ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karlsson, Hulda Viktoria Eugenia  (läst 635 gånger)

2006-11-06, 14:41
läst 635 gånger

Lennart Karlsson

Hej,
 
Är det någon med goda insikter om Örebro som kan hjälpa mig med Hulda Viktoria Eugenia Karlsson f 1883. Hon bodde år 1900 sannolikt på Fabriksgatan 30 i Örebro (angavs vara piga). Hon kan ha varit född i Nora Bergsfs.
Undrar främst om hon blev kvar i Örebro och om hon gifte sig och fick några barn där?
 
Mvh
Lennart

2006-11-06, 15:01
Svar #1

Utloggad Alf Sjölin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2018-09-30, 23:04
    • Visa profil
Hej Lennart K.
Nedanstående uppgifter från Sveriges Befolkning 1900 svarar inte på din fråga men bekräftar de uppgifter du har:
 
Post 2545596
Karlsson, Hulda Viktoria Eugenia
Piga
f. 1883 i Nora (Örebro län, Västmanland)
Flicka, ensam i familjen
Fabriksgatan 30
Örebro (Örebro län, Närke)
Födelseort i källan: Nora Örebro län
 
Lycka till

2006-11-07, 02:45
Svar #2

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Finner en Hulda Karlsson som sömmerska på Kungsgatan 16 enl. Örebro Stads Adresskalender 1910.
 
Det är den enda med namnet Carlsson/Karlsson; Hulda, Viktoria eller Eugenia jag hittar i kalendern.
 
Men det betyder ju inte att hon var den enda med detta namn 1910, långt ifrån. Det flesta försörjdes av maken och angavs inte med yrke.
 
Kanske kan det ändå vara en sökingång?
 
I dito kalender 1919 finner jag följande Carlsson/Karlsson; Hulda, Viktoria eller Eugenia med yrke utsatt:
 
- Hulda Karlsson, hushållerska, Eklunda 9.
- Hulda Karlsson, skonåtlerska, Änggatan 3.
- Hulda Karlsson, skonåtlerska, Västra g. 6.
- Hulda Karlsson, sömmerska, (Klädnings-), Manillag. 30, tf 2298.
- Hulda Karlsson, yllefabriksarbetare, Norensbergsg. 8.
 
Mvh
/Leif

2006-12-01, 14:02
Svar #3

Lennart Karlsson

Tack för svaren!
 
Det jag undrar över nu är två saker:
 
Hur många församlingar handlar det om, i början av 1900-talet, i själva staden?
 
Hur kan jag komma åt att läsa från födelse- och vigselböcker, för åren 1900 till ca 1925, för församlingarna i Örebro? Är det tillgängligt i Örebro, hos församlingarna eller på bibliotek et.c. ?
 
Mvh
Lennart

2006-12-01, 14:42
Svar #4

alf

Hej Lennart
 
År 1900 finns i själva staden Örebro endast två försmling: Nikolai och Längbro. Nikolai är cityförsamling, söder om Svartån. Längro går som en krans runt staden, norr, väster och delvis söder. Till Längbro hör i och för sig även Ånsta och Eker. I stadens omedelbara närhet, österut, finns även Almby (Näsby). 1912 bildas Olaus Petri församling, i de norra delarna (norr om Svartån), genom att Längbro delas.  
Kyrkböckerna finns på stadsarkivet (f.d. I3). Tidigare fanns det på biblioteket. Jag vet inte om de har kvar något, det var länge sedan jag var där.
Hoppas du får ut något av detta.
Mvh
Alf

2006-12-02, 00:28
Svar #5

Utloggad Marie Esplund-Lynn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2016-06-12, 21:37
    • Visa profil
Hej Lennart!
Kyrkböckerna, i original, finns på Uppsala landsarkiv. Där finns också personal som kan söka åt dig.
PÅ Örebro stadsarkiv finns mikrofische och givetvis uppkopplingar mot både Svar (Örebro län finns på nätet) och Genline (hela Sverige). Mikrofische finns även bl a i Arninge och Leksand. De flesta arkiv och bibliotek har uppkopplingar där du själv kan söka.
Hoppas att du hittar Hulda, Örebro är inte den lättaste orten att leta i.
 
Lycka till önskar,
Marie

2006-12-05, 13:12
Svar #6

Lennart Karlsson

Hej,
Jag tackar för era tips!Skall kika igenom de föreslagna församlingarna och se vilka spår som kan finnas efter Hulda.
 
Mvh
Lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna