ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Archion (Tysklands motsvarighet till Arkiv Digital)  (läst 1308 gånger)

2019-12-21, 12:19
läst 1308 gånger

Utloggad Gunnar Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2023-11-03, 14:05
    • Visa profil
Har via info från G-gruppen (för dom som släktforskar i Tyskland),
fått nys om något som jag tror kan bli användbart för min släktforskning på grenar i Tyskland, och det heter Archion, och är enligt utsago motsvarande Arkiv Digital.


Jag vet inte hur det är upplagt och hur det fungerar, och om det är lika täckande som Arkiv Digital, så jag skulle vilja höra och få tips från er som vet mera om detta, för jag kan inte söka något förrän jag har abonnemang, och det var ju inte gratis precis, och jag vill inte starta något som jag kanske då inte har nån större nytta av.


Har registrerat mig, så jag kan ju se vilka böcker som finns tillgängliga, men vet i stort sett inget om att söka i Tyska böcker.


Någon som kan delge mig era erfarenheter av denna sida ?

2019-12-21, 15:20
Svar #1

Utloggad Agneta Schick

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 14:02
    • Visa profil
Här kan du söka gratis:
http://data.matricula-online.eu/en/
Har du tur så är den församling du söker digitaliserad.

2019-12-21, 15:47
Svar #2

Utloggad Agneta Schick

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 14:02
    • Visa profil
Jag fick hjälp i detta forum (motsvarar Rötters Anbytarforum):
https://forum.ahnenforschung.net/

Man måste anmäla sig (gratis). Längre ned på första sidan hittar du delstaterna (Foren für Bundesländer der Bundesrepublik Deutschland). Börja i rätt delstat. Ställ din fråga precis som här i forumet - ange allt du vet och vad du söker. Jag har sett att  även frågor på engelska besvarades.



2019-12-22, 15:48
Svar #3

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Hej,
Archion innehåller ENDAST kyrkböcker, och inte heller alla sådana. Men det blir mer och mer. I mån av bevarade böcker finns då dopböcker, vigselböcker och dödböcker, ibland också konfirmationsböcker. Ibland finns också namnregister. De följer förstås sina församlingsindelningar så som de såg ut vid tiden, vilket kan göra det lite svårt att hitta om man inte vet direkt var man ska leta. Läsbarheten varierar, men motsvarar inte Arkiv Digital. Det bygger, tror jag, helt och hållet på momonfilmerna som ju är rätt gamla och har dålig kvalitet. Men i stort sett funkar det ändå rätt bra. Husförhörslängder finns förstås inte, så det finns inget "familjeklister" över tid som förenklar sökandet. Har man vana att läsa lite äldre svenska kyrkoböcker så är läsbarheten ungefär likvärdig, såvitt jag har kommit i kontakt med. Sedan är det ju en svårighet om man inte kan tyska. Svårt att förstå kommentarer och yrkesbeteckningar mm. Är det ungefär det du undrade över?

2019-12-22, 16:02
Svar #4

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Några saker till. Du kan faktiskt testa Archon för att få en uppfattning, här: https://www.archion.de/de/das-portal/archion-testen/. Ifall du inte har sett det så finns ett abbonemang som kostar 59 Euro för 20 dygn under ett år. Dygnet räknas då från när man loggar in, inte ett dygn 00-24. Då kan man kolla lite när det passar en. En nackdel är att det inte är enkelt att ladda ner bra bilder. Man kan visserligen ladda ner ett visst antal pdf-er, minns inte om det är 20 eller 50, men det blir inte hela kyrkbokssidan utan bara det som visas på skärmen, vilket blir rätt dålig kvalitet. Och skärminställningarna är inte optimala. Finns inget alternativ för att anpassa bilden till sidan (eller så kanske det gör det med lämplig browser...), vilket gör att man sällan får optimalt utsnitt. Jag har själv gjort skärmdumpar som jag sedan klipper ihop i efterhand, för att få bästa möjliga upplösning.

2019-12-31, 11:07
Svar #5

Utloggad Gunnar Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2023-11-03, 14:05
    • Visa profil
Hej och tack både Agneta och Anna, jag är glad för varje liten pusselbit i släktforskandet i Tyskland, för det är om inte omöjligt så otroligt svårt, så känns det i varje fall. Jag har på min hustrus sida en hel familj som kom hit till Göteborg.


Fadern hade förmodligen blivit änkling i Tyskland, och gifte om sig i Tyskland med en betydligt yngre kvinna, och flyttade sedan till Sverige (Göteborg) i början på 1880-talet. Han tog med sig sina 4 pojkar, men hade också tre döttrar som alla var äldre än pojkarna, så dom valde förmodligen att stanna i Tyskland. Vi vet så förtvivlat lite om denna gren, endast sporadiska hörsägen-saker som att pojkarna inte gillade sin styvmor, som också var 2 år yngre än deras äldsta storasyster, och hon skall också ha vantrivts i Sverige, som gjorde att pappan och hon själv flyttade tillbaks 25 år senare.


Vi vet också att en av dessa pojkars storasystrar fick en dotter ,som sedan blev nunna i den församling i USA (St. John, Vermillion) som en av dessa pojkar blev den drivande kraften i som pastor (Anthony Kaesen, hette egentligen Anton, men englifierade sitt namn, när han kom till USA).


Skulle ju behöva en tysktalande som kunde hjälpa mig med detta, egentligen allra helst en som är tysk och släktforskar också, det hade varit det mest ideala.

2020-01-01, 13:53
Svar #6

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Har du sökt på (tyska) Ancestry? Om det är efternamnet Kaesen som är centralt så får man i alla fall napp på det namnet, även i kombination med förnamnet Anton. Jag vet ju däremot inte om det är några med relevans för dig och inte heller vilken typ av information man kan få ut. Det varierar ju rätt mycket, allt ifrån rätt kyrkbokssida till kortfattade avskrifter. Om du vill skriva ut något namn och ursprungsort kan jag se om jag hittar något mera specifikt. Tyvärr har jag inte just nu något abbonemang på Archion.

2020-01-01, 17:27
Svar #7

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Jag såg nu att du har äldre inlägg med frågor kring denna familj Kaesen. Frågan är vad du letar efter? Det finns information om dem på Ancestry, i alla fall delar av familjen. Det finns också ett släktträd med foton i USA. Men jag antar att du letar något specifikt?


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna