ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kierrman, Hedenia & Grönlund  (läst 1668 gånger)

2003-11-14, 16:26
läst 1668 gånger

Utloggad Ingela Holmberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 529
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 01:02
    • Visa profil
Har just upptäckt att en anlänk leder till Mosjö och länsmannen Abraham Kierrman ( 1705-1758 )och dennes hustru Sara Hedenia ( 1714-1772 ).  
Är det någon som forskat på dessa personer och känner till deras härkomst? Deras dotter Maria Kierrman ( f. 1740 ) var gift med sergeanten Johan Grönlund ( f. 1730 och troligen död 1772) Är det någon som känner till hans bakgrund?
Maria Kierrman hade vidare minst 4 syskon. Vet någon vad det blev av dem?
Tacksam för alla upplysningar
/ Ingela H

2003-11-14, 18:03
Svar #1

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Ingela, ev. att jag har info om Abraham. Var föddes dottern Maria f 1740? Jag skall kolla upp lite. I alla fall så hade vid Mosjö kyrkas södra sida uppförts under 1700-talet en murad och välvd grav, Kjerrmanska graven, vilken ägdes av gårdarna Kyrkeby, Danielsgården och Krutbruket. 1755 var graven förfallen, men länsman Kjerrman lovade att iordningsställa den. Fanns 1806-1810 en kassör Isak Kjerrman (om släkt vet jag ej).
Fanns en gästgivare i Mosjö, Henrik Hedenius död 12/2 1712 ( kanske fader till Sara)
(källa Kyrka och folk i Mosjö socken)  
 
Har du någon mer info om Abraham?

2003-11-16, 15:31
Svar #2

Utloggad Ingela Holmberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 529
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 01:02
    • Visa profil
Hej Sonja och tack för ditt svar.  
Tyvärr har jag inte mycket mer än vad jag skrivit här ovan. Familjen Kierrman bodde i Kyrkebyn i Mosjö och det förefaller som om dottern Maria - vars födelse jag ännu inte kontrollerat - tog över gården med sin make sergeanten.  
Jag har de övriga barnen Kierrman med födelsedata om det är av intresse.  
En dam var namn jag inte kan tyda förefaller ha varit gårdens huvud innehavare även medan Abraham levde, hon och hennes dotter jungfru Almgren flyttade dock till Stockholm. 2 av systrarna Kierrman var också till Stockholm en sväng så de kan ha varit släktingar.
Tack för tipset ang. gästgivaren Hedenius. Det kan vara en ledtråd.

2003-11-16, 19:24
Svar #3

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Ingela, jag har Kierman i Närke, ingift på släkt början 1700, som kan vara släkt, dock ej i Mosjö. De systrars namn som flyttade till Sthlm kanske kan vara till hjälp. Jag skall försöka hitta mina noteringar.

2003-11-16, 20:34
Svar #4

Utloggad Ingela Holmberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 529
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 01:02
    • Visa profil
Hej Sonia,
Abraham Kierrmans barn var:
Sara Christina Kierrman, f. 1736-05-10  
Ulrika Kierrman, f. 1737-01-13  
Helena Catharina Kierrman, f. 1738, d.  1770 i  Mosjö, gift Thunström
Gustaf Erik Kierrman, f. 1739-12-28  
Maria Kierrman, 1740-12-24 1)  
Margareta Kierrman, 1742-01-11  
 
Systrarnas namn blir ibland omkringkastade så det kan finnas flera men dessa är de jag tror är korrekta. En av systrarna var gift Löthman.  
De två som for till Stockholm var Maria ( som semnare återvände till Kyrkebyn ) och lillasyster Margareta.  
Man får anta att de bara var på visit i Stockholm hos madame Elisabeth A..?.. f. 1694 och hennes dotter jungfru Almgren f. 1727 och ev. gift 1753.
 
Om du kan tänka dig att lämna den information du har om din familj Kierrman så är jag yttersta tacksam. Även om det förefaller irrelevant just nu vet man aldrig om inte dessa upplysningar på sikt kan få alla pusselbitar att falla på plats.
/ MvH Ingela

2003-11-28, 17:08
Svar #5

Utloggad Ingela Holmberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 529
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 01:02
    • Visa profil
Efter vidare forskning i Mosjös födelseböcker visade det sig att en Henrik Hedeni och Lisbetha Jo(hansdotter)? Boman? -mycket svårt att läsa men hon skulle kunna vara syster eller dotter till en Inspektor Johan Boman som figurerar som dopvittne vid flera tillfällen )är föräldrar till Sara Hedenia f. 1714-08-11. Den Henrik du anger kan alstå vara bror till Sara men jag hittar honom inte född i Mosjö.  
 
Abraham Kierrman är inte född i Mosjö 1705 som anges som hans födelseår. ( och inte heller 1704 eller 1706 ) Varifrån kommer  din  familj Kierrman? Den socknen kan ju vara värd att syna närmare i letandet efter Abrahams ursprung.
 
Givetvis är jag också fortsatt intresserad av Johan Grönlunds och Henrik Hedenis bakgrund liksom av Henriks hustrus.

2003-11-28, 22:56
Svar #6

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Ingela! Jag håller på och tittar på mina noteringar och har några spår jag skall följa upp, för att se om din Abraham tillhör mina. Jag har ännu inte hittat hans födelse bland mina personer, men han kan mkt väl tillhöra släkten, med tanke på yrket och barnens namn. En Abraham Kierrman var senare i alla fall i Karlskoga socken, och var kronofogde eller länsman. Jag skall i nästa vecka fortsätta titta på personerna. Vill inte lova för mkt med släktskapet ännu.

2003-12-01, 07:30
Svar #7

Utloggad Ingela Holmberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 529
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 01:02
    • Visa profil
Sonia,
Efter vidare forskn. om min Abraham förefaller det kunna vara samma person som den du nämner. Anteckningarna i Mosjös dödsbok är lite svårtydda från Microkortet men jag utläser det som att Abraham var född 1705 i Askersund och på 1730-t, när han gifte sig, verksam som länsman i Karlskoga. Han bodde tydligen i Eker under några år för några av hans barn ( 1732 & 1742) har denna socken angiven som födelsesocken.

2003-12-01, 10:32
Svar #8

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Ingela, det finns en enda Abraham som föds 1705 i Askersund stad,(ingen i Hammars socken eller Askersunds socken, har kollat mot microkort) dock ej med Kierrman som efternamn. Fadern heter Henrik och är målare. Möjligtvis kan hans hustru tillhöra släkten Kierrman, för det finns Kierrman i Askersund som har sitt ursprung i Norra Kärra i Hammars socken.
 
Antingen får man fortsätta söka på Abraham Kierrman i Mosjö, Eker och Karlskoga och se om hans fars namn dyker upp någon gång, eller söka mer i Askersund och se om han använder namnet Kärrman (stavas även Kierman, Kierrman)något i Askersund, eller följa hans föräldrars ursprung för att se om de hör hemma i Norra Kärra i Hammars socken.

2003-12-04, 21:53
Svar #9

Utloggad Ingela Holmberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 529
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 01:02
    • Visa profil
I Mosjö är möjligheterna nog tyvärr uttömda men i de andra socknarna skall jag gå vidare och särskilt tackar jag för uppslaget om Hammars socken. En Stina Kierrman omnämns som boende i det Kierrmanska hemmet i Mosjö. Denna Stina var född 1714 och möjligen syster till Abraham. Du hittar inte händelsevis henne född i Askersund? ( jag borde givetvis leta själv - och det skall jag - men att beställa hem microkort tar ju vis tid och får man upp viitringen kännas all väntetid otroligt jobbig )
På något sätt bör Abraham ju haft anknytning till Askersund och den Kierrmanska familjen där. Kan du lämna ytterligare upplysningar om dem?

2004-06-18, 13:49
Svar #10

Utloggad Ingela Holmberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 529
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 01:02
    • Visa profil
Jag återupplivar denna debatt med en fråga om GUSTAF KIERRMAN, rik handelsman i Stockholm men bördig från Askersund.  
Han förefaller ha varit en märklig person, son till en vanlig handelsman, förmånligt gift i Stockholm och misstänkt för mord på hustruns f.d. make, politiskt intresserad och därtill med åren otroligt rik samt en riktig festprisse omnämnd av Bellman.  
Han blev senare dömd till döden och hans egendom indragen till staten.  
Bland dem han avlönade fanns Abraham Kierrmans son Isak, en annan av Abrahams söner hette Gustav. Nog förefaller det finnas ett samband?  
Är det någon som känner till Gustavs föräldrar och syskon eller vad det blev av hans barn av vilka möjligen endast en dotter överlevde till vuxen ålder.

2004-06-19, 11:55
Svar #11

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Ingela, Gustavs barn blev adlade Kiermannsköld och någon dotter gifte sig Wahlenberg och ättlingar lever nog ännu idag. Kolla adelskalendern, där finns mer info. Jag har info hemma, men har det mesta nedpackat just nu. Och det finns en del att hitta i gamla Samfundet St Eriks årsböcker .

2004-06-19, 15:12
Svar #12

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Ingela igen, Gustavs far var Anders Svensson Kierrman f 1659 i Norra Kärra Hammars sn död 1724 i Askersund, . Mor Elisabet Sundberg f 1676 i Askersund, död 1751 Askersund (dotter till postmästare Anders Andersson Sundberg).

2004-06-21, 08:58
Svar #13

Utloggad Ingela Holmberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 529
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 01:02
    • Visa profil
Tack för tipsen. Jag letar vidare i St Eriks årsböcker och Elgenstierna. Om du packar upp dina forskarmödor senare och hittar något matnyttigt om Gustavs syskon kan du väl höra av dig.
Enl. uppgifter från en skrift om Gustav Kierrman så skall en av hans bröder hetat Carl, varit handelsman och bott hos honom (en anna gammal fråga i Rötter rör just en Carl Kierrman, handelsman, som kanske kan vara samma person)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna