ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Konvertering av bilder från ett släktforskningsprogram till ett annat  (läst 940 gånger)

2019-12-11, 23:13
läst 940 gånger

Utloggad Bo Arnesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2021-02-24, 15:05
    • Visa profil
Jag använder släktforskningsprogrammet Kith & Kin (engelskt) och avser att övergå till ett svenskt, troligen Disgen. Inom och från Disgen går det utmärkt att exportera/importera bildfiler (.bl a jpeg) men jag har inte kunnat få över bilderna från Kith & Kin-programmet. Tyvärr vill ansvarig för detta program inte heller hjälpa mig genom att svara på mina frågor. Vad kan jag själv göra? Exempel från programmet + bild i bilaga.

Vänligen
Bo Arnesson
0705-596216

2019-12-12, 02:02
Svar #1

Utloggad Anti Poika

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1729
  • Senast inloggad: 2021-03-11, 19:57
    • Visa profil
Olika program använder olika sätt för att koppla bilder till träden så det är väl inte helt självklart hur exporten av dessa ska gå till för att överföra dem till ett annat program om det rör sig om många bilder. Det finns inga standarder för detta. Det framgår inte av frågan hur omfattande mediasamlingen är. Vill du bara komma åt bilderna manuellt blir det betydligt enklare för det ska finnas en mapp som heter "Pictures" som ligger i en datamapp som hör till KK-programmet.

Mvh Anti

2019-12-16, 08:48
Svar #2

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 15:21
    • Visa profil
Bo, jag vet tyvärr inget om släktforskningsprogrammet Kith & Kin, men jag bara undrar om du testat [/size]släktforskningsprogrammet Genney (http://genny.se)? Man kan ladda ned och testa en demoversion (upp till 100 personer per register). Om man importerar fler än 100 personer till ett register kan man bara titta på innehållet. Genney har även ett forum där många användare får hjälp https://genny.se/content.php?rid=102

2019-12-16, 18:53
Svar #3

Utloggad Bo Arnesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2021-02-24, 15:05
    • Visa profil

2019-12-16, 18:56
Svar #4

Utloggad Bo Arnesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2021-02-24, 15:05
    • Visa profil
Olika program använder olika sätt för att koppla bilder till träden så det är väl inte helt självklart hur exporten av dessa ska gå till för att överföra dem till ett annat program om det rör sig om många bilder. Det finns inga standarder för detta. Det framgår inte av frågan hur omfattande mediasamlingen är. Vill du bara komma åt bilderna manuellt blir det betydligt enklare för det ska finnas en mapp som heter "Pictures" som ligger i en datamapp som hör till KK-programmet.

Tack, kollar detta.
Mvh
Bo

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna