ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rättare/befallningsman Per August Andersson född 3 maj 1851  (läst 2553 gånger)

2019-12-19, 00:28
läst 2553 gånger

Utloggad Anna-Karin Majlöv

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2022-09-18, 03:46
    • Visa profil
Han var bosatt under år 1894 på Ingemarsgatan 6 i Stockholm..

Jag undrar var jag kan finna namnet på fastighetesägaren under perioden 1890-1895...

Kanske det även var per august chef?

Mvh/

2019-12-19, 01:30
Svar #1

Utloggad Anti Poika

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1729
  • Senast inloggad: 2021-03-11, 19:57
    • Visa profil
Bra-att-utgå-ifrån-info som exempelvis kvartersnamn:
Familjen flyttade in i Johannes församling 1890.
Riksarkivet Jakob och Johannes kyrkoarkiv, Inflyttningslängder för Johannes, SE/SSA/0008/B I b/22 (1890),
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00025588_00024

1895 bor familjen i kvarteret Staren  Ingmarsgatan 6/Roslagsgatan 4.
 Arkiv Digital Överståthållarämbetet, Skatteverket. Rotemännens arkiv. Rote 21 Vanadisroten (A, AB) DIa:378 (1893-1926) Bild 20 / sid 16a (AID: v938357.b20.s16a)
Mvh Anti

2019-12-19, 09:38
Svar #2

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10389
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:57
    • Visa profil
    • Gensvaret
Staren 2: Ingemarsgatan 6 / Roslagsgatan 34.

Fastighetsägaren hittar man i mantalslängden. Se t.ex. 1895:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0058477_00645

Ur Sveriges dödbok:

18380802
Abenius, Carl Johan
Narvavägen 22
Död 19/10 1910.
Kyrkobokförd i Svea artilleriregemente (Stockholms stad, Uppland).
Född 2/8 1838 i Västra Skedvi (Västmanlands län, Västmanland).
Gift man (13/3 1866).

Per August med familj återfinns här:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0058477_00653

För att komma rätt använder man registren till mantalslängden. Det rör sig här om rote 21:
https://sok.riksarkivet.se/mantalslangder-stockholms-stad?Referenskod=%28SE%2FSSA%2F0031%2F06%2FG+1+BC+OR+SE%2FSSA%2F0031%2F06%2FG+1+BD%29&DatumFran=1890&DatumTill=1895&Fritext=

Ur Svenskt Porträttgalleri VII:5 sid 93:

2019-12-19, 18:31
Svar #3

Utloggad Anna-Karin Majlöv

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2022-09-18, 03:46
    • Visa profil
Staren 2: Ingemarsgatan 6 / Roslagsgatan 34.

Fastighetsägaren hittar man i mantalslängden. Se t.ex. 1895:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0058477_00645

Ur Sveriges dödbok:

18380802
Abenius, Carl Johan
Narvavägen 22
Död 19/10 1910.
Kyrkobokförd i Svea artilleriregemente (Stockholms stad, Uppland).
Född 2/8 1838 i Västra Skedvi (Västmanlands län, Västmanland).
Gift man (13/3 1866).

Per August med familj återfinns här:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0058477_00653

För att komma rätt använder man registren till mantalslängden. Det rör sig här om rote 21:
https://sok.riksarkivet.se/mantalslangder-stockholms-stad?Referenskod=%28SE%2FSSA%2F0031%2F06%2FG+1+BC+OR+SE%2FSSA%2F0031%2F06%2FG+1+BD%29&DatumFran=1890&DatumTill=1895&Fritext=

Ur Svenskt Porträttgalleri VII:5 sid 93:


Vad glad jag blir, tack...
Jag såg min morfars namn med Per August Andersson familj.. Det var 1895, sommaren samma år slussas Karl mellan barnhuset o wallerstad..

Jag har genom kyrböckerna nått så långt tillbaka till då min morfar var 2v gammal o bodde med Per August Andersson som fosterson (ingemarsgatan 6)

Det finns 2 v av min morfars historia som jag saknar..

Tror du att du kan hjälpa mig o ta reda på var Karl Johan f. 1894.08.27 befann sig från födseln o fram till då han hamnade hos per august? Jag har liksom inte kommit närmare...

Jag vet att Fanny elisabet alstedt barnmorska(boende österlånggatan 34) förde morfar till dop den 28aug 1894.. Han var då enlig attest 1dag gammal...

Min morfar hade nr 9384 som barnhus nr (han slussades alltså ut, han bodde inte på barnhem)

Moderns senast Fyllda ålder var 25...

2019-12-19, 19:38
Svar #4

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10389
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:57
    • Visa profil
    • Gensvaret
Uppgifterna man möter i mantalslängden 1895 speglar förhållandena i oktober/november föregående år.  Så Karl Johan har bara vistats hos familjen en kortare tid när hushållsföreståndaren Per August lämnar in mantalsuppgiften.

Om det bara är de två första veckorna som du saknar information om, så har du kommit riktigt långt i din forskning. Även om man skulle kunna fylla i den lilla tidsluckan, så är det väl osäkert om detta skulle tillföra något i moderskapsfrågan. Vilken är den tidigaste uppgiften du har om Karl Johan efter födelse och dop? Vilken är källan (volym och sida)?

Jag utgår också ifrån att du redan riktat en förfrågan till Stadsarkivet om fosterhemsplaceringen hos Per Augusts familj. Skedde den i privat regi eller inte? Vilken bedömning gjorde man hos Stadsarkivet?

Hur var det förresten med förfrågan till barnhuset 1924? Var det Karl Johan själv som ville veta vilka hans föräldrar var? Vilket svar gavs? Vad jag förstår har du tagit del av handlingarna:
https://forum.rotter.se/index.php?topic=163405.msg1515323#msg1515323

2019-12-19, 20:03
Svar #5

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21877
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:08
    • Visa profil
Karl Johan utskrevs 3/9 1894, sju dagar gammal, från Storkyrkoförsamlingen till Johannes. Då hade han troligen vistats hos barnmorskan Ahlstedt från födelsen, men exakt när han flyttades från henne till fosterhemmet är omöjligt att säga.
Storkyrkoförsamlingen (A, AB) BIIa:21 (1894-1895) Bild 90 / sid 88 (AID: v90656.b90.s88)
Hälsar vänligen
Maud

2019-12-19, 20:08
Svar #6

Utloggad Anna-Karin Majlöv

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2022-09-18, 03:46
    • Visa profil
Uppgifterna man möter i mantalslängden 1895 speglar förhållandena i oktober/november föregående år.  Så Karl Johan har bara vistats hos familjen en kortare tid när hushållsföreståndaren Per August lämnar in mantalsuppgiften.

Om det bara är de två första veckorna som du saknar information om, så har du kommit riktigt långt i din forskning. Även om man skulle kunna fylla i den lilla tidsluckan, så är det väl osäkert om detta skulle tillföra något i moderskapsfrågan. Vilken är den tidigaste uppgiften du har om Karl Johan efter födelse och dop? Vilken är källan (volym och sida)?

Jag utgår också ifrån att du redan riktat en förfrågan till Stadsarkivet om fosterhemsplaceringen hos Per Augusts familj. Skedde den i privat regi eller inte? Vilken bedömning gjorde man hos Stadsarkivet?

Hur var det förresten med förfrågan till barnhuset 1924? Var det Karl Johan själv som ville veta vilka hans föräldrar var? Vilket svar gavs? Vad jag förstår har du tagit del av handlingarna:
https://forum.rotter.se/index.php?topic=163405.msg1515323#msg1515323



Jag gick till stadsarkivet o letade efter Karl Johan o fann honom i rotemannen, placerad hos Per August Andersson (då jag klickade på källa)

Det skulle ha varit enligt tydning 11 sept 1894 men då stod han inte med i hushållet utan man såg honom enbart medskriven då man klickade på källan.

Jag har dessvärre inte rotemannen på skiva hemma så jag kan inte länka..

Jag fick hjälp av en kvinna i en annan tråd ang Per August Andersson som jag skrev , den kanske jag kan försöka ladda upp här..
Det är ingemarsgatan, kvarteret staren no2..


Morfar skickade ett brev om att få veta om föräldrarna 1924 men fick inget svar så han lade det på hyllan ett tag...



Frälsningsarmén hjälpte morfar.. De trodde att de funnit hans biologiska mamma på Södermalm i mitten - slutet av 1950 talet.. Hon skulle då varit en författarinna o nästan 90år gammal..
Denna kvinna förnekade honom. Hon sa att hon minsann inte fött honom..

Frälsningsarmén har inte kvar dessa handlingar... Jag ringde dem






2019-12-19, 20:10
Svar #7

Utloggad Anna-Karin Majlöv

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2022-09-18, 03:46
    • Visa profil
Karl Johan utskrevs 3/9 1894, sju dagar gammal, från Storkyrkoförsamlingen till Johannes. Då hade han troligen vistats hos barnmorskan Ahlstedt från födelsen, men exakt när han flyttades från henne till fosterhemmet är omöjligt att säga.
Storkyrkoförsamlingen (A, AB) BIIa:21 (1894-1895) Bild 90 / sid 88 (AID: v90656.b90.s88)

Tack snälla.
Jag trodde han var 2v, men det betyder alltså att han var 1v o då är jag rätt nära födseltiden ändå.. Det var glädjande.

2019-12-19, 21:09
Svar #8

Utloggad Anna-Karin Majlöv

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2022-09-18, 03:46
    • Visa profil
ÅKE CARLSSON :

Har du möjlighet att skicka länk för mantalskrivningarna för 1894?
Du skickade tidigare en länk som var 1895-

Mvh Anna-k

2019-12-19, 21:15
Svar #9

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10389
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:57
    • Visa profil
    • Gensvaret

2019-12-19, 22:50
Svar #10

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21877
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:08
    • Visa profil
”Frälsningsarmén hjälpte morfar.. De trodde att de funnit hans biologiska mamma på Södermalm i mitten - slutet av 1950 talet.. Hon skulle då varit en författarinna o nästan 90år gammal..
Denna kvinna förnekade honom. Hon sa att hon minsann inte fött honom..”


Hur gick detta till?
Gav Frälsningsarmén din morfar uppgifter om hans förmodade mor varefter han själv kontaktade henne?
Har du eventuell brevväxling i saken bevarad?
Eller finns författarinnan på Söder i en enbart muntlig berättelse?
Hälsar vänligen
Maud

2019-12-19, 23:45
Svar #11

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21877
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:08
    • Visa profil
Åkes fråga till Anna-Karin:
”Jag utgår också ifrån att du redan riktat en förfrågan till Stadsarkivet om fosterhemsplaceringen hos Per Augusts familj. Skedde den i privat regi eller inte? Vilken bedömning gjorde man hos Stadsarkivet?”

Fosterhemsplaceringen var troligast arrangerad av barnmorskan Ahlstedt, som själv och via sina kolleger hade kännedom om villiga fostermödrar. Familjen som Karl Johan lämnades till hade fosterbarn både före hans ankomst och samtidigt med honom, och kan antas vara en av de många fattiga familjer som tog emot fosterbarn för förtjänstens skull. Någon myndighetskontroll av fosterhemmen och deras lämplighet fanns inte vid denna tid i Stockholm.

Fostermodern betalades i detta fall sannolikt via barnmorskan av modern / hennes föräldrar / barnafadern / annan välgörare (detta antagande baserat på det faktum att någon, lika okänd som modern, senare betalade pojkens inlösen på Allmänna barnhuset).
Hälsar vänligen
Maud

2019-12-20, 10:47
Svar #12

Utloggad Anna-Karin Majlöv

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2022-09-18, 03:46
    • Visa profil
”Frälsningsarmén hjälpte morfar.. De trodde att de funnit hans biologiska mamma på Södermalm i mitten - slutet av 1950 talet.. Hon skulle då varit en författarinna o nästan 90år gammal..
Denna kvinna förnekade honom. Hon sa att hon minsann inte fött honom..”


Hur gick detta till?
Gav Frälsningsarmén din morfar uppgifter om hans förmodade mor varefter han själv kontaktade henne?
Har du eventuell brevväxling i saken bevarad?
Eller finns författarinnan på Söder i en enbart muntlig berättelse?



Har inget brev kvar. När min morfar inte hörde av dem som han skickat brev till så la han det på hyllan.

Frälsningsarmén rotade nog via barnhuset. Och att de hade funnit en kvinna som de trodde var morfars mamma som sedan förnekade honom, det har min morfar berättat för min mor o min mor för mig så det är så sant.

Däremot det vi inte vet är om vem kvinnan skulle hetat o varför hon skulle ha förnekat honom (antingen så var det inte hon eller så ville hon bara inte erkänna)

Detta är ett dunkel. Men det är absolut något jag håller ögonen öppna för då jag söker.
Har via dna också funnit sysslingar till min mor som jag jobbar med att kartlägga hur vi är släkt. Min morfar var ju nästan 50år när min mamma föddes.


2019-12-20, 10:55
Svar #13

Utloggad Anna-Karin Majlöv

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2022-09-18, 03:46
    • Visa profil
Åkes fråga till Anna-Karin:
”Jag utgår också ifrån att du redan riktat en förfrågan till Stadsarkivet om fosterhemsplaceringen hos Per Augusts familj. Skedde den i privat regi eller inte? Vilken bedömning gjorde man hos Stadsarkivet?”

Fosterhemsplaceringen var troligast arrangerad av barnmorskan Ahlstedt, som själv och via sina kolleger hade kännedom om villiga fostermödrar. Familjen som Karl Johan lämnades till hade fosterbarn både före hans ankomst och samtidigt med honom, och kan antas vara en av de många fattiga familjer som tog emot fosterbarn för förtjänstens skull. Någon myndighetskontroll av fosterhemmen och deras lämplighet fanns inte vid denna tid i Stockholm.

Fostermodern betalades i detta fall sannolikt via barnmorskan av modern / hennes föräldrar / barnafadern / annan välgörare (detta antagande baserat på det faktum att någon, lika okänd som modern, senare betalade pojkens inlösen på Allmänna barnhuset).


Fråga till Åke:

Men är det inte så att barnmorskan arbetade i den församling som hon bodde i? Dvs hon hjälpte mödrar som då bodde i samma församling?

Jasså Per August hade alltså fler fosterbarn, det hade jag inte uppfattat, vad spännande historian blir nu.

Jag fann i den första länk du skrev 3 nya kvinnonamn som stod med i mantalskrivningen.. Dessa har jag inte sett i rotemannen (på stadsarkivet)

Nu påstår jag inte att dessa kvinnor kan vara en mamma till morfar.

Kan det vara så att kvinnorna bodde med barnmorskan vid o ett par dagar efter födseln?

Jobbade Fanny elisabet alstedt på en klinik eller på sjukhus? Kan man finna det någonstans?
Finns Per August med på lista över fosterfamilj eller var det en privat kontakt.?


2019-12-20, 14:42
Svar #14

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10389
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:57
    • Visa profil
    • Gensvaret
Anna-Karin, när det gäller Fanny Ahlstedt ser det ut som om du har fått ett utförligt svar av Maud vid ett tidigare tillfälle:
https://forum.rotter.se/index.php?topic=163837.msg1517293#msg1517293

Barnmorskan tillkallades och förlöste kvinnan i hennes hem. Om modern ville vara anonym, så angav barnmorskan sedan sin egen adress när hon anmälde födelsen. Man ska alltså inte tolka detta som att barnet föddes hemma hos henne.

Strängt taget behöver din morfars mor inte ens ha varit skriven i Stockholm utan bara fött sitt barn i hemlighet där, tillfälligt inackorderad hos någon, inte alltför långt ifrån Ahlstedts bostad. Även i sådana fall är det troligt att barnmorskans adress angavs, om modern så önskade, i synnerhet om det fanns någon närmare koppling till hyresvärden. Men visst kan hon mycket väl ha varit permanent boende i huvudstaden. Det går inte att avgöra. Om hon skött sina kort rätt, är risken stor att det inte finns några andra ledtrådar än hennes ålder.

Jag tror precis som Maud att det var Fanny Ahlstedt som såg till att barnet tidigt hamnade hos fosterfamiljen. Det var ofta så det gick till vid den här tiden.

1891 tillkom Utackorderingsbyrån (Barnasylen) på Fleminggatan i Stockholm, som i likhet med Allmänna barnhuset sysslade med att slussa ut barn till fosterfamiljer. Den snabba hanteringen i det här fallet indikerar dock att placeringen skedde utan någon inblandning från någon myndighet eller institution. Därmed är också sannolikheten låg för att det skulle finnas några handlingar bevarade i offentliga arkiv. Däremot kan det väl tänkas att Per August och hans hustru Anna Sofia också tog sig an barn, som kom till dem på andra vägar än via privata arrangemang. I så fall skulle det kunna finnas material hos Stadsarkivet runt dessa fosterhemsplaceringar.

2019-12-20, 16:20
Svar #15

Utloggad Anna-Karin Majlöv

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2022-09-18, 03:46
    • Visa profil
Anna-Karin, när det gäller Fanny Ahlstedt ser det ut som om du har fått ett utförligt svar från Maud vid ett tidigare tillfälle:
https://forum.rotter.se/index.php?topic=163837.msg1517293#msg1517293

Barnmorskan tillkallades och förlöste kvinnan i hennes hem. Om modern ville vara anonym, så angav barnmorskan sedan sin egen adress när hon anmälde födelsen. Man ska alltså inte tolka detta som att barnet föddes hemma hos henne.

Strängt taget behöver din morfars mor inte ens ha varit skriven i Stockholm utan bara fött sitt barn i hemlighet där, tillfälligt inackorderad hos någon, inte alltför långt ifrån Ahlstedts bostad. Även i sådana fall är det troligt att barnmorskans adress angavs, om modern så önskade, i synnerhet om det fanns någon närmare koppling till hyresvärden. Men visst kan hon mycket väl ha varit permanent boende i huvudstaden. Det går inte att avgöra. Om hon skött sina kort rätt, är risken stor att det inte finns några andra ledtrådar än hennes ålder.

Jag tror precis som Maud att det var Fanny Ahlstedt som såg till att barnet tidigt hamnade hos fosterfamiljen. Det var ofta så det gick till vid den här tiden.

1891 tillkom Utackorderingsbyrån (Barnasylen) på Fleminggatan i Stockholm, som i likhet med Allmänna barnhuset sysslade med att slussa ut barn till fosterfamiljer. Den snabba hanteringen i det här fallet indikerar dock att placeringen skedde utan någon inblandning från någon myndighet eller institution. Därmed är också sannolikheten låg för att det skulle finnas några handlingar bevarade i offentliga arkiv. Däremot kan det väl tänkas att Per August och hans hustru Anna Sofia också tog sig an barn, som kom till dem på andra vägar än via privata arrangemang. I så fall skulle det kunna finnas material hos Stadsarkivet runt dessa fosterhemsplaceringar.


Först av allt, tack Åke för att du besvarar mina frågor o hjälper mig.
Även om det kan bli svårt att finna modern o fadern så gillar jag utmaningar så jag hoppas kunna gräva mig närmare.

Tack Maud för infallsvinklar o råd. Jag ser o läser dem o tuffar vidare från där.


2019-12-20, 16:23
Svar #16

Utloggad Anna-Karin Majlöv

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2022-09-18, 03:46
    • Visa profil
Jag får leta kring de andra barnen o se om det finns något att gräva i där. Oavsett vad så är historian intressant,  kanske därför jag letar vidare.. Historia är mitt favoritämne o när andra löser korsord på kvällarna så släktforskar jag...

Har du en mejladress Åke som jag kan få mejla till dig via? Om jag får dvs..
Mvh Anna Karin

2019-12-20, 16:43
Svar #17

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10389
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:57
    • Visa profil
    • Gensvaret
Mejladressen hittar du om du klickar på mitt namn. Den finns med i min användarprofil.

2019-12-20, 23:00
Svar #18

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21877
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:08
    • Visa profil

Karl Johan hittas inte i Riksarkivets register till Utackorderingsbyråns liggare över utackorderade 1891–1915. Det var för övrigt ytterst få barn utan efternamn (det vill säga barn till okända föräldrar) som utackorderades av byrån.
I registret finns också vuxna personer, eftersom man från och med 1907 utackorderade även äldre sinnesslöa och orkeslösa.

http://arkis2dok.ra.se/ssa/Alfabetiskt%20register.pdf
Hälsar vänligen
Maud

2019-12-21, 05:09
Svar #19

Utloggad Anna-Karin Majlöv

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2022-09-18, 03:46
    • Visa profil
Jag hade svårt till en början att ens i riksarkivets rotemansarkiv finna min morfar.

Jag vet ej när han fick namnet Johan.. Till en början heter han ju enbart Karl/Carl..

Andersson trodde jag att han fick efter Per August Andersson, men han kan lika gärna fått namnet efter Anders Magnusson.
Min morfar fick en god kristen uppväxt i Wallerstad o han fick gå i skolan o leka..

När han vann i kvitt eller dubbelt 1958 i bibel kännedom så var det någon som levererade en bibel... En bibel som tillhört Anders Magnusson, en bibel som gått i denne fosterfars familj i generation.. Det visar hur min morfar var älskad.

1958 var dock nästan 30 år efter att Anders Magnusson avlidit så det tyckte vi var intressant..

2019-12-21, 06:33
Svar #20

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21877
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:08
    • Visa profil

Åjo, nog vet du när din morfar fick sina båda förnamn Carl Johan – i dopet, en dag gammal:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00007238_00137
Hälsar vänligen
Maud

2019-12-21, 10:51
Svar #21

Utloggad Anna-Karin Majlöv

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2022-09-18, 03:46
    • Visa profil

Åjo, nog vet du när din morfar fick sina båda förnamn Carl Johan – i dopet, en dag gammal:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00007238_00137

Haha jo men det vet jag ju. Nu är det snart dags för semester *lol*

2019-12-22, 10:26
Svar #22

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10389
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:57
    • Visa profil
    • Gensvaret
I det aktuella fallet eftersökte alltså Karl Johan senare sina biologiska föräldrar. I ett annat Stockholmsärende som jag har sysslat med var det modern som efterlyste sitt barn. Det är en intressant historia, som jag tänkte dela med mig av, eftersom den belyser hur det kunde gå till.

Här rörde det sig om en flicka, där båda föräldrarna stod som okända i födelseboken. Året var 1905. Barnet lämnades till Allmänna barnhuset och blev sedan placerat i fosterfamilj. Av barnhusrullan framgår att den biologiska modern skrivit ett brev till barnhuset hela 30 år senare. Det var denna handling som jag beställde fram och fann då följande:
----------------------------------------------------------------------------------------------
Göteborg den 31/1 1935,
Till Styrelsen, Allmänna Barnhuset, Stockholm

Undrar så mycke om jag vänligen finge fråga om jag kunde få någon upplysning efter så många år, om min dotter som föddes i Stockholm omkr. år 1904, sorgligt nog minns jag ej årtalet. För tillfället var jag då inack. hos Fru Anna Jansson, Grefturegatan 50a, men hon är kanske död nu.

Hennes namn i dopet blef endast Magda, fött av okända föräldrar, blef inlöst för en summa. En liten tid efteråt fick jag bref från Barnhemmet, om jag ville avsäga mig alla moderliga plikter, vilket jag besvarade med att jag ville det. Nu har jag länge funderat på om denna familj har det bra eller lever, eftersom det har varit dåliga tider. Om Hon skulle lida någon nöd men ville veta av sin mor så ville jag så gärna göra vad jag kan.

Jag har det bra ställt med min ekonomi. Jag skulle bli så glad om jag kunde få någon ledtråd efter henne. Det brevet jag fick då Hon lämnades till den familjen ref jag tyvärr sönder, så jag vet ingenting.

Nu är jag 58 år gammal och tänker så mycke på Henne men det flydda kan ju ej ändras. Skulle hon bara ej få lida för mycke för min skull så blefe jag lugn. Emotser tacksamt ett svar från Direktionen på min fråga.
Wänligen
Enkefru Ida Österlund
Linnégatan No. 10, Göteborg
---------------------------------------------------------------------------------------------

Av övriga handlingar framgår att barnhuset snabbt gör sina efterforskningar. All korrespondens finns bevarad. En dryg vecka senare får modern reda på dotterns adress. Det visar sig att hon bor i Göteborg precis som hon själv. Efter alla dessa år får de båda äntligen kontakt med varandra och kan försonas. Modern skickar också ett tackbrev till barnhuset.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna