ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Andersson og Karin Olsdotter fra Gunnarsbyn i Ärtemark  (läst 612 gånger)

2019-12-29, 16:00
läst 612 gånger

Utloggad Erik Magnussen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2023-09-27, 20:48
    • Visa profil
Hei,
[/color]Jeg søker opplysninger om Anders Andersson og Karin Olsdotter som ble foreldre til Anders Andersson 22 april 1780 og Nils Andersson 5 oktober i 1784.  Begge fødslene er registrert i fødselsboken i Ärtemark og bosted er Gunnarsbyn.[/size]
Jeg har funnet en husförhörslängd fra 1785 for Gunnarsbyn.  (Al:1 (1785-1804) Bild:73 Sida: 69)[/size]  [/size]Der finner jeg to Anders Andersson - gårdeieren og en dreng, men ikke den jeg søker.  Karin Olsdotter og de to sønnene finnes ikke.[/size]  [/size]Jeg antar derfor at de har flyttet fra Gunnarsbyn i 1785, men jeg har ikke funnet dem i andre gårder i Ärtemark sogn.
[/size]Sønnen Anders ble senere soldat i Bullarens kompani og fikk da soldatnavnet Larm.[/size]  [/size]Før han ble soldat ble han også registrert i Hult, Krokstad og Koxeröd.[/size]  [/size]Han døde i 1823 i Mo sogn.
[/size]Kan noen hjelpe med å finne noe mer om Anders Andersson og Karin Olsdotter?[/size]  [/size]Bortsett fra mange detaljer om Anders Andersson Larm og senere generasjoner har jeg ingen opplysninger ut over det jeg har skrevet her.
[/size]Erik.

2019-12-29, 17:52
Svar #1

Utloggad Anita Högblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:19
    • Visa profil
Hej!
Den Anders som föddes 22 april 1780 är inte barn till Anders Andersson och Karin Olsdotter. Dessa är istället dopvittnen till det barn som står på raden över.
När sonen Nils föds 1784 bor familjen vid Heden (AI:I sid 80), Nils finns visserligen inte noterad men där anges att sonen Anders var född 1783. Kan dock inte hitta honom i födelseboken för Ärtemark. Familjen har tydligen flyttat från Heden 1785, oklart vart.

Anita

2019-12-29, 21:07
Svar #2

Utloggad Erik Magnussen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2023-09-27, 20:48
    • Visa profil
Takk skal du ha, Anita for viktig oppklaring!

Jeg ser at jeg har lest fødselsboken feil og at den Anders jeg søker ikke er den som er født 22 april.  Da er jeg et skritt tilbake og søker fødsel og foreldre til Anders Andersson Larm.  Jeg har litt forskjellige opplysninger om ham.  Soldatakten ved Uddevalla museums registreringer for Bohuslans regiment sier at han er født 17800207 men denne inneholder antagelig en rekke feil.  Andre opplysninger om Anders sier han kan være født 1781 eller 1783.  Jeg er rimelig sikker på at foreldrene hans hadde tilhørighet til Artemark.

Jeg har ikke sett husforhørslengden for Heden, men forstår ut fra det du skriver at Nils likevel hadde en bror Anders født i 1783.
 
Dersom det likevel er riktig at Anders Andersson og Karin Olofsdotter er Anders Larms foreldre har jeg funnet at de bodde i Artemarks sogn i 1776 og 1778, idet de fikk døtrene Anna og Marie da - (fødselsboken side 7 og side 13).


Erik

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna