ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jonas Berglund född 1794  (läst 507 gånger)

2002-09-01, 14:46
läst 507 gånger

Leif Nyhlen

Hej !
Jag söker efter Jonas Berglund som flyttade från Örebro 1820 till Segerstad ( S ). Enligt HFL ( Segerstad A1:10/104 ) är han född 6/1 1794. Jag har kollat födelsebok för Örebro men utan resultat. Tacksam för all hjälp.

2002-09-01, 16:02
Svar #1

Ellert Peterson

Hej Leif.
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med Jonas. Men står födelseorten angiven som Örebro? I så fall kan jag möjligen råda dig att söka honom i Ånsta-Längbro, som var annexförsamling till Örebro. Det var långt ifrån ovanligt att Örebro, som var moderförsamling, anges som födelseort även då det egentligen var frågan om Ånsta-Längbro.  
 
Skulle ingen födelseförsamling anges, då blir det ju genast svårare. Men du kan förstås följa honom dels tillbaka i tiden, dels framåt. Förr eller senare står kanske födeleorten angiven.
 
Lycka till!
Ellert Peterson

2002-09-18, 20:41
Svar #2

Leif Nyhlen

Hej Ellert!
Tack för tipset men tyvärr gav det ingen utdelning, jag har kollat födelseboken ( SVAR )utan resultat. Födelseförsamling är angiven som Örebro. Har Du fler tips?

2002-09-18, 21:53
Svar #3

Ellert Peterson

Hej Leif!
Det framgår inte vad du vet om honom före 1820. Vad vet du överhuvudtaget om honom? För vilka år har du honom belagd? Känner du till något av hans syskon, så att det går att gå den vägen? Och så vidare...

2002-09-28, 10:04
Svar #4

Leif Nyhlen

Hej Ellert!
Att följa honom framåt i tiden har inte varit några problem ända till hans död 30/12 1882 i Dottevik, Arvika.Men före 1820 vet jag ingenting om honom. Några syskon har inte förekommit.
När han flyttade till Segerstad titulerades han trädgårdsdräng och sedan var hans titel trädgårdsmästare ända till hans död.

2002-09-28, 15:27
Svar #5

Ellert Peterson

Hej Leif!
Nu ser det tyvärr ut som om du uttömt alla möjligheter. Och jag har dessvärre inte något mer tips.
Mvh
Ellert

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna