ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bouppteckning för Per Andersson i Wannaröd 1744  (läst 469 gånger)

2019-12-14, 13:18
läst 469 gånger

Utloggad Ola Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2020-04-25, 18:41
    • Visa profil
Västra Göinge häradsrätt (L, M) FIIa:3 (1742-1744) Bild 5210 / sid 93 (AID: v158735.b5210.s93, NAD: SE/LLA/10076)

Här finns nog en del intressant men jag kan inte tyda det tillräckligt för att se vad det ger. Jag har bara uppgifter från MTL på familjen  sen förut.

Det jag vet sen förut om familjen är egentligen att Pers fru är Bengta Jonsdotter och att de gift sig 1738. Jag vet också vilka Bengtas föräldrar är.

Jag kan tyda följande. Änkan är Bengta Jonsdotter sen finns där tydligen en 11 månader gammal dotter Anna? Senare nämns vad jag kan se änkans morbror/moderbroder? Måns Olsson Wannaröd tror jag, (det finns en Måns Olsson där i Wannaröd men jag visste inte att Bengta och han var syskon) Efter det nämns en del namn som jag delvis kan tyda men inte varför de är nämnda eller vilken eventuell relation de har till familjen. Finns där något mer som kan vara intressant?

Tacksam för lite hjälp
Allt jag får hjälp mig kommer så småningom att bidra till det som hamnar här: https://www.wikitree.com/wiki/Lidén-40

2019-12-14, 15:53
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15311
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 17:06
    • Visa profil
Förutom änkans morbror  var också
"den avdödes systermänner Jöns Andersson i Vannaröd  och Nils Mårtensson i Holma" närvarande.
De övriga var värderingsmän och herrskapets representant (Vannaröd 2 var ett insockne frälsehemman).

2019-12-14, 18:16
Svar #2

Utloggad Ola Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2020-04-25, 18:41
    • Visa profil
Allt jag får hjälp mig kommer så småningom att bidra till det som hamnar här: https://www.wikitree.com/wiki/Lidén-40

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna