ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Espholt  (läst 852 gånger)

2019-12-29, 22:11
läst 852 gånger

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Jag undrar hur många släkter Espholt det finns förutom prästsläkten?
Har hittat en Kierstina Jonsdotter Espholt som ska möjligen varit gift med mönsterskrivaren Tor Giötman, Erikstorp Västra Vram. Det ska ha hållits en avvittring 1710. Två döttrar har jag hittat Bengta f 1707 och Catharina f 1708.Möjligtvis är det samma Tor Giötman som senare bor i Ö. Häglinge med hustrun Karna.
May the Force be with you.

2020-01-01, 14:50
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil


Det undrar jag också, Anna! Det verkar i alla fall finnas åtminstone ytterligare två släkter Espholt, varav den ena är en sidogren av prästsläkten från Äsphult och den andra härstammar från en av Äsphults klockare. Klockaren Jon Svensson (ca 1647–1707) i Äsphult hade nämligen bevisligen en dotter Johanna (född ca 1684) som vid sin död i Sörby 1753 23/12 kallas ”Jungfrun Johanna Esphult, Klockarens Jon Swensons dotter från Esphult”. Man kan ju därför misstänka att även resten av hans barn kallade sig Esphult eller Espholt, så din Kierstina Jonsdotter Espholt låter mycket intressant i sammanhanget.
 
I Äsphults katekismilängder 1696–1697 omnämns två döttrar till klockaren, Elsa (född ca 1677) och Kirstina (född ca 1680), och jag har tidigare varit inne på att Kirstina eventuellt är identisk med klockaren Nils Brodds hustru Christina Espholt i Andrarum. Nyligen gjorde jag dock ett domboksfynd som pekar på att klockarhustrun i Andrarum snarare är född 1689 10/3 i Gårdstånga som dotter till ”välaktade” Isak Gregersson Espholt, en son till kyrkoherden Gregers Pedersen Fenie i Äsphult, vars andre son kyrkoherden Christian (som blev kyrkoherde i Gårdstånga) också kallade sig Espholt. Därför passar det bra, och stämmer ju mycket bättre både geografiskt och namnmässigt, att det är Tor Giötmans hustru i Västra Vram som är identisk med klockardottern från Äsphult.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2020-01-01, 16:31
Svar #2

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
I Finja finns en sergeant Magnus Esphult som jag inte kan placera... troligen hör han till prästsläkten...
May the Force be with you.

2020-01-04, 15:01
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil


Vid vilken tidpunkt omnämns denne sergeant Magnus Esphult? Jag lyckas inte finna honom i Lunds stifts herdaminne i anslutning till Äsphults präster, men det låter ju absolut som att han hör dit - såvida han inte är son till någon av Äsphults klockare?

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2020-01-04, 16:26
Svar #4

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Jag tror, om nu inte hjärnan spökar för mycket att jag sett hans namn i nån av domböckerna på slutet av 1720-, början av 1730-talet. Tror inte det var nån bouppteckning i varje fall.
May the Force be with you.

2020-03-23, 20:33
Svar #5

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil


Tack för detta, Anna! Jag har fortfarande inte lyckats klura ut hur (om?) han kan vara släkt med präst- eller klockarfamiljerna, men det kanske avslöjas i sinom tid. Vi får helt enkelt hålla ögonen öppna  ;D

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna