ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johan Axel Björnlund f. 16/3 1871  (läst 937 gånger)

2005-02-12, 19:32
läst 937 gånger

Björn Eriksson

Hej!
Jag letar efter Johan Axel Björnlund f. 16/3 1871 och d. 24/1 1952. Han kan ha haft något annat efternamn från början, men hans son Bror Axel Björnlund föddes i Villingsberg  10/5 1899 och han skall även ha haft en syster vid namn Syster Björnlund. Modern till barnen hette Matilda och dog i början av 1900 talet. Enligt Bror Björnlund, som var min morfar, kom och gick Johan Axel lite som han tyckte och familjen såg inte mycket av honom. Det låg mycket bitterhet i orden och han sa att han skulle kunnat slå ihjäl gubben om han fått tag i honom.
Nu hoppas jag att någon därute kan hjälpa mig att hitta Johan Axel och hans ursprung. Han skulle möjligen ha kunnat vara av tattar eller zigenarsläkt, eftersom han var ganska mörk och hade svårt att stanna längre tider på samma plats.
Jag är tacksam för alla tips.
MVH Björn

2005-02-12, 23:00
Svar #1

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Björn.
 
Här har du dom enligt folkräkningen 1900
 
Hemförsamling: Asker
Hemort: Bunksäters Fallet
Kontrakt: Asker
Län: Örebro
Johan Axel Björnlund f. 1871 i Asker, Stenarbetare
hustru
Josefina Matilda Kling f. 1865 i Lilla Mellösa, Södermanland
barn
John Artur f. 1897 i Asker
Bror Axel f. 1899 i Asker
 
i folkräkningen 1890 finns bara denna Johan Axel f 1871 i Asker
 
Hemförsamling: Svennevads
Hemort: Karlsnäs (rå och rör under Bysta)
Kontrakt: Askers
Län: Örebro
Fam nr: 1
Johan August Djupström f. 1859, Torpare, soldat
Hilma Aug:a Kullberg f. 1862
Augusta Elisabet f. 1880
Olga Mariana f. 1883
Gustaf Emil f. 1886
Gerda Ingeborg f. 1888
Fam nr: 2
Johan Axel Ersson f. 1871 i Asker, Dräng

2005-02-13, 12:38
Svar #2

Björn Eriksson

Hej Lena!
Tack för hjälpen.
Äntligen har jag nu en öppning i sökandet. Vet du om det finns något soldattorp i Askerstrakten som kan vara ursprunget till namnet Björnlund? Det verkar finnas flera Björnlundssläkter i Sverige med helt olika ursprung, så det är antagligen ett soldatnamn.
Jag har sökt efter Bunksätersfallet i mina kartor över Asker utan resultat. Vet du möjligen var det skall ligga? Även i sökandet efter Karlsnäs i Svennvad gick jag bet, men där har jag sämre kartor.
MVH Björn

2005-02-13, 14:00
Svar #3

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Björn,
 
Har faktiskt ingen aning.
 
Försökte hitta honom via Genline och Askers församling men gick bet.
 
Lena

2005-02-13, 15:13
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21973
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:48
    • Visa profil
Björn,
inget direkt svar på dina frågor, men detta bör ändå vara av intresse.
 
I folkräkningen 1890 fann jag Josefina Matilda Kling, f 1865 i Mellösa (D), som piga hos en snickarmästarfamilj Bohman i kv Lönnen 22, Hedvig Eleonora fs i Stockholm. Låg då nära till hands att anta att hon och Johan Axel träffats i Sthlm, och jag hittade honom i rotemansarkivet för Kungsholmen:
 
Ogifte Johan Axel Hjerta Björnlund, f 16/3 1871 i Asker, kom från Svennevad 24/11 1893 till Pontonierbataljonen, 1:a komp, i rote 17, Kungsholms fs. Bataljonen bytte namn till Svea Ingeniörbataljon cirka 1894 och han tillhörde därefter 4:e kompaniet.
6/10 1896 flyttade han hem till Asker, fortfarande ogift.
 
Har inte funnit Josefina Matilda Kling i de delar av Stockholms rotemansarkiv jag har tillgängliga, men det är väl troligt att hon följde med honom till Asker där äldste sonen föddes året därpå.
Hälsar vänligen
Maud

2005-02-13, 18:03
Svar #5

Björn Eriksson

Tack Lena och Maud.
Jag har efter förra inlägget lyckats hitta dödsrunan efter Johan Axel Björnlund där det står att läsa att han föddes vid Brevens bruk där han började sin bana som smeddräng och luckpojke, efter några år som bonddräng tog han 1892 värvning vid ingengörstrupperna på Kungsholmen i Sthlm. Därifrån bar det av till Vilhelmsberg där han jobbade som stenarbetare. Senare blev han Lantarbetare (statare) vid Fogelö och Gimmersta.  
1919 började han arbeta på Sjöängs gård däe han stannade i 26 år. 1946 köpte han lägenheten Finntorp i Österåker, där han avled 24/1 1952.
Efter hustrun Matildas död C:a 1903, gifte han om sig med Mina och med henne fick han minst 3 söner och 5 döttrar. Jag har även fått reda på att det ej var Johan som kom och gick, utan hans far. Så han kan nog vara svårare att hitta.
MVH Björn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna