ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Begravda Vimmerby ?  (läst 728 gånger)

2019-12-15, 13:55
läst 728 gånger

Utloggad Eva Hogenfält

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 17:42
    • Visa profil
Jag letar efter gravar, när jag letar så är det smederna stockhaus som jag skulle vilja veta en del om. De har bott och verkat på storebro i Vimmerby. Är de begravda där?
Släkten är Anna Greta broms hansdotter f. 1776 död 1823. Hennes pappa är hans broms och mamma Anna Maria stockhaus f.  1745 Storebrobruk och död pipetorp 1817. Anna Marias pappa är mästersmeden Peter Gilliuson stockhaus f. 1702 död 30/5 1775 i storebro. Jag är intresserad av varde är begravda och var man kan få redapå om gravarna finns kvar. Vad jag förstår finns även bostäderna kvar vid bruket i Vimmerby även om själva bruket är båtfabrik. Skulle vara roligt att åka dit och titta
Tack på förhand

2019-12-15, 15:21
Svar #1

Utloggad Bert-Ola Söderlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 20:52
    • Visa profil
Hej man kan maila kyrkogårdsförvaltningen om var gravar finns.
 Facebook  grupp- I Strorebro så    som handlar om bruket annars får man ta kontakt med kommun eller hembygdsgård eller om dem har något museum eller liknande.
Bara att åka dit i sommar

2019-12-15, 22:00
Svar #2

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
Av Begravda i Sverige framgår att en enda person med namnet Stockhaus har en bevarad grav på kyrkogården i Vimmerby, nämligen Christina Maria Magdalena Stockhaus (1830-1893), men hon tillhörde en annan gren av släkten och var dotter till hovkamreren Gustaf Adolf Stockhaus (1792-1877), vars farfar Matts Stockhaus var brylling (fyrmänning) till Peter Giliusson Stockhaus.

Den nuvarande kyrkogården några hundra meter norr om kyrkan togs i bruk 1821 och den gamla kyrkogården omvandlades till promenadplats och park runt kyrkan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna