ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Letar efter Anders Dugtigs föräldrar  (läst 586 gånger)

2019-12-15, 20:31
läst 586 gånger

Utloggad Steffanie Esse

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 18:04
    • Visa profil
Jag är nybörjare (och entusiastisk!) och har på min morfars sida letat mig fram till anfadern Anders Dugtig född 1786-03-27 i Västra Ny. Födelseuppgiften kommer från husförhörslängden (Västra Ny (E, T) AI:5 (1805-1820) Bild 130 / sid 248).

När jag letar vidare efter Anders Dugtig i födelseboken i Västra Ny hittar jag en gosse som heter Anders född rätt datum av föräldrarna Johan Matsson och Maria Andersdotter (Västra Ny (E, T) C:2 (1747-1799) Bild 225 / sid 441).

Men hur kan jag vara säker på att detta är rätt Anders?

Jag har tittat i generalmönsterrullorna och hittar Anders Dugtig där, men då heter han redan Dugtig i efternamn (Generalmönsterrullor - Andra Livgrenadjärregementet (E, H) 306 (1817) Bild 286).

Går det att leta reda på hur han fick sitt namn Dugtig så jag kan säkerställa att jag hittat rätt föräldrar till Anders i födelseboken?

2019-12-16, 14:16
Svar #1

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Det är en hel del som talar för att det är rätt Anders som föddes i Järsätter 1786. När någon blir soldat i sin egen födelsesocken, är det mycket som talar för att födelseuppgiften blir korrekt. När Anders Duktigs son Jan Petter föds 1807-11-30 är Jöns Olofsson och h h Cajsa Jansdotter i Kyrketorp dopvittnen. Se AI:5 V Ny, Kyrketorp s 122. Cajsa Jansdotter f 1783 V Ny. Dessa personer finns senare i Järsätter, AI:6 s 69: Jöns Olofsson f 1772-12-25 V Ny, h Cajsa Jansdotter f 1783-07-11 V Ny (Se även C:2 V Ny s 430, dotter till Johan Mattsson och Maria Andersdotter i Järsätter). Cajsa/Catharina är alltså syster till Anders Jansson Duktig. Hos Jöns och Cajsa finns pigan Johanna Andersdotter f 1811-04-20 V Ny, d v s en dotter till Anders Duktig.

Jag antar att du har tittat i hfl AI:1 V Ny, Järsätter s 11 och AI:2 s 20. Soldatnamnet Duktig har han blivit tilldelad när han blir antagen som soldat för detta rote.

Med vänlig hälsning

Britt-Marie

2019-12-16, 19:16
Svar #2

Utloggad Steffanie Esse

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 18:04
    • Visa profil
Tack för snabbt och hjälpsamt svar!

Jag har inte tänkt så mycket på faddrarna hittills men inser nu att där kan finnas viktig information om kopplingarna mellan personer. Jag har tittat i de äldre husförhörslängderna AI:1 och AI:2 också men jag var inte säker på att det var rätt Anders där heller. Tänkte att det kanske fanns något dokument som fastslår att han byter till soldatnamnet.

Tack igen :-)

Hälsningar
Steffanie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna