ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lars Ersson Thor, död i Närke 1809  (läst 684 gånger)

2003-05-26, 12:18
läst 684 gånger

Rolf Nordin

Hej,
 
Jag söker uppgifter om en Lars Ersson (Thor), f. 1757-01-12. Lars var soldat vid Värmlands fältjägarregemente och bodde i Torsby, Sunne sn i Värmland. Fick avsked omkring 1801. I husförhörslängden från Sunne för åren 1808-10 är han antecknad som död 1909 med en notering ”dödde i Nerikes län” (trolig tolkning).  I bouppteckningen efter Lars som upprättades i augusti 1809 står att han avled ”en månad tidigare”, d v s i juli 1809, utan uppgifter om var någonstans..
 
Har någon som forskar på Närke stött på denne Lars Ersson (Thor)? Alla uppgifter kring Lars öde är mycket intressant.
 
Med vänlig hälsning,
Rolf Nordin, Hässelby

2003-10-18, 15:35
Svar #1

Utloggad Peter Wernqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1192
  • Senast inloggad: 2018-03-27, 12:27
    • Visa profil
    • www.peterwernqvist.se/
Hej Rolf Jag har en anfader som heter Lars Ersson och gifte sig med Brita Larsdotter dom fick en son som sedan heter Thor och senare Kindblom. Titta på västra vingåker när gränsen till Närke.
Jag söker uppgifter på Lars och Brita.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna