ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Klockaren Lars Staaf i Hidinge  (läst 1116 gånger)

2001-04-28, 12:32
läst 1116 gånger

Leif Hagberg

Klockaren Lars Staaf och hu Cherstin Jacobsdotter fick dottern Anna Catharina 1748-08-17 i Hidingeby, men varifrån kom Lars och Cherstin och vad hände efter dotterns födelse.

2001-05-04, 17:07
Svar #1

Utloggad Gunlög Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2023-08-21, 08:15
    • Visa profil
Hej Leif!
Jag har kanske inte så mycket fakta att komma med, men något i alla fall (ur Edsbergs domböcker).
Lars Staf var nämnd som klockare i Hidinge åtminstone från 1738 (1746 sköt han en varg).
1755 framlade klockaren Johan Staf ett testamente mellan honom och hans nyligen avlidna hustru. Enligt detta skulle egendomen (efter hans död, antar jag) tillfalla hans avlidne brors, Lars Stafs, barn. (Lars hade alltså dött tidigare, om det nu är samme Lars Staf som du frågar efter).
Ännu 1813 fanns det en klockare Jan Staf i Hidinge (men jag vet ju inte om det är samme Johan som lade fram testamentet).
Det fanns flera med namnet Staf (ibland Stafling) i häradet. Några av dem (kanske alla?) kom från Staveläng. Bland annat en rättare Petter Stafling (även kallad Petter Staf), som, före 1810, hade flyttat till Stockholm och Hägersten.
Hälsningar Gunlög Ström

2001-05-08, 17:01
Svar #2

Leif Hagberg

Hej Gunlög!  
För mig hade DU en hel del att komma med, nu har jag en del att jobba vidare med när MITT bibliotek öppnar igen om c:a tre veckor. Det är f n stängt p g a en mindre ombyggnad. Tack, tack hemskt mycket tack.
hälsningar Leif

2007-07-28, 10:32
Svar #3

Martin Lindström (Lindstrom)

Hej!
 
Vad gäller Johan och Petter Staf så kan det handla om samma individer som jag identifierat som mina anfäder.
 
Båda har jag hittat i Knista (T), som (om jag inte är helt fel ute) ligger väldigt nära Hidinge.
 
Johan Staf återfinns i följande husförhörslängder på Klockaregården, Knista (T):
Knista AI:1 s143 (Genline 2322.29.24900)
Knista AI:2 s27 (Genline 2322.30.37500)
Och har där födelseåret 1704 och är klockare.  
I Knista AI:3 verkar han vara död.
Hustrun var Catharina Persdotter, född 1735. Hon flyttade efter Johans död till Knista by, Knista (T)
 
I ovanstående kyrkböcker finns även hans son Johan Petter Johansson Staf, som senare också är klockare.
Hans födelse går att återfinna i Födelseboken Knista C:2 s28 (Genline 2322.16.72900)
 
Så det jag undrar är ifall någon har några fler uppgifter om min Johan Staf (f1704 Knista), eller om hans hustru Catharina Persdotter (f1735 okänd ort).
Även ett dödsår/datum på sonen Petter vore intressant!
 
mvh
Martin Lindström

2007-07-28, 13:52
Svar #4

Utloggad Sigvard Hallberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2009-09-01, 18:38
    • Visa profil
Svar till Martin Lindström,upplysningar om klockare Staf finner Du i boken Knista socken del-1 sid 199-200 författare Reinert Reinestam utkom 1966.boken kan nog lånas på dom flesta biblotek som fjärrlån,boken finns nog att köpa på Kyrkans hus i Fjugesta.
MVH. S.Hallberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna