ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Torpet i en församling men kyrkobokförda i annan församling.  (läst 1626 gånger)

2019-12-11, 21:11
läst 1626 gånger

Utloggad Leif Essefjord

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2022-02-16, 16:23
    • Visa profil
Hej.
Håller på med torpinventering i Hemsjö (P). Jag har lokaliserat ett torp Röhult som bevisligen har legat inom Hemsjö sockens gränser men där torpet och dess innevånare bara finns upptagna i grannförsamlingen Alingsås Landsförsamling. I Husförhörslängden för Alingsås Landsförsamling AI:5 sid. 117 finns en anmärkning om att torpet ägs av majoren Wolrath Thamm, kyrkobokförd i Alingsås. Denne major Thamm yttrade sig vid en uppdelning av kronoallmänningen Lärke skog 1792 mellan hemmansägarna i Hemsjö och hävdade att han var ägare till mark inom Hemsjö och därför var berättigad till en del av skogen.

Jag undrar om någon annan också har stött på detta fenomen att innevånarna i en socken är kyrkobokförda i annan församling. Var det möjligen så att att torpägaren som bodde i annan församling  också "ägde" torparen och hans familj och de därför skulle tillhöra ägarens församling. Fanns det något lagstadgat om detta och i så fall var är denna bestämmelse att finna.

2019-12-11, 22:06
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Hur det förhåller sig med just detta torpet vet jag inte.

Men rent allmänt är det så att ett torp inte var en egen fastighet, utan hörde till en gård. Och torpet räknades då till den socken där den egentliga gården låg.

Och vid skiften kan utmark ha delats så att en gård fått mark som ligger som en enklav i en annan socken (alltså som en 'ö' inne i en annan socken).

Detta förekommer än i dag, och det finns t.o.m. exempel på kommuner som av denna orsak har områden inne i en annan kommun.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-12-11, 22:13
Svar #2

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:09
    • Visa profil
Gränser ändras ju ibland, men vad har du för bevis att Röhult (det är väl det som ligger norr om Hjälmared, eller finns det fler?) tillhörde Hemsjö? Jag tycker att det ser ut som att Hemsjö slutar i höjd med St. Färgen - Västerbodarna. Sägs det att Thamms mark i Hemsjö var just Röhult, eller kan det ha varit annan mark? Kyrkan i Alingsås var ju närmare Röhult än Hemsjö kyrka. Var Röhult ett torp, i AI:5 står att Röhult var 1/4 mantal.

2019-12-12, 23:22
Svar #3

Utloggad Leif Essefjord

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2022-02-16, 16:23
    • Visa profil
Hej och tack för svaren.
Till Leif vill jag svara att enligt de kartor som finns ligger Röhult nära Hjälmared men inom Hemsjö sockens gräns. I Institutet för språk och folkminnen - Hemsjö så uppges det även där ligga i Hemsjö socken. De hänvisar också till kartan 7C Borås 4a Västerbodarne i Hemsjö. Och Jörgen, då var det väl också så, kan jag tänka mig, att även torpets innevånare fick tillhöra torpägarens församling.

Med vänlig hälsning
Leif Essefjord

2019-12-13, 00:02
Svar #4

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:09
    • Visa profil
Struket pga dålig formatering, se bättre version nedan.

2019-12-13, 00:08
Svar #5

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:09
    • Visa profil
Det fanns tydligen två Röhult. På Häradsekonomiska kartan 1890-97, Hemsjö J112-33-13,https://historiskakartor.lantmateriet.se/arken/s/show.html?showmap=true&archive=RAK&archive=RAK&sd_base=rak2&sd_ktun=52414b5f4a3131322d33332d3133 finns torpet Röhult i Hemsjö socken alldeles där socknen slutar, vid St. Färgens norra ände, mellan Djupedal och Dumpevik. Och så finns det andra Röhult, norr om Hjälmared, en gård på 1/4 mantal, som då låg i Alingsås Landsförsamling. Torpet är nog utritat på Generalstabskartan, men utan namn (ty det var inte ett soldattorp?). Så när du inventerar torp i Hemsjö så ligger det inte norr om Hjälmared utan väster om.


Möjligen är det så att de boende på torpet ifråga finns på denna högersida, Hemsjö (P) AI:4 (1849-1860) Bild 151 / sid 143 (AID: v43758.b151.s143, NAD: SE/GLA/13204).

2019-12-13, 15:26
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Svaret på Leif E:s sista fråga är att torparfamiljen var skriven i den socken som torpet hörde till. Och torpet var som sagt en del av en gård, och hörde därmed till samma socken som den egentliga gården. Men det är alltså vilken socken gården räknades till som gäller; gårdens (och därmed torpets) ägare kunde ju själv vara skriven någon annanstans, om han inte bodde på gården.

Sedan kan det ibland vara skillnad på kyrkosocken och jordebokssocken. En gård kan räknas till en kyrkosocken, men till grannsocknen i jordeboken. Och det är kyrkosocknen som avgör i vilka kyrkoböcker man finns, och jordebokssocknen avgör var man är mantalsskriven.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-12-13, 21:36
Svar #7

Utloggad Leif Essefjord

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2022-02-16, 16:23
    • Visa profil
Tack igen för fler svar.
Det är det torp som ligger mellan Djupedal och Dumpevik som är aktuellt för mig. Torparen där och hans familj var under hela torpperioden kyrkoförda i Alingsås Landsförsamling. Det Röhult som ligger norr om Hjälmared är ju som noterat inte ett torp utan en gård.
Sedan får jag ta mig en titt på jordeboken och jordebokssocknen, var jag nu kan hitta detta. Jag hade inte tänkt på det. Tack för tipset.

Mvh
Leif Essefjord

2019-12-14, 00:36
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det torpet som ligger mellan Djupedal och Dumpevik hör till Sandvik, enligt häradsekonomiska kartan som Leif L länkar till. Och Sandvik hör till Hemsjö socken.

Det Röhult som finns på sidan 117 i Alingsås landsförsamling AI:5 är gården Röhult vid Hjälmared. Det står att den är "avhyst och brukas under gården", alltså Hjälmared. Och det "bebos av" torparen Sven Nilsson med familj. Han räknas alltså som torpare för att han inte brukar Röhult som en gård. Det är m.a.o. inte 'ditt' Röhult.

Så här ser 1/4 mtl Röhult (vid Hjälmared) i Alingsås socken ut i mantalslängden 1816: https://app.arkivdigital.se/aid/v224420.b10790.s1069.

Där finns Swen Nilsson med hustru. Men det står inte något mantal framför hans namn; han är alltså inte bonde. Efter 1/4 mtl på raden ovanför finns inga personer, och i marginalen står "Afhyst under Hjelmared".
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-12-14, 22:15
Svar #9

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:09
    • Visa profil
Som svar på den ursprungliga frågan kan man då säga att: Nej, inget torp i en församling hade folk kyrkobokförda i annan församling, åtminstone inte i fallet Röhult i Hemsjö socken.


Torpet Röhult ligger i Hemsjö socken i norra änden av St. Färgen, alldeles vid gränsen till Alingsås Landsförsaming, och på andra sidan gränsen finns Gården Röhult, som vid viss tid ägdes av Voltat Thamm (som också tidigare var namnet på ett hotell i Göteborg). Häradsekonomiska kartan (se ovan) visar att torpet Röhult tillhör gården Sandvik, men Sandvik är inte som jag först trodde en gård i närheten av norra St. Färgen, speciellt som St. och L. Sandvik är namn på två vikar i St. Färgen, utan en gård i norra änden av Ömmern, fortfarande i Hemsjö men längst österut och en bra bit söder om Röhult och det två områdena har ingen gemensam gräns.


Gården Sandvik har i kyrkböckerna något som bara kallas "Torp" och vad jag kan se aldrig har något namn, se t ex Hemsjö AI:4 (se ovan).  Den Ekonomiska kartan 7C Borås 4a Västerbodarna säger att Röhultstorpet har fastighetsbeteckningen Sandvik 2:1, medan själva gården på Ekonomiska kartan 4b Hjälmared givetvis är Sandvik 1:1 (ingen stor gård, gården Röhult i Alingsås Landsförsamling är betydligt större). I mantalslängden Kullings häradsskrivare (P) FIIc:674 (1941) Bild 930 / sid 90 (AID: v313097.b930.s90, NAD: SE/GLA/11200) finns samma beteckningar, en gård Sandvik 1:1 och ett Torp Sandvik 2, fortfarande utan namn, men det är ju helt klart Torpet Röhult som avses. Då är alltså torpet avstyckat och ägs av Ann-Ida Broström, känd från Broströmskoncernen i Göteborg.


På hitta.se kan man se att torpet Röhult idag är sammanslaget med Dumpevik och har fastighetsbeteckningen Bryngenäs 1:30, som ligger helt i den gamla landsförsamlingen, utom just Röhultstorpet. Har Röhult bytt församling?


Fullt klart är dock att när man vill se innevånarna på torpet Röhult ska man titta på torpet under Sandvik i Hemsjö socken, eller finns det någon hake i mitt resonemang?


Slutligen, i Alingsås landsförsamling (P) AI:12 (1889-1899) Bild 193 / sid 179 (AID: v42961.b193.s179, NAD: SE/GLA/13005) står om gården Röhult, "Sandvik kalladt", kan någon förklara det?


2019-12-14, 22:51
Svar #10

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Hjälmareds och Röhults ryttaretorp hette Sandvik. Det avstyckades från Röhult som en lägenhet och mantalssattes till 1/16, men räknades fortsatt som en del av Röhult.

Om det mantalssattes, så borde det ju inte räknas som en lägenhet, så man har väl rört till begreppen, men så står det här:

https://historiskakartor.lantmateriet.se/historiskakartor/show.html?archive=REG&showmap=true&searchType=v&nbOfImages=14&sd_base=lm15&sd_ktun=0003ktsq&mdat=20161221062347955418
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-12-15, 02:18
Svar #11

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:09
    • Visa profil
Det bör ju vara det R.T. som finns norr om ä i L Färgen på Häradsekonomiska kartan.

2019-12-19, 20:56
Svar #12

Utloggad Leif Essefjord

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2022-02-16, 16:23
    • Visa profil
Tack för visat intresse för mitt inlägg och för allt arbete ni har lagt ner.

Mvh Leif E.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna