ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Börjesson född 1666 i Burseryd, Jönköping, Sweden  (läst 743 gånger)

2019-12-30, 19:52
läst 743 gånger

Utloggad Jan Nyberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 636
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 13:26
    • Visa profil
Hejsan !
Jag har en ff som heter Anders Börjesson född 1666 i Burseryd, Jönköpings län.
Han hustru hette Märta Börjesson född 1670 någonstans i Jönköpings län.
Hur kan man hitta mer uppgifter om dem,när de gifte sig och var ,var de bosatte sig,vad arbetade de med,hur många barn fick de osv ?
Det är svårt är att hitta är böcker t.ex bouppteckningar m.m som sträcker sig så långt tillbaka i tiden
eller är det några andra böcker som jag missar som man ska kolla ?
Min kunskap är väl inte tillräcklig ännu,men man försöker.
Om det är någon som har några tips vore jag tacksam.
mvh
Janne
Janne

2019-12-30, 21:28
Svar #1

Utloggad Anders Väppling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 10:29
    • Visa profil
Hej!


Om det inte finns husförhörslängder så finns det ofta mantalslängder. De innehåller visserligen inte information om när de gifte sig men platsen de levde på borde stå samt om de hade något speciellt yrke och inte var bönder (präster, militärer etc.)
Nu vet jag inte var Anders Börjesson och hans hustru levde, men här finns till exempel mantalslängder för Burseryd socken med början år 1643:
https://sok.riksarkivet.se/mantalslangder?Lan=0&Forsamling=Burseryd&Harad=&DatumFran=&DatumTill=


Mvh,
Anders


2019-12-31, 11:01
Svar #2

Utloggad Jan Nyberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 636
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 13:26
    • Visa profil
Janne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna