Höfdingedöme i sistledne December Månad”, och när Aschebergska gravkoret i Tyska kyrkan i Göteborg renoverades 1899 kunde man läsa i Helsingborgs Dagblad 1899 26/10 att ”I koret finnes äfven en större marmorsarkofag, i hvilken en fröken Beata Lunetta Hamilton anses hvila. Undersökningen af sarkofagen visade, att den inneslöt lemningarne efter en qvinna, men såväl sarkofagen som den inre träkistan sakna hvarje inskription, så man har endast traditionen att lita på, då kyrkoböckerna icke lemna några upplysningar.”
 
När jag sökte runt efter namnen Lonetta / Lunetta och Hamilton fick jag nästan bara träffar på Catharina Lonetta Hamilton samt en Lunetta Maria Lilliehöök, f. Kruuse af Verchou (1688–1728) – som visade sig vara kusin till ovannämnda fröken Lunetta Beata Hamilton. Hur namnet ursprungligen hamnade i denna släkt blir jag inte klok på, men det är ju tydligt att det var omtyckt och hade en koppling till friherrliga ätten Hamilton af Hageby.
 
När och var dog Catharina Lonetta Hamilton, ungefär vilket årtal ska hon ha varit född? Jag har nämligen en svag misstanke om att hon kan vara dotter utom äktenskapet till någon av de adliga Hamilton, och närmast till hands ligger i så fall fältmarskalken Hugo Johan Hamilton (1668–1748), som var son till Catharina Makeléer och bror till fröken Lunetta Beata Hamilton – den perfekta kombinationen som skulle skapa namnet Catharina Lonetta. Hugo Johan Hamilton satt i rysk fångenskap till och med maj 1722 och gifte sig som änkling i juli 1723, så däremellan hade han ju utan problem kunnat få en dotter utom äktenskapet. I sitt första äktenskap fick han en enda son, Carl Fredrik Hamilton (1705–1753) som blev kammarherre, och var ogift fram till 1735 – kanske ännu en kandidat?

Dessa personer tillhör ju visserligen den svenska högadeln, men när man kikar på Catharina Lonetta Hamiltons första makars släkter (https://forum.rotter.se/index.php?topic=75317.0) låter det inte helt otroligt. De båda kusinerna Johan Christopher van Vrelant och Samuel Ziegler var ju livdrabanter och ingick alltså i kungahusets närmaste livvakt, den förras far var handelsman medan den andres far var hovkonditor, och i de båda herrarnas närmaste familj finner man både borgmästare och rådmän – så det var inte vilken släkt som helst som Catharina Lonetta Hamilton gifte in sig i.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2020-01-02, 11:24
Svar #4

Utloggad Birgit Burman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 11:45
    • Visa profil
Hej!
Ja hon var gift 3 ggr, den sista med Olof Burman. Inga barn! Hon dog den 30 aug 1770 i förs. Hedvig Eleonora. Tror hon dog av rosfeber. Vet inte när hennes sista man dog!


Catharina Lunetta Hamilton i Gbg känner jag till men hon är väl inte i min släkt ??? Kanske..
Som du säger, kanske min Catharina Lonetta är oäkting, kan väl vara. Oäkting , hur levde de på denna tid?
Ibland i kyrkoarkivet skrevs det om henne som  välborne, vad betyder det? Högre societ eller?


Inte lätt att hitta hennes anor!


Behöver hjälp o tips hur jag går vidare m sökning!


Tack!
Bibbi

2020-01-02, 13:11
Svar #5

Utloggad Anders Väppling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 07:52
    • Visa profil

Hej!
Ja hon var gift 3 ggr, den sista med Olof Burman. Inga barn! Hon dog den 30 aug 1770 i förs. Hedvig Eleonora. Tror hon dog av rosfeber. Vet inte när hennes sista man dog!


Catharina Lunetta Hamilton i Gbg känner jag till men hon är väl inte i min släkt ??? Kanske..
Som du säger, kanske min Catharina Lonetta är oäkting, kan väl vara. Oäkting , hur levde de på denna tid?
Ibland i kyrkoarkivet skrevs det om henne som  välborne, vad betyder det? Högre societ eller?


Inte lätt att hitta hennes anor!


Behöver hjälp o tips hur jag går vidare m sökning!


Tack!
Bibbi
Hej!

Enligt bouppteckningen efter hennes första make (von Freilandt) hade de en dotter, Sara Christina (då 2 år gammal).

Intressant nog åtar sig hennes andra make, Samuel Ziegler, förmyndarskapet på denna dotter: "..och deras enda dotter, jungfru Sara Christina von Feilandt på 2ne året, för whilken, på Enkans anmodan, närwarande Drabanten Edel och manhaftig H. Samuel Ziegler sig förmyndarskapet åtog."



Källa: Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning (A, AB) F1A:150 (1751) Bild 5000 / sid 488 (AID: v222481.b5000.s488, NAD: SE/SSA/0145a)

2020-01-02, 13:57
Svar #6

Utloggad Birgit Burman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 11:45
    • Visa profil
Ja jag vet redan om att hon hade en dotter med Freiland/ Vrelandt, Sara Christina. Sara var min raka släktled.  Men Catharina Lonetta hade inte barn med Olif Burman.
Även hon var gift gift m Samuel Ziegler.
Allt stämmer!


Tack tack!


Bibbi




2020-01-16, 10:18
Svar #7

Utloggad Birgit Burman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 11:45
    • Visa profil
Hej igen!


Jag har många funderingar kring henne. Bl a om att varför finns det inte bouppteckning efter hennes död?
Ska jag börja leta henne i föddboken oäkta barn?
Om hon kommer hit fr ett annat land i början av 1700 talet , undra om det finns typ av passhandlingar?
Hoppas på att få svar, du som vet!


Bibbi

2020-01-17, 22:46
Svar #8

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 896
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:01
    • Visa profil
Hej
Kanske en liten pusselbit:
Ser man i de utomordentliga personregister som skapats vid Landsarkivet i Göteborg kan konstateras att major och sen. översten Hugo Hamilton får barnen Chatrina Charlota f 1703 19/4 och Carl Otto f 1704 9/10, båda i Västra Tunhem sn (vid Vänersborg) under den tid han bl.a var vid Älvsborgs regemente.
Barnen saknas i Elgenstierna. Kan kanske ge en fingervisning om vad något tidigare barn till honom kan vara fött. Han blev ju kapten vid älvsborgarna redan 1695.
H LarsO

2020-01-17, 22:50
Svar #9

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 896
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:01
    • Visa profil
Hej igen
Ah ser nu när jag läser inläggen lite bättre att hon åldersmässigt bör vara född mellan Hamiltons 1:a och 2:a hustru, dvs i tidsspannet 1707 och 1723.
Ursäkta inhoppet.
H LarsO

2020-01-18, 09:53
Svar #10

Utloggad Birgit Burman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 11:45
    • Visa profil
Tack f tips! Ska titta närmare i Älvsborg!


Dödboken i Hedvig Eleonora förs. tyder jag att hon dog då hon var 44 år. Om jag ser rätt! Alltså 30 aug 1770. Då måste hon ha född år 1726?!?


Nåja och tack tack!


Bibbi


2020-03-23, 20:32
Svar #11

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil


Tack för dessa uppgifter, Bibbi! Ja, då kan vi beräkna att Catharina Lunettas föddes omkring 1726. Jag ser i dödboken att hennes make Olof Burman då var inköpare vid Kungliga hovet, så ännu en gång rör hon sig i samhällets högsta kretsar.
 
Oäktingar hade det vid denna tid inte alltid så lätt, men mitt intryck är utomäktenskapliga barn till adeln – åtminstone de som var inofficiellt erkända – kunde nå långt. Som exempel kan nämnas författaren Carl Christoffer Gjörwell (1731–1811) som var utomäktenskaplig son till den adlige överstelöjnanten Christoffer Ehrensparre, som bakom kulisserna tog hand om sonen och bekostade dennes utbildning, så att denne till slut kunde bli kunglig bibliotekarie. Ett annat exempel finner man i mitt eget släktträd, där klockarhustrun Anna Catharina Carlsdotter (ca 1711–1783) i Stoby socken i Skåne visade sig vara utomäktenskaplig dotter till generalguvernören friherre Carl Gustaf Skytte (1647–1716), som inofficiellt skänkte sin dotter en förmögenhet, och efter faderns död fick hon fortsatta gåvor och stort inflytande genom faderns adliga släktingar i trakten.
 
Hennes beräknade födelseår stämmer kanske inte helt in på den ovannämnde Hugo Johan Hamiltons år som ogift, men hans son Carl Fredrik Hamilton (1705–1753), som ju var ogift fram till 1735, hade kunnat passa in som far till Catharina Lunetta.
 
Jag upptäckte förresten ett inlägg här ovan i diskussionstråden, av Claes-Göran Magnusson den 17 mars 2012, att en flicka föds utom äktenskapet 1719 i Skållerud som dotter till en major Hamilton. På den trasiga kyrkoboksidan (Skållerud CI:1, s. 3) kan man läsa att ”föddes 25, döptes d. 27. Martij. Modren Kierstin Larsdotter, Fadren sades wara Major Hammillton”, och detta låter ju lovande – men i marginalen kan man skymta att barnet döptes till Sara… Jag blir dock inte klok på vem denne Hamilton kan vara, men detta antyder ju att de adliga Hamiltons i början av 1700-talet inte var främmande för att sätta utomäktenskapliga barn till världen.
 
Det låter därför väldigt intressnt att Catharina Lunetta ibland kallas välborne, för detta var en titel som på denna tid endast fick användas av samhällets högsta skikt – i synnerhet inom adeln. Var har du sett henne tituleras välborna?
 
När det gäller hennes bouppteckning funderar jag på ifall den kan ha hamnat i något kungligt arkiv, eftersom hennes make ju vid denna tid var direkt anställd av hovet och därför bör ha lydit under hovets jurisdiktion. Vad jag kan läsa mig till på Wikipedia angående borgrätter så sägs det att ”Borgätterna skötte även hovfolkets bouppteckningar, avskiften samt förvaltade vissa fonder”, och detta verkar stämma, för på Slottsarkivet i Stockholm finns ett arkiv som kallas Nedre Borgrätten 1688–1845, vilket bland annat innehåller serie FIIc (”Register över bouppteckningar 1700–1790”) och FIIb (”Bouppteckningar. Original och avskrifter 1723–1825”).
 
Jag misstänker att Catharina Lunettas bouppteckning kan förvaras där – och kanske även hennes makes, om han var fortsatt anställd vid hovet. Du har inte lyckats hitta hans dödsnotis, Olof Burman?
 
Vänliga hälsningar
Markus

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2020-03-26, 10:53
Svar #12

Utloggad Birgit Burman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 11:45
    • Visa profil
Hej!


Tack för info kring oäktning!


Välborna, ja, i hovförsamling vigselbok 1715-1766 bild 291/ sida 553, hon gifte sig andra gången med Samuel Ziegler den 20 aug 1752, står välborna Catharina Lonetta Hamilton.
Samma i Hovförsamling , bilagor till lysning och vigselböckerna... 1751-1759, bild nr 32,33,34 och 35, där står det oxå välborna. Jag kan inte tyda allt vad som skrivs. Om du är duktig på att tyda vad det står så...


Slottsarkivet, det kan väl finnas bouppteckning om henne där. Jag har aldrig varit där. Undra om de har digitala handlingar?


Tack!
Bibbi

2020-03-26, 13:09
Svar #13

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Bibbi!
 
Stort tack för dessa källuppgifter, det ser mycket intressant! Ja, i vigselboken sägs det ju utan tvekan att ”d. 20. Aug. Copul. Kongl. Håfpredik. H: Doctor Luhkman Kongl. Drabanten och Coretten[!] Samuel Zigler och Walborna Fru Cattarina Lonetta Hamilton”. Även de fyra attesterna är intressanta, och jag lyckades till slut tyda dem i sin helhet:
 
”Thet Christeliga äckta förbund som slutadt och författadt är, mellan Kongl. LifDrabanten Edel och Manhaftig Herr Samuel Ziegler, och Wälborne Fru Catharina Lonetta Hamilton, warder härmed I: I: I: gången af kundt med trogen tilönskan af then Högstas milda Nåd och wälsignelse.”
 
”Som Kongl. LifDrabanten Edel och Manhaftig Herr Samuel Ziegler sig anmält wilja träda uti äktenskap med afledne LifDrabanten von Vrelandts änckia, wälborna Fru Catharina Lonetta Hammilton, och nu för tiden ej någon af Kongl: LifCorpsens predikanter är i staden; Altså lemnas bem:te Herr Kongl. LifDrabant Ziegler på des begiäran frihet at anlita någon annan prästman, som honom härwid betiener. Stockholm d. 2 Augusti 1751. M: Stiernroos”.
 
”Som afskiedade Drabanten wid Hans Kongl. Maijsts LifCorps H. Johan Christopher Freilandts änka Fru Catharina Lonetta Hammelton medelst laga uptekning och wärdering wijst behörig redo för then ägendom, hwilcken wid mannens död theras Bo tilhörig war, Så hindrar afwittringen henne eij träda uti annat gifte. Stockholms Stads Justitiæ Collegium then 30 Julii 1751.
På Collegii wägnar
Joh: P: Ekerman”.
 
”För Kongl. Lif-Drabanten Ädel och manhaftig Herr Samuel Ziegler och Wälborne Fru Catharina Lonetta Hamilton, afledne Lif-Drabanten von Vrelants Änkia, tillåtes lysning uti Kongl. Hof-Församlingen.
Stockholm d: 3. Augusti 1751.
G: S: Lütkemann”.
 
Av dessa attester, skrivna av fyra olika personer, kallas Catharina Lonetta alltså ”välborna” i tre av dem. Jag vill gärna vrida och vända på dem så källkritiskt som möjligt, och tänkte att hon kanske bara kallas välborna för att hennes tidigare make eventuellt var av en (ointroducerad) adelsätt, eller att han kanske själv titulerades välborne i egenskap av livdrabant, en (som jag förstått) ganska hög militär titel vid denna tid – men som du ser tituleras ju von Vrelant inte välborna i attesterna från Stiernroos och Lütkemann, vilket ju däremot Catharina Lonetta faktiskt gör i just dessa båda attester.
 
I min egen forskning har jag själv alltid bara sett ”riktiga” adliga personer tituleras välborne utom en enda gång, nämligen då en överstelöjtnant vid fortifikationen 1796 (som varken hade adlats eller var av utländsk adel) kallas ”välborne”, och antagligen titulerades han väl så på grund av sin höga militära rank. Det är därför väldigt intressant att Catharina Lonetta Hamilton kallas välborna, och dessutom uppenbarligen inte i förhållande till någon av sina makar utan ”på egen hand”.
 
Det stämmer, det kan finnas någon bouppteckning på Slottsarkivet, i det arkiv som kallas Nedre Borgrätten och där hovets bouppteckningar 1723–1825 förvaras i serien FIIb med ett tillhörande register 1700–1790 i serien FIIc. Vad jag kan se är dessa båda volymer inte tillgängliga hos SVAR / Digitala forskarsalen, men de verkar ha fotograferats av Arkiv Digital? (där jag just nu inte har något abonnemang).

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2020-03-27, 00:01
Svar #14

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Jag försökte nu följa Catharina Lonettas levnad i Stockholm, och fick fram dessa uppgifter – men det finns kanske något att tillägga?:
 
Hovförsamlingen 1749 29/8 döps livdrabant Johan Christia[!] Vrelands dotter Sara Christina.
Hovförsamlingen 1751 20/8 vigs drabanten och kornetten Samuel Zigler och välborna fru Catharina Lonetta Hamilton.
Hovförsamlingen 1752 29/7 döps livdrabanten Samuel Ziglers dotter Christina Magdalena.
Hovförsamlingen 1753 23/9 döps livdrabant Ziglers dotter Hedvig Charlotta.
Hovförsamlingen 1753 8/11 dör livdrabant Ziglers dotter, 3 veckor gammal.
Hovförsamlingen 1755 8/4 döps livdrabant Ziglers son Joachim Samuel.
Hovförsamlingen 1756 25/11 döps livdrabant Ziglers son Samuel.
Hedvig Eleonora församling 1757 28/7 begravs kornetten Samuel Siglers son Samuel.
Hovförsamlingen 1759 11/6 dör livdrabant Samuel Zigler.
Hedvig Eleonora 1767 6/9 lystes första gången för inköparen vid Hans Kungliga Höghets Kronprinsens stat Olof Burman och Välborna Frun Catharina Lonette Hamilton. Vigdes den 6 oktober.
Hedvig Eleonora 1770 30/8 begravs Catharina Lonetta Hamilton, 44 år gammal.
 
Det största fyndet gjorde jag dock i kyrkoarkivet för Hedvig Eleonora församling, där jag upptäckte att Catharina Lonetta Hamilton gifte sig med Olof Burman 1767 6/10. Bland lysningshandlingarna finns flera intressanta dokument, där det bland annat framkommer att hon efter Samuel Zieglers död trolovade sig med korpralen Gabriel Frolander. Han var dock otrogen mot henne, så hon ställde honom inför rätta vid Stockholms norra förstads västra kämnärsrätt som 1767 7/8 utdömde att deras trolovningen skulle upphävas, vilket bekräftades av Stockholms domkapitels skiljobrev den 11/8 samma år.
 
Det kan därför vara intressant att besöka Stockholms stadsarkiv och undersöka Norra förstadens västra kämnärsrätt, där volymerna A2A:9 och 10 (som innehåller protokoll och domar i kriminalmål, huvudserien 1767) kanske innehåller ledtrådar till Catharina Lonetta Hamiltons levnad – vem förde till exempel hennes talan vid förhandlingarna i domstolen?
 
Hedvig Eleonora HVa:19 (lysningshandlingar 1767), bild 87–88.
”Bewiljas lysning uti Hedv. Eleonoræ församling för Inköparen wid Hans Congl. Höghets CronPrintsens Stat H:r Olof Burman och Wälborne Fru Catharina Lonetta Hamilton. Stockholm d. 5. Sept. 1767. J. B. Stenbeck.
 
NB.
1:o Lysningen belägges med ytterligare Ch[arta] sig[illata] à 16 [öre] Smt.
2:o Anskaffas Öfwerstemarschalksämbetets tilstånd för Brudgummen.
3:o Anskaffas ytterligare bewis om afwittringen efter afl. Drabanten Ziegler.
4:o Fr. cautionist ännu, samt skiljobrefwet för Bruden.
 
Wigdes d:n 6. Octob:r af KyrkjoHerden W. Magist. Joh. Stenbeck”.
 
[bild 88]
 
Wälborne Encke-Frun Cathar. Lonetta Ziegler, har under dess wistande här å orten nyttiat dess salighetsmedel uti Kongl. Slotts Församlingen, och som hon nu ärnar begifwa sig härifrån, lämnas Henne detta intygande enligit SlottsKyrko-Commun[ion]-böckernes innehåll. Stockholm d 3 Sept. 1767.
Joh: Christop: Stricker
Ord. K. Hofp. och Past. wid Lif-Drab.”
 
[bild 89]
 
Att tå Bo-Uppteckningen åhr 1759 den 14. September hölts efter afledne Kongl: Lifdrabanten Herr Samuel Ziegler, på then wid dödstiman befintelige ägendom, sedan then samma af thess efterlämnade Änka Wälborna Fru Catharina Lonetta Hamilthon blifwit under Eds förplichtelse uppgifwen, Summa Inventarii sig besteg till 695: D:r 24 [öre] Kopparmynt, betalande skuld till 1402: D:r 2 [öre] i samma mynt, och således ej något till delnings arfwingarne emellan; det warder härigenom på begäran till bewis meddelt.
Stockholm d:n 1 October 1767.
Joh: Cronswerd.
Auditeur wid K: Lifdrabant-Corpsen.
 
[bild 90]
 
Stockholms Consistorii Skiljo-Bref emellan Corporalen wid Kongl. Lifregementet til häst, Manhaftig, Gabriel Frolander, och Änkan Catharina Lonetta Ziegler, af hwilka den före med otrohet sig förbrutit, gifwit d: 11. Augusti 1767.
Consistorium har af Norra Förstads Wästra Kämnärs Rätts här i Stockholm utfärdade Utslag och dom under d: 7 Augusti 1767 inhämtat huruledes Corporalen Frolander med hordoms last emot Gud och hans heliga bud sig försyndat samt därigenom all ägtenskapsrätt til sin trolofwade Maka, Catharina Lonetta Ziegler, förwerkat.
Och som bemälte des trolofwade Maka, i anledning häraf hos Consistorium anhållit, at ifrån honom lagligen skild blifwa; Fördenskull göres härmed witterligit, at i dag, som är den 11 Augusti, har til följe af Kyrko-Lagens XVI Cap. 6. §. ägtenskaps förbindelsen emellan Corporalen Gabriel Frolander och Änkan Catharina Lonetta Ziegler blifwit wederbörligen uphäfwen, så at henne är lämnad frihet träda i annat gifte när och hwarest Gud råd förelägger.
År och dag, som skrifwit sår
På Consistorii wägnar
Jör: Schröder.
J U Eberhardt.”
 
Relationen med korpral Frolander förblev tydligen inte barnlös, för enligt Hovförsamlingens dopbok 1763 23/9 döptes ”Drabante änkans Catharina född Hamiltons oäkta barn [som] kallades Gabriel. Fadren sades wara Corporalen wid K: lifregementet till häst, Gabriel Grolander[!]”.
 
Ett halvår före ”skilsmässan” 1767 hade Gabriel Frolander tydligen gjort en kvinna med barn (kanske var det hon som han varit otrogen med?), nämligen jungfrun Catharina Jordman, som han gifte sig med i Knutby församling 1767 13/10. Hon flyttade genast till honom i Solvalla i Faringe församling, där paret i rask takt får nio barn: Carl Gabriel (född 1767 27/11), Per Gabriel (född 1769 3/1), Lars Gabriel (född 1770 24/7), Catharina (född 1772 16/4), Hedvig (född 1774 15/4), Maria (född 1775 20/10), Anna Lovisa (född 1777 1/5, död 5/6 samma år enligt födelseboken; fadern tituleras från och med nu kvartermästare), Johan Gabriel (född 1778 12/9, död 20/9 samma år enligt födelseboken) och Greta Stina (född 1781 3/6).

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2020-04-01, 22:22
Svar #15

Utloggad Astrid Hellgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 23:59
    • Visa profil
Hej,


En följdfråga när det gäller Catharinas oäkta son Gabriel som hon fick med korpral Gabriel Frolander 23/9 1763 - är det någon som har kännedom om vad det blev av sonen? Jag släktforskar på släkten Frolander och har försökt följa så många personer i den släkten framåt i tiden, men jag kände inte till om korpral Gabriel Frolanders trolovning med Catharina Hamilton eller om hans oäkta son med henne. Eventuella upplysningar mottages tacksamt!


Med vänlig hälsning,


Astrid Hellgren

2020-04-01, 23:57
Svar #16

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Anita!
 
Jag försöker ju egentligen lösa gåtan kring Catharina Lonetta Hamiltons ursprung, men blev själv nyfiken på Gabriels vidare öden. I prästattesten som Catharina Lonetta visade upp i Hedvig Eleonora församling 1767 omnämns ju inte sonen, men det behöver ju inte innebära att han inte följde med sin mor. Jag tolkar det dessutom som att hon hade bott i Hovförsamlingen ända sedan makens död 1759 och fram till inflyttningen i Hedvig Eleonora församling 1767, så för säkerhets skull kikade jag därför i Hovförsamlingens död- och begravningsbok från juli 1763 till september 1767 – men där hittade jag inte lille Gabriel som avliden. Jag sökte även i registret till Stockholms barnhus’ rullor 1713–1801, men där fanns han inte heller.
 
Inledningsvis trodde jag att han kanske var identisk med den timmerman Gabriel som gifter sig 1796 27/11 i Klara församling med jungfru Jacobina Lysell, men han heter inte Frolander utan Frölander. Detta namn bekräftas även av en utflyttningslängd där han också kallas Frölander, och dessutom anges vara född 1767, då han och Jacobina 1797 utflyttar från Klara församling till Adolf Fredrik (Klara kyrkoarkiv BIIa:1, s. 60).
 
Är förresten korpralen / kvartermästaren identisk med den Gabriel som föds 1735 13/12 i Uppsala domkyrkoförsamling som son till hospitalssysslomannen Gabriel Frolander?

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2020-04-02, 19:42
Svar #17

Utloggad Astrid Hellgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 23:59
    • Visa profil
Hej Markus,


Tack för ditt snabba svar! Då vet jag i alla fall att lille Gabriel inte fanns med bland i längden över avlidna i Hovförsamlingen och att han inte fanns med i längden över barnhusbarn - där hade jag tänkt börja söka efter honom.


Jo, det stämmer att korpralen och kvartermästaren Gabriel Frolander är den person som föddes 13/12 1735 i Uppsala och avled 13/10 1781 i Faringe. Hans far var mycket riktigt Gabriel Frolander (född 2/2 1703 i Rasbokil, avled 10/7 i Sigtuna) och var syssloman vid Uppsala hospital 1733/1739, sedan kyrkoherde i Sigtuna 1739-1750. Modern hette Hedvig Catharina Boberg (okänt födelse- och dödsår) och var syster till Carl Gustav Boberg (1714-1771) som adlades von Palmcrona.


Tack för hjälpen!


Med vänlig hälsning,


Astrid Hellgren

2020-04-06, 11:23
Svar #18

Utloggad Birgit Burman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 11:45
    • Visa profil
Hej!




Markus, vad du är duktig på att tyda gamla handstil.


Visste inte att hon födde en oäkting, Gabriel! Hon var liksom tuff att begära avslut äktenskap med Frolander. Spännande Catharinas liv!
Hon gifte sig med van Vrelandt i Nikolaiförsamling,  tror att det är 1746 eller 47. De fick Sara Christina 1749 och han  Vrelant dog 1750.
Det tredje och sista äktenskapet med Olof Burman och tydligen hade de inte barn.


Måste besöka slottsarkiv i Sthlm men nu råder coronaviruset, får göra det framöver.


Tack du Markus!


/// Bibbi

2020-04-29, 00:44
Svar #19

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Bibbi!
 
Stort tack för den infon! Ja, detta var verkligen intressanta uppgifter, och Catharina hade ju kunnat välja att stanna i äktenskapet och behållit den ekonomiska trygghet det måste inneburit – men istället valde hon skilsmässa. Jag kan tänka mig att det finns en hel del intressanta uppgifter om skilsmässan i domböckerna, kanske till och med brev och andra personliga dokument. Jag håller tummarna för att du lyckas hitta både detta på Stockholms stadsarkiv och någon bouppteckning på slottsarkivet, när läget ser bättre ut framöver!
 
Bästa hälsningar
Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna