ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Silfversparre  (läst 490 gånger)

2019-12-26, 10:09
läst 490 gånger

Utloggad Roland Hermansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2020-01-10, 17:46
    • Visa profil
Önskar ytterligare information och/eller synpunkter angående följande:
Elin Elisabet Silfversparres anor är ej fastställda i Elgenstierna eller vad jag känner till ej heller i något annat forum. Elin Elisabet gifter sig omkring 1630 med Gerhard von Schaar (nr 432) och de tre första barnen, Gerhard, Catharina Elisabet och Carl föds i Braunsberg, Preussen mellan åren 1631-1634. Familjen överflyttar till Sverige och de följande barnen, Gustaf, Axel och Ocka är troligen födda i Sverige.

1650 finns följande information om familjen i Södra Vedbos härads dombok:
Från Södra Vedbo härads dombok 1650 den 20 juni. Beskedlige danneman Måns Persson i Rysseo och hans hustru Ingrid Bosdotter sålde Ryssebo till kommendanten på Laholm den ädle och välborne Gerhard von Scchaar och fru Elin Elisabet Silfversparre. (Ryssebo blev säteri och ligger i Ingatorps församling (F)
(De inblandande personerna i transaktionen är alla mina anor vilket gör det mera intressant för mig. Måns Persson och hustru Ingrid Bosdotter är mina anor 5560 och 5561 på min fars sida och Gerhard von Schaar och hustru Elin Elisabet Silfversparre är mina anor 7732 och 7733 på min mors sida, 12 generationer bort).

Med tanke på namngivningen av barnen von Schaar med namnen Axel och Carl ligger följande personer i släkten Silfversparre närmast till hands som möjliga anor till Elin Elisabet Silfversparre;

Ur riddarhusets stamtavlor;
Möjlig fader; Carl Axelsson Silfversparre. Omförmäles vara död 1630-03 och hava lämnat hustru och barn efter sig.
Möjlig farfader; tab 39 Axel Månsson Silfversparre. Son av Måns Persson tab 5. Deltog i kriget mot Ryssland på 1570- och 1580-talen. Upptages i register till Sveriges adel 1586.
Underskrev arvsföreningen 1590-03-07. Död 1593-03-05 enligt påskrift på hans vapen i Össebygarns kyrka. Gift 1 m en livländska, (moder till Carl Axelsson) Gift 2 m Ingeborg Isaksdotter (Banér).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna